WinkelmeubilairPremium

VERLICHTING BELANGRIJKSTE INVESTERINGSPUNT

SHOP DESIGN BAROMETER 2022

Shop Design Barometer
Bij het herinrichten van de winkel hechten de winkeliers het meeste belang aan het onderdeel verlichting (81,1%)

Gedurende maart en april gaven lezers van de retailmagazines van Professional Media Group hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. Opmerkelijk is dat bijna 70% een vernieuwing plant in de komende 3 jaar en dat verlichting het belangrijkste investeringspunt is. Retailers die actief bezig zijn met de herinrichting van hun winkel, zullen de weg naar deze survey gemakkelijker hebben gevonden. Bijgevolg zijn de resultaten een realistische weerspiegeling van de huidige voorkeuren in winkelinrichting.

Situering deelnemers volgens winkeloppervlakte:
- 0 - 100 m²: 28,9%
- 101 - 250 m²: 21,1%
- 251 - 500 m²: 23,7%
- 501 - 1.000 m²: 10,5%
- >1.000 m²: 15,8%

Laatste herinrichting 7 jaar geleden

Als we het gemiddelde nemen - van de deelnemers die een vernieuwing plannen - op de vraag wanneer de winkel voor de laatste keer werd vernieuwd/heringericht, dan komen we uit op het jaar 2015. Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers dus een nieuwe inrichting om de 7 à 10 jaar.

bijna 70% plant vernieuwing

Plannen winkelvernieuwing

28,9% van de respondenten plant een winkelvernieuwing in het komende jaar. Nog eens 39,5% plant dit in de komende 3 jaar in. In totaal heeft dus 68,4% van de retailers plannen voor om hun winkel aan te passen in de komende jaren.  

Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers een nieuwe inrichting om de 7 à 10 jaar

55% HEEFT EEN BUDGET > 50.000 EURO

Budget winkelvernieuwing

Bij het beschikbare budget valt op dat 45% van de deelnemers een budget heeft tot 50.000 euro. 18,4% heeft een budget tussen 50.000 en 100.000 euro. En 15,8% kan tussen de 100.000 en 250.000 euro ter beschikking stellen. De overige 21% heeft meer dan 250.000 euro veil voor een nieuwe inrichting.

Nieuwe look & feel prioritair

Doelen herinrichting

Bij de doelen voor een vernieuwing vroegen we aan de deelnemers om de voor hen 3 belangrijkste te selecteren. Uit de resultaten blijkt dat er een aantal duidelijk heel belangrijk zijn. Koploper hierbij is de klant onderdompelen in een nieuwe en aantrekkelijke omgeving door een nieuwe look & feel te creëren (76,3%). Een betere presentatie van de producten die moet leiden tot meer omzet en alles wat kan helpen om de klant comfortabel te laten shoppen delen de 2e plaats (beiden 65,8%). Ook de uitbreiding van de winkeloppervlakte (44,7%) en potentiële energiebesparingen (34,2%) zijn belangrijke redenen om te investeren.

Verlichting belangrijkste item

Belangrijkste onderdelen herinrichting

Bij de belangrijkste onderdelen van een vernieuwde winkel vroegen we opnieuw om de 3 belangrijkste te selecteren. Hieruit blijkt dat bij het herinrichten van winkel de retailers het meest belang hechten aan het onderdeel verlichting (81,1%). De revolutie in de ledtechnologie heeft tal van toepassingen voor de detailhandel opgeleverd. Led zorgt voor een daling van de energiekosten en biedt talrijke innovatieve benaderingen, zoals subtiel met licht communiceren, klanten emotioneren en de branding van winkels ondersteunen. Op de 2e en 3e plaats komen meubilair (70,3%) en materialen (56,8%). Ook de gevel en etalage worden belangrijker en staan op de 4e plaats met 43,2%. De vorige items zijn heel belangrijk voor de uitstraling (de look & feel staat op nummer 1 bij de doelstellingen voor een vernieuwing). Verwarming en koeling prijkt op de 5e plaat met 27%. Decoratie, vloeren en wanden en technologische tools halen ook meer dan 20%. 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Euro shop breidt uit naar mechelen

In mechelen staat er sinds begin april een nieuwe vestiging van euro shop. na de provincies oost- en west-vlaanderen en henegouwen wil de van oorsprong roeselaarse retailer nu dus ook de provincie antwerpen veroveren. dat lijkt aardig te lukken.

Shop design barometer 2020

Naar aanleiding van de shop design awards organiseerde professional media group een shop design barometer. gedurende maart en april gaven lezers van de food en non-food retailmagazines hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. opmerkelijk is dat meer dan de helft een vernieuwing plant in het komende jaar en dat verlichting het belangrijkste investeringspunt is. het creëren van een nieuwe look & feel is de belangrijkste doelstelling, gevolgd door een betere omzet- en klantgerichte inrichting.

Shop design barometer 2023

Gedurende maart en april gaven lezers van de retailmagazines van professional media group hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. hieruit blijkt o.a. dat investeringen om energie te besparen duidelijk aan belang hebben gewonnen.

Shop design awards 2018

Op 21 februari werden voor de eerste keer de shop design awards uitgereikt. tijdens een feestelijk avond werden de winkeliers met de best ingerichte nieuwe of vernieuwde winkel beloond voor hun investeringen. er waren in totaal 67 projecten genomineerd, verdeeld over zes categorieën. de award wordt georganiseerd door de retailmagazines en enkele bouwmagazines van professional media group.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine