WinkelmeubilairPremium

WAT ZIJN DÉ TRENDS IN WINKELREKKEN VANDAAG? 

Lage winkelrekken Wanzl
Supermarkten zijn meer open ingericht, met meer lage presentaties en cross-merchandising, om een marktgevoel te scheppen
(Foto: Wanzl) 

Supermarkten kiezen vandaag voor een meer open inrichting met meer lage presentaties, cross-merchandising en thema's doorheen het jaar. Maar daarvoor hebt u dan wel aangepaste/aanpasbare winkelrekken nodig. Wat zijn daarbij dé trends? Wij vroegen dit aan enkele referenties uit de sector.

Meer open inrichting

Supermarkten zijn meer open ingericht, met meer lage presentaties en cross-merchandising, om een marktgevoel te scheppen en verse producten er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien. Of om rond een bepaald thema te werken. Daarvoor hebt u dan wel een aangepaste/aanpasbare winkelinrichting en dito winkelrekken nodig. Hoe evolueerden zij de voorbije jaren? Wat zijn dé trends? 

MATERIAAL 

Wel, laat ons beginnen met iets dat niet veranderde. Al jaren is metaal het meest gebruikte standaardmateriaal voor winkelrekken. Een metalen kader is stevig en biedt een lange levensduur. Het is dan ook geschikt voor de meeste producten. Maar eenzelfde materiaal hoeft er zeker niet altijd hetzelfde uit te zien …

Trends in winkelrekken
10 artikels
Alles over retail-winkelinrichtingOntdek ons digitaal magazine over retail-winkelinrichting
Lees magazinechevron_right

ACCENTEN 

Allerlei kleuren 
De metalen rekken worden vandaag op allerlei manieren afgewerkt. Bijvoorbeeld met een RAL-kleur naar keuze, om accenten te leggen in lijn met de branding van de supermarkt en om de rekken beter op de gepresenteerde producten af te stemmen. Mattere kleuren in combinatie met houtdecoren zijn erg populair. Of donkere kleuren. In donkere rekken komen kleurrijke producten mooi uit. Of retailers verlichten de rug van hun rekken, om de aandacht te trekken. 

Donkere winkelrekken Interstock
Met winkelrekken in donkere kleuren vallen de kleurrijke producten op (Foto: Interstock)

Hout blijft populair 
Verder blijft hout het goed doen. In de supermarkt zeker bij groenten en fruit, brood en in de hoek met de 'specialiteiten'. Als rugbord, als legbord, als houten accenten. Maar daarbuiten ook in DIY-zaken, (para)pharmacy en fashion, vaak in combinatie met wit of zwart metaal. Met hout bekomt u meer contrast in de winkelgang. Bijvoorbeeld met een combinatie van hout, visuele communicatie en/of metaal. Tegelijk benadrukt hout de authenticiteit en kwaliteit van producten, en zorgt het voor een warme, betrouwbare, maar ook luxueuze en moderne uitstraling. Voor sommige producten genieten hout, accessoires en visuele communicatie ronduit de voorkeur. Meer en meer winkels gaan zelfs voor compleet houten meubels. Bijvoorbeeld voor de broodafdeling. Of ze bakenen productcategorieën visueel af met hout, zodat uw klant makkelijker zijn weg in het rek vindt, of zodat u hem verleidt om een product te kiezen.

Houten broodrek HMY
Hout blijft populair, uiteraard ook in de broodafdeling (Foto: HMY Group)

Andere elementen 
In een zone zoals de wijngang kunt u dan nog meer een warme sfeer scheppen met speciale plafondbekledingen. Zelfs de gang met de aardappelen kan er vandaag anders uitzien, wanneer ze aan haken hangen. En zo bestaan er ook speciale meubels voor worsten, eieren … die een aparte uitstraling geven specifiek aangepast aan die producten.

LAGE PRESENTATIES & KOPREKKEN 

Lage presentaties 
Tegen de koppen van rekken, maar ook elders, richten supermarkten meer en meer lage presentaties in, waar u vlot het thema van dat moment kan uitwerken. Ook elders presenteren retailers hun producten meer op lage, makkelijk aanpasbare presentatietafels.

Presentatietafels Gondella
Een van dé trends: lage presentatietafels, zoals in deze Delhaize in Westkerke (Foto: Gondella)

Koprekken 
Of ze werken de kopse kant af met een kopopstelling. Die rekken worden tegenwoordig eveneens aangekleed met houten accenten, stickers en ander POS-materiaal. Ronde afwerkingen zijn niet (meer) in, omdat zulke rekken minder makkelijk te stockeren zijn. Terwijl dat vlot moet gaan: een winkel moet er goed uitzien, met mooi gespiegelde rayons, tegen minimale inspanning.

MEER TRANSPARANTIE 

Vele supermarkten gebruiken nog altijd plaatstalen rekken. Hoewel een keten in Wallonië volledig op draadlegborden is overgeschakeld. Net als Nederlandse concurrenten. En deels een supermarktketen in Vlaanderen. Maar de klassieke plaatstalen legborden blijven de meerderheid uitmaken. Met andere woorden: in België kan u zich met draadlegborden onderscheiden. In ieder geval is het belangrijk dat een winkelrek de nadruk legt op het aanbod, niet op het rek zelf. Hoe minder zichtbaar het rek dus is, hoe beter. Dat is een groot voordeel van draadlegborden. Gaat u voor platen, kies dan in ieder geval voor elegante, stevige, mooie maar weinig opzichtige legrekken en -planken met een fijne profilering en neus. Ook transparante schapverdelers met aangepaste hoogtes en dieptes passen perfect in dit plaatje: ze zijn sterk, onopvallend en eenvoudig te (ver)plaatsen.

MEER AANPASBAAR 

Aanpasbaar 
Dat brengt ons tot een belangrijk punt. We zeiden het al: supermarkten werken tegenwoordig meer rond verschillende thema's doorheen het jaar. Dat vraagt rekken die u makkelijk kan aanpassen. Waarvan u bijvoorbeeld accenten kan wegnemen of vervangen.

Modulair en verplaatsbaar 
Of flexibele, modulaire, verplaatsbare winkelrekken, zoals de presentatietafels waarover we het daarnet al hadden. Die kan u dan inzetten naargelang het thema en seizoen. Er bestaat tegenwoordig zelfs digitaal POS-materiaal, waarvan verschillende wanden een videoscherm zijn. De vertoonde content past u aan bijvoorbeeld een nieuwe productcampagne aan.

GEBRUIKSVRIENDELIJK 

U wilt artikelen die achterin de rekken liggen makkelijker naar voren brengen? Daarvoor gebruiken supermarkten vandaag allerlei hulpmiddelen. Zoals pushers in verschillende maten en veersterktes of rolsystemen waarmee de producten naar voren glijden. Ook kunt u de legborden met een bepaalde hellingsgraad installeren. Zo zakken de producten vlotter naar beneden en zijn de rekken perfect gespiegeld. Sommige productgroepen, zoals snoep en chips, worden ook vaak in hangmanden aangeboden. Die presenteren het aanbod beter en zijn makkelijker aan te vullen.

Rolsysteem SPI
Met rolsystemen bekomt u mooi gespiegelde rayons (Foto: SPI Distribution)

EIGEN BRAND LOOK 

Met de winkelinrichting van vandaag drukt u uw eigen stempel op de winkel en vertelt u uw eigen verhaal. Misschien wel volgens uw eigen brand book.

Samenwerkingen 
Hoe meer u die customization en unieke identiteit uitspeelt, hoe meer de klant dit onthoudt. Daarbij zien we trouwens meer samenwerkingen met merken die zich een volledig rek toe-eigenen, met een eigen afwerking/branding, die toch naadloos in het geheel van de winkel past. 

Experiences  
Of u gaat voor een geïntegreerde 'experience'. Zoals een hoek waar klanten een koffie kunnen drinken, bij kunnen leren over wijn of iets kunnen proeven. Het kan zelfs om een branded corner gaan, waarbij u een merk als een shop-in-shop uitspeelt.

Wanzl trend in winkelrek
Enkele trends samen: hout, een speciaal productmeubel én dat op de kop (Foto: Wanzl)

MET NADRUK OP SERVICE 

Het valt op hoe leveranciers ten volle inzetten op een inclusieve service. Standaard leveren ze met een vracht- of bestelwagen (als u bijvoorbeeld in een autoluw stadscentrum gevestigd bent) en monteren ze de winkelrekken, al dan niet extra betalend. Zonder dat u ondertussen de deuren moet sluiten. Maar mogelijk denkt uw leverancier ook samen met u na over wat de beste oplossing voor uw specifieke situatie is. Opper dan zeker de mogelijkheden uit dit artikel. 

Digitale prijslabels doorgebroken
Digitale prijscommunicatie is vandaag echt wel doorgebroken. En dat vaak op kleinere prijsstrips, minder op strips die het hele rayon door lopen. Zeker daar waar u maar een beperkt aantal producten aanbiedt per lopende meter, geven minder prijsstrips wat rust en zetten ze meer het aanbod zelf in de picture, minder de prijs.

Met medewerking van: Gondella, HMY Group, Interstock, SPI Distribution en Wanzl

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom Dejonghe

Gerelateerde artikels

Hoe visual merchandising uw omzet verhoogt

Waarom zijn sommige retailers meer succesvol dan anderen? een vraag die u zich ongetwijfeld al gesteld heeft. het antwoord op die vraag is vaak het gebruik van visual merchandising. een term die de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt, en terecht, want de positieve effecten ervan zijn bewezen. bovendien is visual merchandising veel meer dan wat mooie productpresentaties in uw winkel. wat zijn de basisprincipes en hoe kan u deze toepassen in uw zaak? michèle van wambeke, visual merchandiser, geeft u dan ook graag tal van tips.

Highco shelf service: de juiste man op de juiste plaats

Highco shelf service is al ruim 25 jaar de specialist in instore-merchandising. het bedrijf neemt heel wat werk uit uw handen door met de juist geschoolde mensen en de laatste tools verkooppunten in te richten: hetzij kopstanden of (delen van) rayons tot hele winkels. of ze ontwerpen, maken en installeren speciale displays of brengen raambestickering aan. eén coördinator per project stuurt iedereen aan en zorgt ervoor dat alle nodige materialen precies op de juiste dag aankomen. ook voor het inventariseren kunt u highco shelf service inschakelen. de rapportering gebeurt zo veel mogelijk in real time, via digitale weg.

Nieuw supermarktconcept van delhaize in nijvel

In nijvel staat de eerste supermarkt van delhaize die volledig beantwoordt aan de verwachtingen van de klanten. ze kunnen gauw de winkel in en uit als ze een gezonde maaltijd zoeken voor om het even welk moment van de dag. niet-verkochte groenten en stukken fruit worden verwerkt in soepen en fruitsappen van de dag. noten zijn in bulk te koop en herbruikbare broodzakken zijn ook een nieuwigheid. in de versafdeling werden alle rekken bewust laag gehouden zodat de medewerkers de klanten makkelijk kunnen helpen. de klus van de volledige verbouwing werd geklaard in minder dan een maand.

Winkelbeleving wordt steeds flexibeler

Hoewel de meeste innovaties ontstaan in 'trendy' sectoren, ligt ook in de doe-het-zelf- en de bouwmarkt de focus steeds meer op vernieuwing. een breed assortiment volstaat niet meer. de focus moet meer en meer liggen op de digitalisering.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine