MARKT
Stijgende verkoopcijfers
Nemen we de cijfers van het laatste jaar onder de loep, dan zien we dat de verkoop van bakproducten stabiel tot licht stijgend was. Het wegvallen van de echte hype rond cupcakes heeft hier zeker mee te maken. Maar desondanks kleuren de cijfers groen, wat wil zeggen dat bakken nog steeds bijzonder populair is. Zeker de cake- en broodvormen en de springvormen rollen vlotjes over de toonbank. Ook voor de nabije toekomst wordt verwacht dat het huidige niveau minimaal zal worden aangehouden.
Bakconcept
Het bakken van brood en desserts zal altijd blijven bestaan, zowel in professionele keukens als thuis. Koekjes, muffins, cake, brood ... Het aanbod is erg divers en wordt ook regelmatig uitgebreid met innovaties. Om hierop in te spelen, pakken fabrikanten uit met nieuwe vormen, aanvullende accessoires en nog betere winkelpresentaties. Het heeft immers geen zin om gewoon een paar bakvormen in de winkel te hebben. Om goed te kunnen verkopen, moet er een echt bakconcept aanwezig zijn dat aangepast is aan de beschikbare ruimte.
No-nonsenseproducten
Tot slot verwachten mensen voornamelijk no-nonsenseproducten om te bakken. Of met andere woorden niet te veel tierlantijntjes of felle kleuren, maar wel degelijke basic items. Ook in de toekomst zullen fabrikanten rekening houden met deze wensen en dus voornamelijk uitpakken met een assortiment dat hierbij aansluit.