DIY, Pro & garden in het teken van duurzaamheid
Het is nu echt bijna zover: DIY, Pro & Garden vindt op 5 en 6 september plaats in Kortrijk Xpo. De beurs straalt een nieuwe dynamiek uit met een sterk exposantenaanbod, 2 beursdagen met ruime openingsuren (telkens van 11 uur tot 21 uur), een overlapping met de petcarevakbeurs ANIDO, boeiende seminars en duurzaamheid als centraal thema.
Nieuwe dynamiek
De anticipatie op DIY, Pro & Garden is niet min: de beurs is met zo'n 140 exposanten zo goed als volgeboekt op 5 en 6 september. Er is dan ook een sterke nieuwe dynamiek dankzij de nieuwe openingsdagen en -uren: maandag en dinsdag van 11 tot 21 uur. De sterkste beursdag was door de jaren heen van zondag naar maandag verschoven; wie wil, kan nu een 'afterwork' op de beurs plannen. De shopmanagermeetings vinden plaats vóór 11 uur, waardoor de bezoekers na de meetings ruim de tijd hebben om de beurs volledig te bezoeken.
Exposantenaanbod
De beurs biedt wederom een sterk gevarieerd exposantenaanbod. Op minder dan één maand voor de beurs hebben opnieuw heel wat gevestigde waarden ingetekend, zoals Soudal, Polet, PGB, IKO, Gardena ... Maar de beurs kan ook uitpakken met tal van nieuw- en terugkomers, waaronder PPG Coatings, Van Marcke, Bison en Deli-Home. Ook de opkomende tendens van de samensmelting van doe-het-zelf en pro vertaalt zich op de beursvloer met een groeiend aanbod in dit segment, waaronder Klingspor en Knauf.
samen met Anido
Annick Pycarelle (exhibition manager bij Kortrijk Xpo) neemt de organisatie van DIY, Pro & Garden van Pieter Desmet over. Annick was al langer verantwoordelijk voor de petcarevakbeurs Anido. Die zal plaatsvinden op zondag 4 en maandag 5 september; er is dus één dag overlapping. "Ook dat zal nieuwe synergieën creëren - veel tuincentra zijn bijvoorbeeld op maandag gesloten, zij kunnen dan om 9 uur naar Anido en in de namiddag naar DIY, Pro & Garden, maar het is niet de bedoeling om een 'DIY, Home, Pro, Pet & Garden' te creëren. De beide beurzen blijven fysiek gescheiden van elkaar. DIY, Pro & Garden vindt traditiegetrouw plaats in hallen 1, 2 en 6; Anido in hallen 4 en 5, aan de overkant. Je zal niet zomaar van de ene beurs naar de andere kunnen lopen, je komt er enkel in met de juiste bezoekersregistratie. Beide beurzen hebben een geschiedenis van zéér strikt afgelijnde bezoekersprofielen, daar gaan we niet aan morrelen."
"Het is niet de bedoeling om een 'DIY, Home, Pro, Pet & Garden' te creëren"
Green deal
Het centrale thema van de beurs wordt duurzaamheid, een thema dat momenteel erg actueel is. Op de beurs wordt een 'green room' opgebouwd, met voorbeelden van exposanten rond duurzaamheid, die wordt geopend door niemand minder dan ZKH Prins Laurent van België. "Er hebben zich momenteel een twintigtal exposanten ingeschreven rond dat thema. Het kan gaan over duurzame innovaties, maar ook om processen of businessmodellen van exposanten."
De beurs fungeert op die manier als platform voor kennisdeling rond duurzaamheidsinitiatieven in de sector en de positieve impact op innovatie. In de toekomst worden duurzaamheidsaspecten bij (ver)bouwen belangrijk en zelfs noodzakelijk, waardoor dit een belangrijk selectiecriterium wordt voor consumenten en retailers. Exposanten die hierop inzetten, komen niet alleen aan bod in de green room maar kan je op de beursvloer ook herkennen aan een opvallend Green Deal-label, opgezet in samenwerking met het adviesbureau Sustacon.
Ontbijtseminaries terug van weggeweest
Het thema duurzaamheid wordt ook gekoppeld aan een ontbijtsessie voor exposanten én bezoekers op maandag 5 september. Professor Dr. Hans Verboven (Professor Bedrijfswetenschappen en Economie aan de UA en CEO Sustacon, auteur van Beter ondernemen) gaat in op de kansen van energetische renovatie voor de sector. Deze sessie wordt eveneens door ZKH Prins Laurent bijgewoond.
Op dinsdag 6 september strikte de organisatie James W. Inglis, de vroegere vicepresident merchandising en vicepresident strategic development van The Home Depot. Tijdens een livestream bespreekt hij er zijn nieuwe boek 'Breakthrough Retailing' met focus op 10 principes voor 'efficient retailing' op basis van het succesverhaal van The Home Depot.
Retailmeetings
Tot slot zijn er ook opnieuw de vertrouwde retailmeetings. "Asamco, ProCoop, Groco Group en Gamma hebben al bevestigd; dat wordt sowieso opnieuw een mooie mix van doe-het-zelf- en proretailers. ProCoop en Menouquin staan bovendien voor het eerst met een stand op de beursvloer. Ik denk dat het concept erg goed zit. We hebben nu twee volwaardige 'DIY, Pro & Garden'-dagen van 11 tot 21 uur, terwijl de maandag voor de tuincentra extra interessant is vanwege de overlapping met Anido, dat van 9 tot 18 uur plaatsvindt. We kijken er alvast erg naar uit!"
PRAKTISCHE INFO
Kortrijk Xpo
4-5 september 2022 (Anido)
5-6 september 2022 (DIY, Pro & Garden)