Kookpotten & pannenPremium

DUPONT DOORBREEKT GRENS TUSSEN PARTICULIER EN PROFESSIONAL

NIEUWE WINKEL DUPONT COMBINEERT DRIE ACTIVITEITEN

Dupont Professional Food Equipment, dat is de slogan die de beide takken van Dupont - professioneel en particulier - samenbrengt in de nieuwe vestiging in Zwevegem. In een indrukwekkend gebouw van 4.500 m² lopen beide doelgroepen sinds 1 oktober 2019 vrolijk door elkaar. “In geen enkele sector mag je blijven stilzitten en al zeker niet in de onze", aldus Dirk Dupont. “Je hebt omzet nodig om te investeren, maar niet alles draait daar om. Wees trouw aan je merken, geloof in je leveranciers en zorg ervoor dat zij ook in jou geloven. Samen ga je groeien. Maar wees niet bang om op je strepen te staan."

Sarah en Dirk Dupont aan het nieuwe gebouw. “Je moet durven te investeren in je zaak”

STEEKKAART DUPONT

  • adres: Pluim 5, 8550 Zwevegem;
  • oppervlakte: 4.500 m² (2.000 m² winkelruimte, 1.500 m² magazijn, 1.000 m² burelen);
  • 50 parkeerplaatsen;
  • 19 werknemers;
  • openingsuren: ma-vr: 9-18.30 uur, za: 9-18 uur;
  • omzetverdeling: 55% professional / 30% export / 15% particulier

VOORTDUREND VERNIEUWEN

Na meer dan 35 jaar is Dupont een begrip geworden in en rond Kortrijk. Dirk Dupont begon in 1984 met een groothandel voor toestellen en professioneel materiaal voor slagers en horeca. Daaruit groeide in 2001 een tweede zaak, Dupont's Kookboetiek, met kwalitatief kookgerei voor de particuliere klant. 30% van de omzet van Dupont komt van een derde activiteit: de export van plexischalen en plateaus voor bakkers, slagers en traiteurs, naar meer dan dertig landen.

wisselWERKING

“In 2001 hebben we twee aparte winkels gemaakt, een voor de professioneel en een voor de consument", vertelt dochter Sarah Dupont, die het roer in 2013 overnam. “We merkten de laatste jaren dat er meer en meer een wisselwerking tussen de twee doelgroepen ontstond: een professional zal ook graag eens een speciale schaal willen voor in zijn toonbank of een 'huishoudelijk' design. In zijn winkel wil hij meer en meer beleving creëren om de consument te 'triggeren'. Omgekeerd is onze consument meer en meer een hobbykok, een foodie. Die wil zelf een koksvest, een slagersmes, heel grote koksmessen … Veelal volgen ze een kookcursus en dan willen ze professioneel materiaal. Daarom hebben we beslist om de twee samen te voegen met als rode draad: degelijk materiaal."

DUPONT

“We hebben dat uiteraard uitgebreid getest", vult vader Dirk Dupont, sinds 2013 'ambassadeur' voor de zaak, aan. “We lieten de deur tussen beide zaken regelmatig openstaan en dan bleek duidelijk dat de twee doelgroepen elkaar niet stoorden. We hebben ook een focusgroep gehouden met professionals en particulieren en ook die heeft ons gesteund in de idee om beide doelgroepen samen te voegen. Voor consumenten afficheren we de adviesverkoopprijs, de professionele klant weet dat hij een speciale korting krijgt. Dat doen we omdat we geloven in een persoonlijke, menselijke aanpak. In de digitale wereld moet je je daarmee onderscheiden."

Jullie hebben een webwinkel. Hoe maken jullie daar het onderscheid met de grote spelers?

Dirk: “Die interesseren ons niet. Wij hebben onze eigen webshop, waar de professionals zich registreren met hun btw-nummer. De webshop scoort tegen onze verwachtingen in beter bij de professionele klant dan bij de consument."

Sarah: “We willen óók in onze webshop onze persoonlijke aanpak naar voren brengen. Mensen weten dat onze fysieke winkel achter die webshop zit. Als ze iets online bestellen en er is een probleem, dan kunnen ze terugvallen op de service, op de mensen. Dat is het belangrijkste: er zit een persoon achter, geen robot met standaardantwoorden. Mensen die geen tijd hebben om zich te verplaatsen en die 's avonds online kopen: die groep groeit en je moet ook hen de kans geven om bij jou te kopen, met dezelfde ervaring en service."

Hebben jullie daarbij gekeken naar prijzen die andere webshops hanteren of zijn ze dezelfde als in de winkel?

Dirk: “Die zijn volledig gelijk. Als je lang genoeg zoekt, zal je alles wel ergens goedkoper vinden. Wij streven naar een goede prijs, maar je moet marge creëren. Iemand die dat niet doet, zal geen winkel zoals de onze kunnen uitbouwen. Investeren is nodig om te overleven. Er zijn genoeg slechte voorbeelden in de sector. Ik vind dat erg jammer."

Hoe komt dat? Innoveren ze te weinig volgens u?

Dirk: “Ja. Ze zijn, of waren, niet mee met de tijd. Ik zit minimaal twee maanden per jaar in het buitenland, op zoek naar innovatie. De markt verandert snel. Je kunt niet meer werken zoals twintig jaar geleden. Ons bedrijf kan ook nog steeds gebruikmaken van mijn ervaring en die van mensen die hier al 25 jaar werken. Dat zijn allemaal mensen die 'nieuw' willen denken. Je hebt immers niets aan werknemers die al 25 jaar ergens werken, maar altijd hetzelfde willen doen en niet willen veranderen."

Het zijn vaak erg oude winkels die over de kop gaan: doen ze dan te weinig met hun ervaring?

Dirk: “Ik ben altijd al iemand geweest die nieuwe dingen probeerde. Nieuwe leveranciers, nieuwe producten: ik ga altijd zoeken. Er zijn heel veel dingen die ik niet kan, maar één ding kan ik heel goed: mensen aanvoelen. Ik voel snel aan met welke leveranciers ik verder kan en met welke niet. We gaan ook op onderzoek voor we in zee gaan met een fabrikant. Nadien zijn we erg trouw aan onze leveranciers. We gaan niet zomaar leveranciers tegen elkaar uitspelen. Maar: ook de leveranciers moeten vernieuwen."

Dupont

GROTE DEMOKEUKEN

De nieuwe zaak van Dupont is met 4.500 m² erg ruim. Er worden heel veel producten uitgestald. Achteraan bevindt zich een grote demokeuken, die volledig door Kitchenaid is ingericht.

Dirk: “Dat is durven, hé? We hebben al heel veel opmerkingen gekregen van klanten die niet eens wisten dat zij ook grote keukentoestellen hadden. Ik wist het vroeger ook niet, je leert zulke zaken niet door voortdurend achter je toonbank te blijven zitten."

Sarah: “Dat is het voordeel wanneer je lang samenwerkt met leveranciers: ze worden partners en dan kun je samen iets realiseren. Het is ook daardoor dat we bij de opening enkele mooie artikelen konden tentoonstellen, zoals een kookpot met diamanten."

Dirk: “Het draait niet altijd rond omzet. Je hebt omzet nodig, natuurlijk, maar belangrijker is merkentrouw, geloven in je leveranciers en ervoor zorgen dat je leveranciers ook in jou geloven. En samen ga je groeien. Let op: het is de moeilijkste weg. Ik moet heel vaak 'neen' zeggen tegen mijn leveranciers. Het is de enige manier om een duurzame relatie op te bouwen."

Hebben jullie dan ook geen leveranciers 'afgedankt' bij de verhuis?

Dirk: “Geen enkele."

Sarah: “Er zijn er ook geen tien bijgekomen. We hebben geprobeerd om ons assortiment te verbreden met de leveranciers die we al hadden. Ons aantal referenties is met zo'n tien procent gestegen. We zijn met al onze leveranciers gaan praten en hebben ook aan hen gevraagd waar zij nog opportuniteiten zagen voor ons. Dat betekent niet dat je niet op je strepen moet staan. Wij kennen onze klanten, we weten wat er werkt en wat niet. Een voorbeeld: een 24-delige porseleinset aan een knalprijs, dat werkt hier niet. Als de klant iets vraagt, dan stellen we zelf iets samen, maar we gaan geen voorgekauwde pakketten aanbieden. We werken altijd op maat."

Dirk: “We testen zelf ook zoveel mogelijk producten die we aanbieden. Pas als je weet hoe iets werkt, kan je het zelf goed uitleggen aan de klant. Ook de medewerkers krijgen vaak voor enkele weken toestellen mee naar huis. Dat is zó belangrijk om met de klanten in interactie te gaan. Als een medewerker dan zegt: 'Ik gebruik thuis dit en dat', dan gaat een klant daarin mee, want hij is oprecht."

Het nieuwe gebouw is met 4.500 m² erg ruim

SCHAALGROOTTE TELT

Naast de 4.500 m² winkeloppervlakte telt de nieuwe zaak van Dupont ook veel meer magazijnruimte voor de exportactiviteit. Het is een van de redenen voor de verhuis.

Sarah: “We hadden twee extra magazijnen op een andere locatie. In ons eigen magazijn moest je de ene pallet verzetten om aan de andere te kunnen. Op het einde hadden we zelfs een tent op onze parking. Op den duur verlies je heel veel tijd en geld, omdat je zaken niet meer terugvindt."

Dirk: “We hebben bijna twee jaar gezocht in en rond Kortrijk. Via een relatie hoorden we van deze locatie en dan is het snel gegaan. Op twee weken tijd hebben we beslist om deze grond te kopen. We moesten wel, er was hier erg veel vraag. We hebben de kans gekregen en ook heel snel gegrepen. Ik heb, eerlijk gezegd, toch even getwijfeld, omdat het een industrieterrein is."

Jullie waren toch al meer een bestemmingswinkel dan een passagewinkel?

Dirk: “Dat klopt. We zaten op een mooie locatie in Kortrijk, maar de mensen komen gericht. En hier zijn we heel vlot bereikbaar, vlak bij de E17. Ik had schrik voor de zaterdag, maar wat blijkt? We hebben al zeer mooie omzetten gedraaid op zaterdag. Iedereen passeert hier en we zijn goed zichtbaar."

BELANG VAN MARKETING

Jullie hebben een eigen marketeer in huis. Ook daarin zijn jullie vrij uniek.

Dupont

Dirk: “We kunnen dat enkel doen dankzij de grootschaligheid van onze export. Iemand met enkel een kookwinkel kan dat niet betalen. Onze marketeer werkt voor de drie partijen: voor de export doet hij ook nog de standenbouw, de inschrijving van de standen, de drie webshops … Dat moet allemaal worden beheerd. Die man heeft werk en het brengt ook op. Hij krijgt veel vrijheid en komt zelf met veel nieuwe ideeën. We hebben ook ons logo veranderd. Vroeger hadden we twee logo's, een particulier en een professioneel, maar dat zou niet gewerkt hebben in het nieuwe concept."
Sarah: “Dat nieuwe logo straalt kwaliteit en professionalisme uit. We gebruiken het al op onze lederen schorten en hebben er al veel positieve reacties op gekregen. Mensen gaan dat met plezier dragen, omdat het mooi is. Als je daar gewoon in koeien van letters 'DUPONT' op zou zetten, dan zou dat effect veel minder zijn."

Spelen jullie met het idee om nog meer producten onder jullie eigen naam te verkopen?

Dirk: “We doen dat al, maar meer in de professionele wereld. We zijn nog steeds aan het onderhandelen met fabrikanten om kookpotten uit te brengen met ons logo. Onze huidige fabrikanten zijn er echter niet zo happig op. Ik heb hen verwittigd: als ik er een vind, dan moeten ze niet komen zagen. De aantallen zijn vaak het probleem, maar ik kan me niet inbeelden dat er geen fabrikant bestaat die in een kleine oplage kookpotten met ons logo kan maken. We hebben al een messenfabrikant die messen maakt met ons logo. Het is een kleinschalige fabrikant en ik ken de stichter, de zoon en zelfs de kleindochter. Die mensen doen dat voor ons. We hebben de vraag gesteld aan een grote fabrikant en die kon het niet. Aantallen, de verpakking … Ik blijf zoeken. De naam Dupont moet blijven klinken in de markt. Natuurlijk zijn we gelinkt aan de merken die we al jaren voeren, dat zal ook zo blijven, maar onze eigen naam wint aan belang. Dat hebben we ook doorgetrokken in de inrichting. Je ziet hier geen enkel rek van een fabrikant. We hebben daar discussies over gehad, want veel fabrikanten wilden hier grote displays. We hebben resoluut gezegd: neen, wij doen de branding. Wij bepalen wat er binnenkomt en wat er verkocht wordt, en uiteindelijk beslist de klant."

ALTIJD VERDER KIJKEN

Particuliere klanten zullen er altijd zijn, maar neemt het aantal professionele klanten, zoals slagers, niet af?

Dirk: “Het is simpel: de goede slager blijft bestaan en zal sterker worden. Dat is de wet van de sterkste. Twee: we gaan ook naar heel wat andere sectoren. De bakkerijsector was tot drie jaar geleden een onbekende voor ons, nu doen we daar al heel veel mee. Wij verdelen nu ook professionele veiligheidsschoenen, Sika, waarvan we de exclusiviteit voor België en Frankrijk hebben. Dat staat nog in zijn kinderschoentjes, maar het zijn opportuniteiten. We weten wat gedaan (lacht). Er zijn inderdaad minder en minder slagers. Wat moet je doen, als je dat weet? Andere markten bespelen. De slagers zijn heel belangrijk voor ons - het is immers onze corebusiness - maar in tussentijd moet je andere sectoren durven aan te spreken. Anders ben je niet goed bezig. Ik was nooit goed in stilzitten en ben dat ook nog lang niet van plan."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine