masschelein
INGEDIEND DOOR: Present-IT
NAAM EN VOORNAAM: Vanoverbeke Veronique
TELEFOONNUMMER: 056/21.40.88
E-MAILADRES: veronique.vanoverbeke@present-it.be
PROJECT: Nieuwbouw - Masschelein bvba
DOELSTELLING(EN): Masschelein bvba verhuisde naar een nieuwe grotere locatie (nieuwbouw) en wilde een inrichting zowel voor particulieren als voor professionelen met een sterke beleving. Er moest ook een goede balans gecreëerd worden tussen de Masschelein-uitstraling en zijn belangrijkste leveranciers.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Zwevegem
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Present-IT
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Present-IT
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: € 150.000
Uiteindelijke budget: € 156. 823
ARCHITECTUUR/DESIGN
1. Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Masschelein staat voor professioneel en particulier groenbeheer, hieruit groeide het idee om via het binnentrekken van de natuur een aangepaste beleving te creëren. Het concept bestaat er in om de winkel op te vatten als een openbaar park met aansluitend bos. De functies van een openbaar park zijn rust, ontmoeting, en ontspanning.
Rust
Bij de landingszone valt de grote openheid van de winkel meteen op. Je hebt meteen een overzicht van de winkel met duidelijke zichtlijnen naar de verschillende eilanden. Achteraan staat een grote visual van een bos die een extra dimensie geeft aan de natuurlijke beleving en uitnodigt om de winkel te ontdekken.
De nadruk ligt niet op het tonen van het gehele assortiment; wat ook rust geeft. Hierdoor creeëren we extra ruimte die benut kan worden voor het testen van de producten. De klant beleeft hierdoor reeds zijn toekomstige aankoop.
Er werd gebruik gemaakt van natuurlijke en rustgevende materialen.
Ontmoeting
De winkel is een ontmoetingsplaats voor zowel professionelen als particulieren.
De professioneel brengt meestal een doelgericht bezoek; waar de particulier meer op ontdekking gaat. Het eerste gedeelte is meer gericht op producten voor het onderhoud van tuin en parken, dit zowel voor particulier als voor vakman.Hier komen beide doelgroepen samen. Het professioneel groenbeheer is achteraan.
De picknickzone dient vooral om informatie te krijgen via een persoonlijk contact.
Daarnaast werd een aparte ruimte voorzien om de klanten te ontvangen die hun aankopen komen ophalen en hier ook uitleg over krijgen. De individuele ontvangst in een aparte plaats met de verkoper komt ten goede aan de beleving van de klant.
Ontspanning
Dit werken wij uit via de wandelpaden die het ontdekken van het park bevorderen. De perken zelf hebben een eigen dynamiek door de verschillende hoogtes. Hierdoor ontstaat een bepaalde speelsheid in het ontwerp die het geheel een gepaste luchtigheid geeft.
2. Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Er werd gekozen voor openheid om zo een geheel overzicht van de winkel te behouden. Hierdoor ontstaat rust in de winkel en kan er gebruik gemaakt worden van belangrijke zichtlijnen. Om de hoogte van het gebouw te doorbreken, werd het wandelpad van beneden op het plafond herhaald. De winkel is heel ruim, toch wordt het totale beschikbare assortiment niet uitgestald. Bewust werd voor voldoende vrije ruimte gekozen om de klanten de kans te geven om de producten te testen (bv rijden met grasmaaier).
We hebben ervoor gekozen om de presentatie van de grote, professionele machines achteraan te voorzien om zo de openheid en de zichtlijnen te behouden. Boven de balie is er een balkon, waardoor het idee wordt gecreëerd van een stedelijk gebouw. Hierdoor wordt een link gelegd tussen het stedelijke en de natuur.
In de etalage maken we gebruik van grote visuals die zorgen voor extra communicatie naar de straatkant.
Desalniettemin laten we ook hier voldoende openheid zodat de grote raampartijen nog steeds heel wat daglicht binnen laten en de connectie tussen binnen en buiten versterken.
3. Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De visibiliteit van buitenkant en binnenkant: opgelost door voor grote visuals van 12 m² te kiezen; op die manier toch nog voldoende daglicht te laten binnenkomen; een deel van de etalage is zelfs toegankelijk voor het publiek.
De hoge plafonds: hier hebben wij geprobeerd het gangpad te herhalen in plafond; oorspronkelijk een stukje lager dan plafond. Vanuit de verdieping is dan eventueel stof op elementen te zien; en was het uitzicht verbroken; dus na overleg met klant zijn de geografische elementen toch aan het plafond bevestigd.
De grote diepte van de winkel: hiervoor hebben wij als afbakening op het einde van de winkel een textielframe van 36 m² geplaatst.
INVULLING RUIMTE
1. In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De klant vroeg om zones uit te bouwen in functie van de merken. Deze, zoals Torro, Honda en Stihl, werden langs de raamkant opgesteld voor maximale visibiliteit. Langs de wand tegenover de ramen werd de kassa geplaatst. Tussen deze delen plaatsten wij rekken voor impulsaankopen voorzien. Er werd ook voldoende ruimte voorzien voor een aangename zitplaats, kindercorner en een 'VIP-ruimte'. Het eerste gedeelte van de winkel - zone Torro, Honda en Stihl- start met tuin en park voor professioneel en particulier. Achteraan komen dan de producten voor zwaarder professioneel gebruik: zone Kubota, Elliet, Wallenstein en Balfor.
Veel aandacht besteed aan het respecteren van de zichtlijnen.
2. Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Het doel was om het ruimtelijk overzicht behouden en de zones duidelijk afbakenen. De aparte zones worden dan ook duidelijk van elkaar gescheiden door middel van de gangpaden. Via deze gangpaden worden de mensen uitgenodigd om op ontdekking te gaan. Er is ook een duidelijke 'avenue' die naar de kassa leidt.
3. In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones
De verlichting is hier puur functioneel en dient niet specifiek om de zones in te delen.
4. Hoe is de etalage opgevat?(enkel in te vullen indien er een etalage voorzien is)
Het grootste deel van de etalage is gelegen aan een drukke weg met enkel voorbijrijdend verkeer.
Aan die zijde werd geopteerd voor een duidelijke communicatie per merk. Anderzijds werden ook podia voorzien; dit voor de presentatie van grotere producten. Deze podia zorgen hier opnieuw voor een optimale visibiliteit zowel van buitenaf als binnen in de winkel zelf. Aan de korte zijde van de etalage is er meer langzaam rijdend verkeer. Daar werken we met presentatie van producten, ondersteund door een vervangbare achterwand en een raster aan het plafond voor de ophanging van producten.
KEUZE MATERIALEN
1.Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Voor de vloer bij de grotere toestellen werd voornamelijk gekozen voor kunstgras gecombineerd met vergrijsd steigerhout en douglas hout. Dit hout werd ook bij de kassa en infopunten herhaald. In één merkzone werd geopteerd voor een parket-look om een huiselijk element te integreren. Imitatie-leisteen werd als detail gebruikt als referentie naar een terras. Berk- en populierstammen en boomschors vullen de perken.
Als ondersteunende kleur werd gekozen voor zwart, dit voor zowel metaal als hout. Ook werden massieve eiken balken ingezet om de kettingzagen op te presenteren. Er is veel groen aanwezig en zelfs keien om naar de natuur te refereren.
De zwart verniste douglasplanken contrasteren dan weer ten behoeve van het design.
Cortenstaal werd gekozen als afboording van de perken; en om de wandelgangen duidelijk af te bakenen. Grote textielframes met enerzijds merknamen, en anderzijds prachtige natuurfoto's maken het geheel af.
2. In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Je ontdekt het product in de omgeving waar het in het werkelijke leven ook zal toegepast worden.
Hier heerst echt het gevoel van de natuur; je voelt je in het interieur eigenlijk zoals je zou buiten zijn.
Het massief hout zorgt enerzijds voor rust en straalt tegelijkertijd ook kracht uit. De berkenstammen; het mos en de boomschors refereren ook duidelijk naar de natuur. Het cortenstaal verwijst naar een buitengevoel. De zwarte ondersteunende kleur, zowel voor metaal als hout; zorgt voor een hedendaagse look en feel; in harmonie met het gebouw.
3. Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
De keuze van de materialen werd geïnspireerd door de beleving voor zowel professionele klanten als de particulier. Het buitengevoel; de natuur vormt hier de rode draad. Een deel van de merken zijn specifiek voor professionelen die grote machines nodig hebben. Daar werd ook een carport voorzien om de machines in tentoon te stellen met imitatie-asfalt.
Ook de eiken balken en boomstronken verwijzen naar grotere werken.
Tegelijkertijd is er veel aandacht voor de particulier: zo is er bijvoorbeeld plaats voorzien om alle machines uit te testen. Er werd gekozen voor meer decoratief hout voor de particulier; voor de professionelen werd dan meer met constructiehout gewerkt. Alle materialen werden gehaald uit een park/tuin; om de beleving te stimuleren.
KLEUREN
1. Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Veel groen, dit zorgt voor frisheid en rust in het ontwerp, maar geeft ook een groot ruimtegevoel en de natuurbeleving. Natuurlijke houtkleuren werden voorzien om deze rust te behouden en de link met buiten groot mogelijk te maken. Zwart is dan weer de ondersteunende kleur om het moderne gevoel te behouden die past bij de sfeer van het gebouw.
VERLICHTING
1. Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Er werd gekozen voor een algemene verlichting om de ruimte en openheid van het gebouw te behouden.
Ook zorgt de architectuur van het gebouw veel veel natuurlijk daglicht, wat de link met buiten groter maakt. Er is een verdieping in het gebouw en als er pendels aan het plafond zouden hangen, zouden deze het uitzicht vanaf de verdieping verstoren. Designverlichting zou hier niet op zijn plaats zijn omdat alles 'natuur' is.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Er werd gewerkt met enkel kwaliteitsvolle materialen en vakmanschap om zo te verzekeren dat bijvoorbeeld de structuren de zware machines kunnen dragen. Nog een voorbeeld: Alle verhogingen werden netjes afgewerkt ten opzichte van de bestaande vloer via maatwerk ter plaatse.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
We kozen voor verschillende massieve houtsoorten, dit zijn recycleerbare materialen.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Wij hebben er bewust voor gekozen om deze zo weinig mogelijk te integreren en kozen voor de sensoriële en persoonlijkheidseigenschappen van de materialen. Alle infopunten zijn voorzien voor een scherm, dus later kan er digitale communicatie worden geïntegreerd als de content aanwezig is. Bij de kassa, aan de kinderhoek werd wel al direct een tv-scherm voorzien. De technologische displays van de merken zelf werden in het ontwerp geintegreerd.