Dranktrends stimuleren verkoop van glazen
Gevarieerd aanbod en deskundig advies maken het verschil
Verschillende nieuwe dranktrends vereisen bijhorende glazen die de presentatie, smaak en algehele beleving naar een hoger niveau tillen. Van water met een infusie over lokaal gebrouwen biertjes en speciale spirits, tot non-alcoholische cocktails. Onderscheid u met een kwalitatief en uitgebreid aanbod glaswerk en gedegen advies, gecombineerd met een waardevolle winkelervaring waarbij een presentatie in een realistisch decor centraal staat.
Voor dagelijks gebruik en op de feestdis
Verschillende soorten glazen
Vorm, gebruik en inhoud bepalen de functie van drinkglazen.
- Waterglazen hebben een hoge voet of een vlakke basis en een inhoud van 22 tot 40 cl.
- Wijnglazen zijn modellen op voet, voor het schenken van 15 tot 25 cl.
- Bierglazen hebben een grotere inhoud van ca. 43 cl. Ze zijn geschikt voor bier, maar worden eveneens gebruikt voor andere drank.
- Cocktailglazen zijn vaak hoge modellen, ook prima voor thee en smoothies, en met een inhoud van 35 à 40 cl.
- Whiskyglazen zijn stevige exemplaren, met een brede opening. Ook passend voor cocktails of proeverijen. De inhoud is 16 tot 32 cl.
Uiteenlopende materialen
Glans en helderheid zijn belangrijke parameters. Standaardglas is puur functioneel, en kenmerkt zich meestal door een eenvoudige afwerking. Drinkglazen met een ontspiegelde coating verminderen de lichtreflectie en glanzen matig, net als gezandstraald glas dat een ruwere textuur heeft. Gepolijst glas daarentegen glanst meer. Echt, traditioneel en dus loodhoudend kristal mag niet langer verkocht worden om uit te drinken. Het wordt vandaag vervangen door kristallijn, kristalglas of loodvrij kristal dat bijvoorbeeld barium of zink bevat. Hierdoor heeft het een vergelijkbare hoge helderheid en schittering als kristal met de bijhorende feestelijke look voor bijzondere gelegenheden. De benamingen zijn echter niet officieel genormeerd. Ten slotte is er nog geblazen glas. Dit varieert qua helderheid en glans, afhankelijk van de gebruikte technieken; kleine imperfecties of luchtbelletjes garanderen een uniek en ambachtelijk karakter.
Belangrijke evoluties
Recycleerbare en hernieuwbare materialen worden steeds populairder, terwijl vaatwasbestendigheid essentieel is voor dagelijks gebruik. Kunststof is minder gebruikelijk in de moderne tafelkunst, hoewel (bio)plastics steeds vaker worden verkocht voor feestjes en evenementen. Deze drinkbekers zijn verkrijgbaar in allerlei modellen en uitvoeringen en aangezien ze vrijwel onverwoestbaar zijn, passeren ze ook de duurzaamheidstest.
Nieuwe dranktrends geven de verkoop een boost
Ambachtelijke dranken
Drankjes met een verhaal, met nadruk op kwaliteit, authenticiteit en vakmanschap, zijn aanlokkelijker dan ooit. Liefhebbers van speciale, lokale en craftbiersoorten hechten veel waarde aan de juiste presentatie. Diverse bierstijlen vergen specifieke glazen om de aroma’s en de schuimkraag optimaal te behouden. Een tulp- of conisch glas is bijvoorbeeld ideaal voor IPA’s en stouts, omdat de hoparoma’s geconcentreerd worden voor een vollere smaakbeleving. Ook de trend naar biologische, biodynamische en natuurlijke wijnen vraagt glazen die de delicate en complexe nuances benadrukken. Er zijn glazen voor witte en rode wijn, maar universele types worden steeds populairder; ze zijn ontworpen om het boeket van verscheidene wijnsoorten volop tot uiting te brengen, zonder de aparte karakteristieken te verliezen.
Alcoholvrij
Alcoholvrije dranken en mocktails winnen aan populariteit. Om de smaak en presentatie te ondersteunen, is er behoefte aan glazen die de aroma’s accentueren, de temperatuur behouden en de visuele uitstraling onderstrepen. Net als hun alcoholische tegenhangers, worden ze dus in stijlvolle glazen geschonken. Zo worden martini’s bijvoorbeeld vaak geserveerd in een coupeglas. Highball-glazen zijn dan weer aangewezen voor alcoholvrije gin-tonics en tal van cocktails.
Kruidendrankjes & co
Gezondheidsbewuste consumenten kiezen herbale drankjes of infused water, met munt, gember of citrusvruchten bijvoorbeeld. Ze worden geschonken in glazen die groot genoeg zijn voor extra ingrediënten en ijsblokjes. Hier komen mason jars of glazen met een ingebouwde infuser van pas. Ook een aantal theevarianten is erg geliefd. Denk aan chai, traditioneel warm geserveerd in een klein glaasje. De hedendaagse iced chai wordt ook koud gedronken met ijsblokjes, in een aangepast glas. Verder is er matcha. Een matcha latte met (plantaardige) melk smaakt altijd, zowel warm als met ijsblokjes. Ook kefir en andere gefermenteerde dranken zijn een hit. De detoxeigenschappen vragen om kleine glaasjes die het probiotisch karakter in de verf zetten. Waterkefir of kefir in smoothies wordt dikwijls in een mason jar geschonken.
Premium consumptie
De drankconsumptie neigt al geruime tijd naar minder, maar kwalitatief betere varianten, wat de vraag naar verfijnd glaswerk beïnvloedt. Consumenten tonen een toenemende interesse in hoogwaardige, premium dranken, ook en misschien vooral voor thuisgebruik. De stijgende levensduurte en een grotere bewustwording rond alcohol plus autorijden liggen aan de basis van deze evolutie.
Crosssellingproducten
De evoluerende drinkgewoonten bieden de handelaar heel wat mogelijkheden. Producten die vaak samen met de bijhorende glazen verkocht worden, zijn bijvoorbeeld sets voor bubble tea of smoothies met deksel en glazen rietje, ofwel theesets met een deksel en roestvrijstalen filter. Of nog: matchasets met kommetjes en een bamboe klopper om een schuimige, gladde consistentie te creëren.
Verder zijn er mooie aperitiefsets met een decoratieve tapasplank. IJsemmers en karaffen voor water, wijn of smoothies zijn een ideale aanvulling. Denk ook aan allerlei duurzame vormen om opvallende ijsblokjes te maken.
Hoe onderscheidt u zich?
Naast een basisaanbod drinkglazen, biedt de kwaliteitswinkel diverse gespecialiseerde producten aan. Deskundig personeel geeft advies over welk model het beste past bij bepaalde dranken. Maak het verschil met de reguliere handel door hoogwaardige kwaliteit op te nemen in uw assortiment. Mik naast klassieke ontwerpen op designs die in kleinere oplages geproduceerd worden voor een exclusief tintje, modellen die opvallen door hun vakmanschap en aandacht voor detail. Opteer bijvoorbeeld voor een serie handgemaakte glazen gemaakt volgens ambachtelijke technieken. Kies voor prestigieuze merken die achter een milieuvriendelijke productie staan en die bijvoorbeeld gerecycleerd glas gebruiken en streven naar een minimale ecologische voetafdruk. Bied uw klanten transparantie over de herkomst en de eigenschappen. Oorspronglabels geven de producten een meerwaarde. Via QR-codes leidt u de klant naar recepten of video's. Luxeverpakkingen en cadeausets zijn de kers op de taart en versterken de koopervaring.
Aangename winkelervaring
Trek de aandacht met een of meer fraai gedekte tafel(s). Combineer daarop de glazen met bijpassend servies, bestek en tafellakens. Presenteer samen met keramiek en houten artikelen voor een realistische setting. Een mix van glaswerk in verschillende stijlen en kleuren brengt variatie en vergroot de aantrekkingskracht. Leg ook in de etalage de nodige creativiteit aan de dag, met glazen in een sfeervol decor. Kaarsen en andere decoratieve elementen zorgen voor een weelderige toets. Gebruik displays en étagères om op verschillende hoogtes uit te stallen. Dit creëert diepte en maakt het geheel visueel aantrekkelijker. Focus op thematische displays voor de eindejaarsfeesten, Pasen, Valentijn … en doe uw voordeel met seizoensgebonden thema's. Denk aan warme chocomelk- en glühweinglazen in de winter, of zomerse, fleurige exemplaren voor borrel- en grillmomenten. Gebruik gerichte spotverlichting om het glas te doen schitteren. Breng verder interactie en beleving in de winkel. Organiseer proeverijen, waarbij klanten de dikte en zwaarte van het glas voelen en het verschil in drinkervaring merken. In het rayon zelf houdt u de stockvoorraad overzichtelijk door wijn-, cocktail- en waterglazen samen te groeperen, wat de consument helpt bij zijn keuze.
Met dank aan: La Rochère, TTP Concepts, Meyhui