BLIK OP DE TRENDS
Innovatief assortiment
Consumenten worden graag verrast met nieuwe, innoverende chocoladeproducten. Fabrikanten gaan dus voluit voor innovatie. Vooral in de tabletten- en repenmarkt zien we heel wat nieuwe producten opduiken die gebruikmaken van nieuwe ingrediënten (gedroogd fruit, noten ...) en nieuwe texturen, in combinatie met chocolade.
Portion control
Een andere belangrijke trend in deze categorie is portion control. De consument gaat met andere woorden bewust op zoek naar kleinere of hersluitbare verpakkingen. Op die manier kan hij geoorloofd smullen van zijn favoriete chocoladeproducten.
Verschillende gebruiksmomenten
Er komen echter niet alleen kleinere verpakkingen op de markt ... Fabrikanten werken aan verschillende formaten van (dezelfde) producten om op zo veel mogelijk gebruiksmomenten te kunnen inspelen met hun producten. Van mini's tot family packs, alle verschillende verpakkingsvormen hebben elk hun eigen doelgroep en gebruiksmoment voor ogen: als individueel 'zoetje' bij de koffie, als familiesnack voor de tv, als tussendoortje om in groep te delen, als on-the-gosnack ...
Healthy snacking
Consumenten gaan steeds bewuster om met voeding in het algemeen. Er is daardoor ook meer en meer vraag naar gezondere chocoladeproducten. Minder zoete of suikervrije producten, het gebruik van superfoods, glutenvrije proposities, bioproducten met natuurlijke ingrediënten, vegetarische alternatieven. Allemaal winnen ze aan interesse bij de consument en zo dwingen ze hun plaatsje af tussen de traditionele chocoladeproducten.
Duurzame productie
Tot slot zien we ook dat steeds meer fabrikanten duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. De cacaoproductie staat wereldwijd immers voor een grote uitdaging, gezien de sterk stijgende consumptie van chocolade en het dalende aanbod. Dit betekent dat een duurzame productie meer dan ooit nodig is. Ook consumenten zijn zich daar trouwens meer en meer van bewust.