Dupont
INGEDIEND DOOR: Dupont
NAAM EN VOORNAAM: Maxim Tytgat
TELEFOONNUMMER: 056/203209
E-MAILADRES: maxim.tytgat@dupont.be
PROJECT: Nieuwe vestiging met showroom, burelen & magazijnruimte
DOELSTELLING(EN): Na 35 jaar begon de vorige vestiging van Dupont op ’t Hoge te Kortrijk uit zijn voegen te barsten. Daarom gingen Sarah en Dirk Dupont op zoek naar een nieuw stukje potgrond waar Dupont de volgende jaren verder in kon groeien en bloeien. Na enig zoekwerk vonden Sarah en Dirk Dupont een beloftevol stukje bouwgrond op het gloednieuwe bedrijventerrein De Pluim te Zwevegem op een boogscheut van de vorige uitvalsbasis. Het hoofddoel was om op deze nieuwe locatie een ruimere vestiging met showroom, burelen & magazijn te bouwen waar professionals en particulieren die gepassioneerd bezig zijn met voeding en koken het breedste gamma aan kwalitatief hoogstaand kook- en voedingsmateriaal kunnen vinden onder één dak.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Pluim 5 - 8550 Zwevegem
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Theunynck Knockaert Architecten
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Dedeyne Construct, Delaere Decor
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
BUITEN: De eis van de intercommunale Leiedal om de parking achteraan en de winkel vooraan te organiseren was een belangrijk gegeven. De winkel werd doorgetrokken naast het magazijn om de klanten zeer snel in de winkel te laten binnenkomen. De wandeling naar het hart van de winkel verloopt niet buiten maar binnen. De rode gevel en rode luifel accentueren het inkomgedeelte en zorgen voor een eyecatcher.
BINNEN: De winkel is een open ruimte die aan de hand van de op maat gemaakte rekken opgedeeld wordt in verschillende shops of winkelzones. Afwisseling in de hoogte van de rekken creëert doorkijk en contact. De patio en grote glasoppervlaktes zorgen ervoor dat de voeling met de buitenruimte niet verloren gaat. De rekken worden rug aan rug geplaatst en niet tegen muren waardoor er eilanden gevormd worden. Het raster van de betonstructuur keert terug in de voegverdeling van de betonvloer en is de houvast voor de plaatsing van de rekken.De rekken zijn perfect aanpasbaar volgens de noden en veranderende wensen doorheen de tijd.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De winkel is een kolomvrije ruimte. De structuur van het gebouw bepaalt niet de organisatie van de winkel maar de bouwheer kan deze zonder obstakels aanpassen. Centraal is een as van de balie tot aan de demokeuken. Deze as blijft behouden. Dit was ook de enige as waarlangs kolommen mochten komen. De gevels bestaan uit volledig beglaasde en volledig gesloten vlakken. Waar de gevels gesloten zijn, dienen ze als canvas om de producten te etaleren. Waar ze beglaasd zijn, worden de gevels vrij gehouden en wordt de link met de buitenomgeving (patio en vijver) opgezocht. De grote glasvlakken zorgen daarnaast ook voor voldoende daglicht.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Een 1ste uitdaging was de korte uitvoeringstermijn. De grond werd aangekocht in april 2018 en de opening werd toen voorzien voor oktober 2019. Door middel van korte communicatie, wekelijkse vergaderingen en snelle opvolging werd de deadline van 1 oktober 2019 uiteindelijk gehaald.
Een tweede uitdaging was de specifieke vraag om geen standaardelementen te gebruiken maar op maat gemaakte zaken zoals de gekleurde betonvloer, de specifieke rekken, de unieke betegeling aan de kassa en de demokeuken, … Er werd dan ook intensief gezocht naar geschikte partners die deze specifieke wensen konden vervullen. Deze zoektocht leverde uiteindelijk resultaat op en resulteerde in een unieke vestiging met op maat gemaakte elementen.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De winkel werd opgedeeld volgens de hoofdcategorieën of productgroepen die ook terugkomen op de webshop en in de catalogus van Dupont. In totaal zijn er 9 verschillende zones: Verpakking, presentatiemateriaal, tableware, keukenelektro, potten & pannen, kledij, barbecue, klein keukenmateriaal en prijsaanduiding. Daarnaast werd ook nog een aparte koffiecorner voorzien en een volledig ingerichte demokeuken waar culinaire workshops en kookdemonstraties kunnen georganiseerd worden.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
- Centrale as als ruggengraat van de balie naar de demokeuken;
- Dwarse assen van patio tot aan de vijverzijde;
- Ontstaan van shops in shop per productgroep zonder voeling met het geheel te verliezen.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Maximale flexibiliteit was vereist gezien de winkel moet kunnen groeien, veranderen, … De verlichtingsarmaturen zijn gemonteerd op een tracksysteem.
Hoe is de etalage opgevat?
De winkel beschikt niet over een standaard etalage maar wel over een ruime inkomhal waar afhankelijk van het seizoen diverse producten geëtaleerd worden op unieke presentatieblokken. De bovenkant van deze presentatieblokken bestaat uit de stalen die gemaakt werden uit de in de massa gekleurde terracotta betonvloer.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- In de massa gekleurde betonvloer (terracotta kleur);
- Op maat gemaakte, wit gelakte, stalen presentatierekken met houten (rubberwood) legplanken;
- Op maat gemaakte betegeling in een variatie van roodtinten voor de afwerking van de demokeuken en de balie;
- Brute betonnen muren die bijvoorbeeld in de inkom zwart geschilderd werden;
- Afscherming van de balie en de koffieruimte met plafondhoge houten spijlen in rubberwood.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De winkel moest sfeer, huiselijkheid en gezelligheid uitstralen. Niettegenstaande dat het gebouw industrieel geconcipieerd is, mocht het allesbehalve die sfeer uitstralen. De afwisseling van hoge en lage plafonds, de verschillende kleuren en de belichting zorgen voor een gebouw dat moet ontdekt worden en waar men graag naar terugkeert.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
De materialen moesten robuust zijn. Ze kunnen tegen een stootje.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
- Kleurenpalet van de huisstijl in combinatie met warme natuurlijke houtkleuren;
- Zwarte wanden als achtergrond zodat de kleuren van de producten eruit springen;
- De witte kleur van de rekken zorgt voor structuur in de winkel en doet de rekken eruit springen. De producten worden in het wit omkaderd. Een witte of grijze doos was uit den boze.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
- De verlichting bestaat uit een combinatie van algemene en accentverlichting;
- Belangrijke items kunnen uitgelicht worden door richtbare spots;
- Het raster van de rekken komt terug in de positie van de verlichtingsrails;
- Alle lichtelementen zijn full LED.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Er werd gekozen voor eerlijke en degelijke materialen zoals beton, massief houten legplanken en stalen rekken met als achterliggend idee "What you see is what you get." De basismaterialen worden bewust zichtbaar gehouden. Er werd dus niet gekozen voor pleisterwerk dat de constructie moet wegsteken of afwerken.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
Maximaal ingezet op hernieuwbare energie:
- Optimale isolatie;
- Zonwerende beglazing;
- Perfecte luchtdichtheid;
- Bodem-water warmtepomp met verticale diepteboringen;
- Passieve koeling in plaats van airco;
- Verwarming op lage temperatuur (vloerverwarming en plafondverwarming);
- LED verlichting;
- Ventilatie met warmterecuperatie.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
De winkel is voorzien van Digital Signage schermen die via een online platform aangestuurd en van inhoud voorzien worden. Deze schermen worden automatisch in- en uitgeschakeld via dit online platform. Eyecatcher is de videowall achter de kassa die opgebouwd is uit vier gekoppelde 55” schermen. In de grote vergaderzaal boven werd ook een groot interactief scherm voorzien met een Click Share systeem van Barco.