Hoe wordt een sectionaalpoort geplaatst?
Een garagepoort installeren doe je niet zelf. Dit werkje laat je uitvoeren door een professional. In dit artikel tonen we hoe de gemotoriseerde sectionaalpoort in Het Zelfbouwhuis werd geplaatst van a tot z. Deze heeft een bekleding gekregen met houten latjes.
Poort kiezen
Meestal heb je zelf wel een idee van welke soort poort je wil, maar voor je finaal een (nieuwe) poort kiest, ga je uiteraard het best eerst langs bij een toonzaal, waar iemand je kan begeleiden en adviseren. Als het om een nieuwbouw gaat, neem dan alvast een grondplan mee van je woning. Ook bij een renovatiesituatie kan dat uiteraard handig zijn.
Sandwichpaneel of aluminium frame?
Een moderne sectionaalpoort roept bij velen het beeld op van horizontale sandwichpanelen die aan elkaar gemonteerd zijn. Elk sandwichpaneel in een sectionaalpoort bestaat uit een binnen- en buitenlaag van pvc, aluminium of verzonken staalplaten, waartussen zich een aantal centimeter aan isolatie bevindt. De binnen- en buitenkant worden dan meestal gelakt in een kleur naar keuze.
Wil je een houten sectionaalpoort zoals deze, dan kan je niet zomaar een standaard sandwichpaneel bekleden. Die kunnen namelijk het gewicht van de meeste harde houtsoorten niet goed dragen. Bij een houten poort wordt dan, zoals in deze case, een aluminium kader als basis gebruikt, waarop het hout wordt gezet. Een dergelijk frame gaat namelijk niet doorbuigen en is bovendien aan de binnenkant nog versterkt. Het hout wordt dan van binnenuit op het kader geschroefd. Vervolgens wordt er isolatie aangebracht en wordt de binnenafwerking, een geanodiseerde plaat, voorzien.
Gemotoriseerd of niet?
Je kan er ook voor kiezen om de garagepoort te laten motoriseren. Velen doen dat tegenwoordig omdat het een evident gebruiksgemak biedt: door de poort vanop afstand te bedienen, hoef je niet uit de auto te stappen om de poort te openen en te sluiten. Je kan ook een bestaande poort automatiseren. Lees hier hoe je dat doet.
Voorbereiding
RENOVATIE: OUDE POORT UITBREKEN
Moet je eerst een oude garagepoort uitbreken? Dan laat je dit best ook over aan een professional. Op de veren van de poort kan namelijk veel spanning staan, en deze verwijderen, is niet zonder gevaar. In afwachting van de installatie van de nieuwe garagepoort, monteer je na de afbraak het best een plaat in het gat, zodat niemand zomaar je garage binnen kan.
Opmeten
Wanneer de details en de uitvoering van de nieuwe garagepoort bepaald zijn, moet er door de fabrikant worden opgemeten. Daarvoor moeten bij een nieuwbouwwoning de dorpel en de muren reeds geplaatst zijn. Is dat gebeurd? Dan worden de nodige maten genomen door de fabrikant. Daarbij worden de breedte en de hoogte van de garageopening gemeten en wordt de huidige toestand geschetst, zodat ze daarop hun bevestigingssyteem kunnen afstemmen.
Met nog een aantal foto’s van de huidige situatie heeft de fabrikant ten slotte genoeg informatie om tot het ontwerp te kunnen overgaan. Vervolgens wordt er een technische tekening gemaakt die de fabrikant dan aan jou voorlegt. Bij goedkeuring kan de poort in productie, en na een aantal weken is de poort klaar voor installatie.
Plaatsing
Positie uittekenen
De eerste stap is uiteraard het uittekenen van de positie van de poort. Alle maten staan aangegeven op de uitgetekende plannen, dus hoeven de plaatsers zich enkel hierop te baseren om alles uit te zetten.
Verticale rails
Eerst worden de verticale rails geplaatst. Voor ze die effectief kunnen zetten, moeten ze wel nog in orde worden gebracht. Dit houdt in dat ze de verschillende onderdelen aan elkaar bevestigen. Ook de wielen, die zorgen voor een vlotte beweging, worden al gemonteerd.
Aangezien de poort in deze case minder breed is dan de garageopening, kunnen de rails niet aan de aangrenzende muren worden bevestigd. Daarom zijn er extra aluminium profielen nodig waaraan de geleiders kunnen worden gefixeerd. Eens de rails aan de profielen vastzitten, kunnen deze steunbalken in de opening worden geplaatst.
De plaatsers zorgen er eerst voor dat de positie volledig juist zit. Dit doen ze aan de hand van de uitgetekende lijnen en met behulp van een waterpas, zodat hij ook precies loodrecht staat. Daarna gaan ze over tot de bevestiging. Met een aantal stevige L-ijzers verankeren ze het profiel zowel onderaan als bovenaan in de steunbalk van ons gebouw.
Horizontale rails
Als de verticale rail stevig en precies gemonteerd is, kan er overgegaan worden tot de installatie van de horizontale geleider. Die past hier zonder problemen in de reeds geplaatste delen, zodat er een vlotte overgang van een verticale naar een horizontale beweging zal zijn. De stukken worden aan elkaar vastgemaakt en de horizontale rails worden nog stevig en op de juiste hoogte aan het plafond bevestigd. Daarna doen ze hetzelfde aan de andere kant.
Verenpakket
Eens de basisstructuur er staat, gaan ze over tot de montage van het verenpakket. Die vormen de basis voor een goede automatisatie van de poort en zijn dus aangepast aan het gewicht van de poort, wat hier zo’n 380 kg is. Door het aanzienlijke gewicht zijn er twee veren per as nodig, die worden dus al ter plaatse gestoken.
Om die assen te kunnen ophangen, is er een extra bevestigingsbalk nodig, die de plaatsers op het einde van de twee horizontale rails steken. Opnieuw zorgen L-ijzers en betonankerbouten voor een stevige verankering aan het gebouw. Op deze balk worden nog de nodige ophangbeugels gemonteerd, waarin dan de assen kunnen worden vastgehaakt.
Positie motor bepalen
Eerst moet de positie van de motor nog worden bepaald. Ze bereiden die meteen voor en meten af waar die moet komen. Op dat punt voorzien ze nog een extra verankering aan het plafond, zodat de steunbalk daar niet zou gaan doorhangen. Eens dat is gebeurd, kan het verenpakket geïnstalleerd worden.
Pakket installeren
De plaatsers haken de voorbereide stukken in de asophanging en zorgen voor voldoende fixatiepunten aan de bevestigingsbalk. Tussen beide assen komt de motor, die zorgt voor de aandrijving van de poort.
Tussen de poort en de motor moet daarom nog een verbinding worden gemaakt. In dit gemonteerde profiel zit een ketting, die de poort via de motor en bijhorende veren in beweging zal kunnen brengen.
Panelen
Een sectionaalpoort – het woord zegt het zelf – is opgebouwd uit secties: vier, in dit geval. Dus in tegenstelling tot een kantelpoort, gaat de sectionaalpoort in secties naar omhoog en niet het volledige poortblad. Het grote voordeel daarbij is dat hij ruimtebesparend werkt. De poort beweegt eerst verticaal, en eens ze volledig open is, ligt ze horizontaal tegen het plafond.
Vast paneel en secties
Om de horizontale rails aan het plafond te verbergen en die ruimte op te vullen, komt er bovenaan een vast paneel, dat niet kan bewegen. Dit wordt eerst ter plaatse gestoken, voor de plaatsers beginnen met de beweegbare delen.
Deze secties worden vervolgens van onderen naar boven in de rails gehaakt. De zware stukken worden eerst in de juiste volgorde gelegd, voor de plaatsers met de bevestiging van start gaan.
Sensor
Voordat ze het onderste paneel kunnen steken, voorzien ze dit nog van een sensor. Onderaan het paneel is er een rubber bevestigd dat zal zorgen voor een goeie afdichting tussen de poort en de onderliggende terrastegels.
In dit bodemrubber zit een optisch oog. De straal hiervan gaat door het rubber van de ene tot de andere kant van de poort. Wanneer deze straal onderbroken wordt – dus wanneer het rubber ergens tegen botst – wordt er een mechanisme geactiveerd dat de poort terug volledig omhoog brengt. Het gaat met andere woorden om een veiligheid die in de poort geïntegreerd zit. Zo wordt voorkomen dat er iets of iemand tussen de poort geklemd geraakt.
Scharnieren en wielen
Naast de installatie en aansluiting van de sensor, worden nog de nodige scharnieren op de poortdelen gestoken. Daarmee worden de verschillende secties aan elkaar vastgemaakt, maar kunnen ze toch nog apart bewegen.
Wanneer het paneel dan ter plaatse zit, worden wielen aan de zijkanten bevestigd. Hiermee zal het poortdeel de verticale en horizontale geleiders volgen en in een mooie, vlotte beweging open- en dichtgaan. De onderste sectie krijgt aan weerszijden twee zulke wielen, de rest krijgt er aan elke kant één.
Winddicht
Aan de bovenste sectie zit een rubberen flap die zal zorgen voor een winddichting tussen het vaste en het bewegende gedeelte.
Trekkabel
Wanneer de vier stukken ter plaatse zitten, worden die via een trekkabel aan de assen met veren bevestigd. De motor zal ervoor zorgen dat die beginnen te draaien, waardoor de poort langzaam omhoog zal worden getrokken of naar beneden zal zakken.
Veren opspannen
De veren moeten nog worden opgespannen. Naargelang de grootte en draaddikte, weten de plaatsers hoe ver ze die precies moeten opspannen zodat ze het gewicht van de poort zullen kunnen dragen.
Kabelgoten
Om de elektrische kabels, die van de motor naar de sturingskast lopen, netjes weg te werken, monteren ze nog een aantal kabelgoten. Eens de kabels erin zitten, worden die nog afgedekt met een afsluitkap, zodat ze niet meer zichtbaar zijn.
De sturingskast – waarmee de poort langs binnen kan worden bediend – wordt ook ter plaatse gehangen, in de garage, naast de poort. Ingeval er geen stroom aanwezig is, kan de poort altijd worden ontkoppeld zodanig dat die manueel kan worden geopend. Deze ontgrendeling doe je dan door hard aan de rode hendel te trekken.
Afregelen
Als de elektrische aansluiting van de poort in orde is, kan de poort worden afgeregeld. Hierbij wordt die verschillende keren geopend en gesloten tot die perfect loopt zoals de plaatsers het willen. Het beveiligingsmechanisme in het rubber wordt dan ook meteen getest om na te gaan of het naar behoren werkt.
Afwerken
Het enige wat nu nog moet gebeuren om de installatie af te ronden, is het afwerken van de vaste panelen aan de zijkanten van de poort. Aan de binnenkant wordt daarbij een geanodiseerde plaat voorzien, in lijn met de binnenafwerking van de poort. In deze plaat verwerken de plaatsers de kabel voor ons stopcontact, alvorens ze er een op maat gemaakte isolatieplaat tegen kleven.
Deze isolatieplaat heeft hier weinig thermische waarde, aangezien onze garage aan een kant open is, maar zorgt er wel voor dat ze de zijpanelen onzichtbaar kunnen bevestigen. Daarvoor wordt er eerst nog een watervaste multiplexplaat tegen de isolatie geschroefd. Die wordt voorzien van een zwelband aan de naad met het metselwerk, zodat je daar een perfect winddichte aansluiting krijgt. Ten slotte wordt daar dan het afwerkingspaneel tegen gekit. De plaatsers controleren hierbij grondig of het paneel mooi in een lijn ligt met de rest van de poort.