Hoe automatiseer je je garagepoort?
Met een automatische poort moet je nog enkel op een knopje drukken. Wie een manuele poort heeft, kan deze gerust zelf automatiseren. Volgend stappenplan legt je uit hoe.
Kan ik mijn poort automatiseren?
Enkele tips ter controle
Zowel bij een sectionaal- als een kantelpoort is het mogelijk om er een elektrische motor op aan te sluiten. Er zijn wel enkele vereisten waarmee je als gebruiker rekening dient te houden. De motor is voorzien om een bepaald gewicht en grootte van poort te bedienen. Kies dus de geschikte motor volgens het type poort.
Je vindt alle gegevens op de verpakking. De poort moet ook vlot openen zonder ergens gehinderd te worden. En wanneer de poort half geopend is, moet hij halverwege blijven staan. De poortveren mogen de poort dus niet automatisch openen of sluiten.
Hoe begin je eraan?
Is er een stopcontact in de buurt?
De poort werkt op een elektrische motor. Er moet dus een stopcontact dicht in de buurt zijn om de motor op het elektrische net aan te sluiten. Indien nodig, moet je eerst nog een extra stopcontact installeren. Vooraleer je aan deze klus begint, schakel je eerst de stroomkring uit.
Het aansluiten van elektriciteit vraagt soms wat puzzelwerk en vraagt de nodige kennis. Documenteer goed wat je doet met een plan en/of foto's en schakel indien nodig een vakman in.
Voor het plaatsen van een stroomkring met schakelaars en stopcontacten, gebruik je een kabel van 3G2,5 mm². Om die te beschermen, trek je ze straks nog doorheen een elektrobuis. Zo'n pvc-buis fixeer je om de vijftig centimeter aan de muur.
Gebruik daarvoor een betonboor en bevestig de nodige pluggen. Zaag de elektrobuis op maat met een ijzerzaag, breekmes of buisklem. Ter afwerking plaats je er ook een eindstuk op. Eens je alle buizen in de beugels hebt vastgeklikt, kan je de kabel door de buizen trekken.
Bij een reeds geplaatst stopcontact is de kans groot dat je slechts één ingang hebt. Plaats daarom een nieuwe contactdoos met in- en uitgang, zodat je verder kan aftakken naar het nieuw te plaatsen stopcontact. Verwijder de behuizing van de oude contactdoos en maak de elektrische draden los van de klemmen. Normaal kan je de toekomende draden aansluiten op je stopcontact en dan van daaruit doorlussen naar je volgende stopcontact.
De kans is groot dat je in de garage ook nog rekening moet houden met een verlichtingsbron die op de stroomkring zit. Naast een stopcontact wil je dus ook nog een schakelaar. In dat geval zal je gebruik moeten maken van steekklemmen. Sorteer de kabels per kleur en bevestig alle draden.
Om er zeker van te zijn dat alle aansluitingen correct zijn uitgevoerd, span je nog eens extra aan. Klik de schakelaars vast en zet de voorzijde van het stopcontact nog vast. Nu de contactdoos in de muur vervangen is, moet je nog een extra contactdoos installeren nabij de motor van de poort.
Het oude vergrendelingssysteem van de poort zit nu nog in de weg. Dat verwijder je door alle bouten en/of schroeven los te draaien.
Bevestig de motor
Haal er de nieuwe geleider met riem bij. In ons geval bestaat hij uit drie metalen stukken die je met elkaar vast zet door een beugel over de naden te schuiven, tot aan een bevestigingslip. Deze lip kan je plooien om alles te fixeren.
De aandrijfriem hangt nog los. Pak er een sleutel bij om die aan te spannen. Als de geleider klaar is, moet hij nu nog aan de aandrijfas van de motor worden gemonteerd.
Het railsysteem ophangen
Nu kan de installatie pas echt beginnen. De motor komt mooi gecentreerd in het verlengde van de garagepoort. Teken daarom het midden af aan de binnenkant van de poort.
Boven de poort komt een beugel om de rail aan op te hangen, op de poort nog een tweede beugel waaraan de knikarm van het systeem vast zal hangen. Zet de rail aan de eerste beugel voorlopig vast; span nog niet volledig aan.
Waar het eindstuk van de rail met de motor komt te hangen, kan het nodig zijn om nog wat extra tussenschotten te bevestigen aan de dakstructuur. En dan is het van belang dat je de rail mooi waterpas positioneert. Bevestig aan je dakstructuur met twee beugels.
Nu rest nog enkel de knikarm te installeren aan de eerder gemonteerde beugel van de garagepoort. Positioneer deze knikarm zo dat hij niet tegen de drager van de poort duwt bij het openen van de garagepoort.
Bij stroompanne helpt de noodstop
Nog één belangrijk detail. Het kan altijd voorkomen dat er een stroompanne is. Dan heb je natuurlijk niet veel aan je elektrische garagepoort. Om de mogelijkheid te hebben ze nog manueel te openen, is de rail voorzien van een ontgrendelsysteem waarmee je, via een sleutel, de poort toch nog kan openen.
Aan de poort moet je daarvoor nog een sleutelgat uitboren, die zit aan de binnenkant verbonden met een touw.
Openen van buitenaf
Het kluswerk zit erop. Nog enkel de motor afstellen. Via het bedieningspaneel kan je instellen op welk punt de garagepoort moet komen bij het sluiten en het openen ervan. De poort opent zich met een bediening op afstand, die je bij je kan houden in de auto.
Optioneel kan je ook nog een bedieningspaneel plaatsen aan de buitenmuur. Die moet je dan uiteraard nog configureren met een code.