ChocolateriePremium

CATEGORIE VAN CHOCOLADE BLIJFT CONSISTENT GROEIEN

Jaarlijkse consumptie van 6,7 kg per capita en een penetratiegraad van 97,2%

Een stevig aanbod van chocolade is een must in de supermarkt. Chocolade is een van de meest populaire categorieën onder de Belgische bevolking en deze zoete lekkernijen gaan dan ook nog steeds vlotjes over de toonbank. Als winkelier moet je vandaag wel rekening houden met een aantal criteria. Zo pak je het best uit met een innovatief gamma, moet je focussen op verschillende gebruiksmomenten en hou je het best rekening met portion control en healthy snacking. Stop dus ook zeker kleine verpakkingen en gezonde varianten in je aanbod.

MARKT ONDER DE LOEP

Populaire categorie

Met een jaarlijkse consumptie van 6,7 kg per capita en een penetratiegraad van 97,2% (GfK MAT Q2 2014
AC Market MAT P5 2015) is en blijft chocolade een van de meest populaire categorieën onder de Belgische bevolking. Chocolade behoort daarmee ook tot de top 10 van de grootste categorieën in ons land (Nielsen MAT P6 2015).

Groei en dynamiek

De totale chocolademarkt in de Belgische retail vertegenwoordigt ongeveer 535 miljoen euro omzet op jaarbasis (Nielsen MAT P9 2016). De categorie kent ook nog steeds een consistente groei (+ 1,8% MAT P9 in waarde t.o.v. vorig jaar). Bovendien staat ze gekend om een breed scala aan producten en smaken, en een nooit aflatende dynamiek bij de verschillende fabrikanten.


Tabletten en countlines grootste segmenten

De chocolademarkt kan in zes verschillende segmenten worden onderverdeeld: countlines, tabletten, pralines, bars, seasonals en small bites. Qua grootte zijn de segmenten van de tabletten en de countlines aan elkaar gewaagd. Ze nemen elk zo'n 24% van de totale omzet voor hun rekening. Dit zijn dan ook de grootste segmenten binnen de chocolademarkt, met daarna de pralines (20%), de seasonals (11%), de bars (10%) en de small bites (7%).

Tabletten en small bites zorgen voor omzetgroei

Qua performantie zijn het vooral de tabletten en de small bites die voor de omzetgroei van het afgelopen jaar zorgen. De tabletten groeien voornamelijk in de open markt. Bij de small bites zien we vooral een versnelde omzetgroei in de hard discount. Tot slot toch nog even opmerken dat er bij countlines toch een belangrijk segment - weer aangeknoopt kan worden met een gelijklopende omzet, wat vorige jaren helemaal niet het geval was.

VOOR U SAMENGEVAT

  • Chocolade is en blijft een van de meest populaire categorieën onder de Belgische bevolking.
  • De totale chocolademarkt in de Belgische retail vertegenwoordigt ongeveer 535 miljoen euro omzet op jaarbasis.
  • De categorie kent nog steeds een consistente groei.
  • De tabletten en de countlines zijn qua volume de grootste segmenten binnen de chocolademarkt.
  • Qua performantie zijn het vooral de tabletten en small bites die voor de omzetgroei van het afgelopen jaar zorgen.
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Chocoladeproducenten zetten reuzenstappen

Omdat pure chocolade verder aan belang wint, creëren fabrikanten steeds meer variëteiten met donkere chocolade. die gaan tegenwoordig trouwens op zoek naar ecologisch verantwoorde chocolade.

Retail concretiseert doelstellingen om cacaoteelt duurzaam te maken

Vanaf 2025 moet alle chocolade, geproduceerd of verhandeld in belgië, vol­doen aan enkele standaarden. zo dient het eindproduct voorzien te zijn van een certificaat en/of moet het vervaardigd zijn met cacaoproducten van bedrijfs­eigen duurzaamheidsprogramma’s. wij spraken met els haelterman, binnen belgië verantwoordelijk voor de verdere implementatie van een recent ondertekend partnerschap tussen retailketens en het middenveld: beyond chocolate. “de consu­ment is hier klaar voor.”

Houtbescherming: tuinsegment kent sterkste groei

De markt van de houtbeschermingsproducten kent de laatste jaren een vrij stabiel bestaan. zo zien we dat van januari tot en met oktober de categorie licht daalt met 3,3% in eenheden en met 3,3% in omzet. nemen we dit totaalbeeld onder de loep, dan zien we echter wel duidelijke verschillen tussen de diverse segmenten en merken. en uiteraard zorgen ook de weersomstandigheden voor de nodige schommelingen in de verkoop. in deskundig advies liggen er nog veel groeikansen.

Mijn ketelonderhoud

Mijn ketelonderhoud in 'volg de vakman' nemen we telkens een vaak voorkomend probleem of een veelgestelde vraag rond verwarming onder de loep. in deze aflevering toont vakman niels voor hoe een correct ketelonderhoud hoort te verlopen.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine