VERLICHTING BELANGRIJKSTE INVESTERINGSPUNT
SHOP DESIGN BAROMETER 2022
Gedurende maart en april gaven lezers van de retailmagazines van Professional Media Group hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. Opmerkelijk is dat bijna 70% een vernieuwing plant in de komende 3 jaar en dat verlichting het belangrijkste investeringspunt is. Retailers die actief bezig zijn met de herinrichting van hun winkel, zullen de weg naar deze survey gemakkelijker hebben gevonden. Bijgevolg zijn de resultaten een realistische weerspiegeling van de huidige voorkeuren in winkelinrichting.
Situering deelnemers volgens winkeloppervlakte:
- 0 - 100 m²: 28,9%
- 101 - 250 m²: 21,1%
- 251 - 500 m²: 23,7%
- 501 - 1.000 m²: 10,5%
- >1.000 m²: 15,8%
Laatste herinrichting 7 jaar geleden
Als we het gemiddelde nemen - van de deelnemers die een vernieuwing plannen - op de vraag wanneer de winkel voor de laatste keer werd vernieuwd/heringericht, dan komen we uit op het jaar 2015. Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers dus een nieuwe inrichting om de 7 à 10 jaar.
bijna 70% plant vernieuwing
28,9% van de respondenten plant een winkelvernieuwing in het komende jaar. Nog eens 39,5% plant dit in de komende 3 jaar in. In totaal heeft dus 68,4% van de retailers plannen voor om hun winkel aan te passen in de komende jaren.
Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers een nieuwe inrichting om de 7 à 10 jaar
55% HEEFT EEN BUDGET > 50.000 EURO
Bij het beschikbare budget valt op dat 45% van de deelnemers een budget heeft tot 50.000 euro. 18,4% heeft een budget tussen 50.000 en 100.000 euro. En 15,8% kan tussen de 100.000 en 250.000 euro ter beschikking stellen. De overige 21% heeft meer dan 250.000 euro veil voor een nieuwe inrichting.
Nieuwe look & feel prioritair
Bij de doelen voor een vernieuwing vroegen we aan de deelnemers om de voor hen 3 belangrijkste te selecteren. Uit de resultaten blijkt dat er een aantal duidelijk heel belangrijk zijn. Koploper hierbij is de klant onderdompelen in een nieuwe en aantrekkelijke omgeving door een nieuwe look & feel te creëren (76,3%). Een betere presentatie van de producten die moet leiden tot meer omzet en alles wat kan helpen om de klant comfortabel te laten shoppen delen de 2e plaats (beiden 65,8%). Ook de uitbreiding van de winkeloppervlakte (44,7%) en potentiële energiebesparingen (34,2%) zijn belangrijke redenen om te investeren.
Verlichting belangrijkste item
Bij de belangrijkste onderdelen van een vernieuwde winkel vroegen we opnieuw om de 3 belangrijkste te selecteren. Hieruit blijkt dat bij het herinrichten van winkel de retailers het meest belang hechten aan het onderdeel verlichting (81,1%). De revolutie in de ledtechnologie heeft tal van toepassingen voor de detailhandel opgeleverd. Led zorgt voor een daling van de energiekosten en biedt talrijke innovatieve benaderingen, zoals subtiel met licht communiceren, klanten emotioneren en de branding van winkels ondersteunen. Op de 2e en 3e plaats komen meubilair (70,3%) en materialen (56,8%). Ook de gevel en etalage worden belangrijker en staan op de 4e plaats met 43,2%. De vorige items zijn heel belangrijk voor de uitstraling (de look & feel staat op nummer 1 bij de doelstellingen voor een vernieuwing). Verwarming en koeling prijkt op de 5e plaat met 27%. Decoratie, vloeren en wanden en technologische tools halen ook meer dan 20%.