52% van de retailers plant winkelvernieuwing in komende jaar
Verlichting belangrijkste investeringspunt
Naar aanleiding van de Shop Design Awards organiseerde Professional Media Group een Shop Design Barometer. Gedurende maart en april gaven lezers van de food en non-food retailmagazines hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. Opmerkelijk is dat meer dan de helft een vernieuwing plant in het komende jaar en dat verlichting het belangrijkste investeringspunt is. Het creëren van een nieuwe look & feel is de belangrijkste doelstelling, gevolgd door een betere omzet- en klantgerichte inrichting. Retailers die actief bezig zijn met de herinrichting van hun winkel, zullen de weg naar deze survey gemakkelijker hebben gevonden. Dat tekent zich ook af in de cijfers. Bijgevolg zijn de gepresenteerde resultaten een uiterst realistische weerspiegeling van de voorkeur in winkelinrichting op heden.
Situering deelnemers: oppervlakte van de winkels (in %)
In welk jaar werd uw winkel voor de laatste keer vernieuwd/heringericht? (in %)
Laatste herinirichting gemiddeld 10 jaar geleden
Als we het gemiddelde nemen van de antwoorden op deze vraag, dan komen we uit op het jaar 2010. Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers dus een nieuwe inrichting om de 10 jaar.
Heeft u plannen om uw winkel te vernieuwen of opnieuw in te richten? (in %)
Ruim de helft plant winkelvernieuwing in komend jaar
De online-enquête werd online geplaatst in volle coronacrisis mét lockdown. Ondanks deze coronacrisis valt het op dat ruim de helft van de respondenten een winkelvernieuwing in het komende jaar plant. Nog eens 28,3% plant dit in de komende 3 jaar in. Hieruit blijkt voornamelijk dat de survey in grote mate werd ingevuld door respondenten die actief bezig zijn met de herinrichting van hun winkel.
Welk budget trekt u normaliter uit voor een herinrichting van uw winkel? (in %)
51% heeft een budget van meer dan 50.000 euro
Bij het beschikbare budget valt op dat de helft van de deelnemers een budget heeft tot 50.000 euro. Van de andere helft haalt 22,6% tot 100.000 euro. De overige 26,4% heeft meer dan 100.000 euro veil voor een nieuwe inrichting.
Welke zijn de 3 belangrijkste doelen bij het vernieuwen van uw winkel? (in %)
Nieuwe look & feel prioritair
Bij de doelen voor een vernieuwing zijn er een 3-tal die duidelijk heel belangrijk zijn. Koploper hierbij is de klant onderdompelen in een nieuwe en aantrekkelijke omgeving door een nieuwe look & feel te creëren. Een betere presentatie van de producten die moet leiden tot meer omzet staat op nummer 2 en alles wat kan helpen om de klant comfortabel te laten shoppen komt op nummer 3.
Aan welke onderdelen hecht u het meest belang bij de herinrichting van uw winkel? (in %)
Verlichting belangrijkste item
Verlichting is een heel belangrijk investeringspunt het het herinrichten van winkels. De revolutie in de ledtechnologie die meer dan tien jaar geleden begon, heeft tal van toepassingen voor de detailhandel opgeleverd. Led zorgt voor een daling van de energiekosten en biedt talrijke innovatieve benaderingen, zoals subtiel met licht communiceren, klanten emotioneren en de branding van winkels ondersteunen. Op de 2de en 3de plaats komen meubilair en materialen. Deze zijn heel belangrijk voor de uitstraling (de look & feel staat op nummer 1 bij de doelstellingen voor een vernieuwing). Ook decoratie, vloeren en wanden en gevel/etalage halen meer dan 30%. De top 8 wordt afgesloten met technologische tools en klimatisatie.