VIJF TIPS VOOR EEN SUCCESVOL RAYON
1. Op basis van de consumentenbeslissingsboom wordt aangeraden om de segmenten tabletten/bars (om te genieten), pralines (om te delen/schenken) en countlines/small bites (voor de kleine honger/ on the go) van elkaar te scheiden in het rayon.
2. Daarna is het aangewezen om binnen die segmenten de merken te groeperen. Het best in verticale blokken om de leesbaarheid van het rayon te verhogen.
3. Binnen de merken kan er dan per variëteit gewerkt worden. Zo sluit het rayon perfect aan op de manier waarop de shopper de categorie onderverdeelt en op zoek gaat naar zijn favoriete product.
4. Naast de indeling van het rayon zelf is ook de plaatsing van het rayon binnen de winkelruimte belangrijk. Chocoladerayons die naast complementaire categorieën (bijvoorbeeld koffie/thee) geplaatst worden, dragen bij aan meer groei van beide categorieën.
5. Aangezien we ons in een categorie met heel wat impulsaankopen bevinden, is het belang van visibiliteit buiten het rayon zeker niet te onderschatten. Shoppers confronteren met de chocoladecategorie in 'high traffic'-zones op de winkelvloer blijft nog altijd een garantie voor extra verkopen.