Glas en barPremium

MEER BARGLAZEN VERKOPEN IN CONCEPTEN

barglazen

Retro en diversiteit zijn de trends

Het gamma barglazen is tegenwoordig zeer divers, met vaak hele reeksen glazen rond één type drank. Ze behoren qua design duidelijk tot dezelfde collectie, maar dan met veel meer tailles en volumes dan vroeger. Zo zijn de glazen breed inzetbaar, want vandaag drinkt de consument vele drankjes graag, in verschillende glazen, vooral tal van cocktails zoals gin-tonic en negroni, maar ook whisky en mousserende wijn. Qua design is retro zeer in, met geslepen figuren en structuren. Deze glazen presenteert u het best met veel beleving en accessoires rond, eventueel zelfs met een degustatie.

Een degustatie kan een goed idee zijn. Vele drankfabrikanten zijn bereid de kosten op zich te nemen als u hun product wil verkopen

barglazen

HOE DIFFERENTIEREN GLASFABRIKANTEN ZICH?

Via conceptreeksen

Glasfabrikanten onderscheiden zich steeds vaker met conceptreeksen van glazen voor één type drank, bijvoorbeeld cocktails of meer een niche zoals vermout, mogelijk ontwikkeld in samenwerking met een bekende ontwerper. Qua design behoren de glazen duidelijk tot dezelfde collectie, maar tegelijk verschillen ze: met of zonder voet, andere tailles en volumes enzovoort naargelang van de variant van het drankje waarvoor ze bedoeld zijn.

Via de gebruikte glassoort

Barglazen in kristalglas zijn bijzonder helder, maar niet zoveel fabrikanten produceren die nog, omdat het glas met lood gemaakt moet worden. De variant kristallijnglas zonder lood komt veelvuldig voor. Ook populair is halfkristal, een mengeling van kristal en gewoon glas. Barglazen in sodaglas bestaan ook, maar die vertonen mogelijk een wat gele, groene of grijze schijn.

Via innovatiebarglazen

Vele, ook oude, merken zoeken continu naar innovatieve productiewijzen en unieke designs die bij de huidige wensen aansluiten. Zie bijvoorbeeld het whiskyglas met koelend element, waarover straks meer.

WELKE DESIGNS ZIJN IN?

Glazen met een retrodecor

Barglazen met een fifties- en sixtieslook komen na 25 jaar opnieuw sterk op, dus een beetje meer getailleerd en geslepen. Ze slaan vooral aan voor cocktails en mousserende wijnen zoals champagne. Geslepen glazen leveren immers een mooie lichtinval op (presentatietip: beschijn die van onderuit).

Een fabrikant van kristalglas wijst ook op de invloed van art-deco op zijn nieuwe collecties, met onder meer afgeronde randen, schuine lijnen, facetten, symmetrische motieven en gestileerde vormen.

Wat met kleur?barglazen

Volledig gekleurd glas zal niet gemakkelijk doorbreken bij barglazen, zeker niet voor cocktails, omdat die de tinten van het drankje veranderen. Glazen met een gekleurde voet of bodem passen mogelijk wel bij een cocktail. Opkomend zijn daarbij groene en grijsblauwe pastelkleuren.

WELKE DRANKJES ZIJN POPULAIR?

Vooral tal van cocktails

Cocktails, zowel de klassieke als de moderne, zijn onverminderd zeer populair. Nog altijd de gin-tonic, zeker thuis. Ook geliefd is de Moscow Mule, een cocktail met gemberbier en wodka. Zeer hip is negroni, met onder meer vermout - een drank die op zich eveneens sterk opkomt, bijvoorbeeld in combinatie met spritz. De consument bereidt vandaag veel complexere cocktails dan vroeger, met meer technieken, ingrediënten en barmateriaal, terwijl hij in de jaren tachtig vooral cocktails maakte op basis van fruitsap en alcohol.

Zeer breed glazenaanbod

Doordat de consument heel wat cocktails lust én klaarmaakt, zijn er vandaag glazen met vele verschillende volumes en tailles, die breed inzetbaar zijn. De consument houdt ook veel minder vast aan één glas voor één drankje. Sommigen drinken gin-tonic liever in een ballonglas met een hoge voet. Anderen doen dat bij voorkeur in een longdrinkglas.

Diversiteit bij andere drankenbarglazen

De populariteit van wijn en champagne blijft onverminderd hoog, met ook een lichte groei voor whisky. In het gamma van sterke drank worden glazen nog vaker voor één specifiek product gemaakt, met de fabrikant ervan, voor een optimale appreciatie en degustatie.

Toch zijn er ook hier soms meerdere glazen voor één drank, zoals geslepen en effen whiskyglazen of de opkomende 'nosing'-glazen in een tulpvorm. Een bepaald merk stelde een dergelijk nieuw whiskyglas voor dat door een uitstulping in de vorm onderaan de alcoholgeur verzacht, aldus de fabrikant, zodat zelfs een niet-kenner de aroma's onderscheidt. Bij het glas hoort een koelelement dat de drank koud houdt zonder ijs.

VERKOOP

Individueel of in set

Heel vaak zijn barglazen voor de consument verkrijgbaar in een set van vier, zes of acht stuks, al dan niet met een karaf voor whiskyof cocktail erbij. Ofwel gaat het daarbij om x-aantal keer hetzelfde glas, ofwel om een mix uit dezelfde collectie. Sommige glazen worden (eveneens) individueel verkocht,, vaak de wat specifiekere of duurdere modellen. Zeker de sets, en mogelijk ook de individuele glazen, worden in een box of een koker aangeboden, eventueel zelfs in een display.

barglazen

Rond eindejaar en voor de zomer

Barglazen verkopen vooral goed rond de eindejaarsfeesten. Daarvoor pakken meerdere merken uit met een speciale cadeauverpakking. Het aanbod barglazen is echter ook populair op Vader- en andere themadagen. Cocktailglazen verkopen eveneens goed net vóór de zomer, dan willen mensen samenkomen en iets drinken.

Wie koopt barglazen?

Voor specifieke glazen geldt vaak: consumenten die zich in een bepaalde drank verdiepen. Barglazen worden echter evengoed gekocht door wie ze gewoon mooi vindt, wie een assortiment wil aanleggen (dan vaak enkele stuks per type glas), wie al wat meer vermogend is en zijn eerste goedkopere glazen wil vervangen, wie een geschenk zoekt enzovoort. Jongere klanten vragen vaak nog gewoon naar de glazen voor de cocktail of sterkedrank van het moment, terwijl oudere consumenten hun smaak al meer gevormd hebben en heel precies weten welk glas ze willen.

PRESENTATIE

Schep beleving

Een bepaalde fabrikant vatte het perfect samen: vandaag verkoopt u niet louter barglazen, maar wel een beleving. Die schept u door een themahoek in te richten, bijvoorbeeld rond een populaire cocktail, met een receptenboek, een mooie glazen vaas of karaf, de nodige accessoires … Toon hoe het glas gebruikt kan worden. Fabrikanten ondersteunen daarbij met displays of sfeervolle posters van hun glazen.

Belang van informeren

Zeker een wat duurder glas verkoopt vaak zichzelf niet. Het behoeft dan uitleg over de voordelen of het productieproces. Deze kunt u persoonlijk meegeven, maar mogelijk helpen POS-materiaal en een video van de fabrikant. De verpakking zelf legt eveneens vaak het een en ander uit.

Een koelelement onder dit nieuwe whiskyglas 
houdt het drankje koud zonder ijs

Organisatie van tastings

Ook een degustatie kan een goed idee zijn. Zo ervaart de klant het effect van het glas immers meteen zelf. Moet u dit evenement zelf betalen, dan dient het natuurlijk wel commercieel haalbaar te zijn. Vele drankfabrikanten zijn echter bereid om de kosten voor een tasting op zich te nemen, zeker als u hun product wil verkopen.

MET DE NODIGE ACCESSOIRES

Sommige merken bieden meteen een volledige set aan om een cocktail te bereiden. Ook uzelf prijst het best de nodige accessoires en barmateriaal bij de glazen aan. Zoals een whiskykaraf, een champagnekoeler én heel veel benodigdheden voor cocktails: icecrushers, shakers, jiggers, citroenpersen, stampers, spoons, een sodasifon enzovoort. Verdelers zoeken mogelijk de hele wereld af naar de beste fabrikanten hiervan.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Concepten doen verkopen

De tijd dat producten netjes per categorie in de winkel in de rekken stonden, is voorgoed voorbij. steeds meer krijgt de klant verschillende presentatiemogelijkheden, om zo de beste keuze te maken én geïnspireerd te worden. bovendien stimuleert het gebruik van concepten impulsaankopen bij de consument. wij gingen een kijkje gaan nemen hoe het ontbijtelektro in enkele toonaangevende zaken gepresenteerd is.

Oosterlinck creëert kruisbestuiving tussen kook- en woonwinkel

Nog maar drie jaar geleden is het dat oosterlinck de kloeke beslissing nam om zijn traditionele ijzerwarenhandel-met-kookwinkel om te vormen tot een kookwinkel-met-interieurzaak. met succes, want het interieurgedeelte heeft de kookwinkel ondertussen overvleugeld. “destijds voelden we een nieuwe markt toen de kookhype begon. ook met dit concept waren we er op tijd bij. het heeft een grote inspanning gekost om ons nieuwe concept bekend te maken en we doen enorme inspanningen om onze klanten blij te maken. het is echter een strijd die we dagelijks met plezier voeren."

Stadstuincentrum ympa

Stadstuincentrum, een contradictio in terminis? pauline de bruyne vindt van niet. met ympa (ja, met kleine letter) wil ze bewijzen dat er in de stad meer mogelijk is dan een bloemen- en plantenwinkel.

Bricks & tools sluit partnership met ede international

Bricks & tools, de zustervereniging van procoop, gaat in zee met de duitse aankoopgroepering ede. "met deze stap zijn we een volledige fullservicevereniging geworden."

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine