WinkelinrichtingPremium

52% van de retailers plant winkelvernieuwing in komende jaar

Verlichting belangrijkste investeringspunt

Shop Design Barometer

Naar aanleiding van de Shop Design Awards organiseerde Professional Media Group een Shop Design Barometer. Gedurende maart en april gaven lezers van de food en non-food retailmagazines hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. Opmerkelijk is dat meer dan de helft een vernieuwing plant in het komende jaar en dat verlichting het belangrijkste investeringspunt is. Het creëren van een nieuwe look & feel is de belangrijkste doelstelling, gevolgd door een betere omzet- en klantgerichte inrichting. Retailers die actief bezig zijn met de herinrichting van hun winkel, zullen de weg naar deze survey gemakkelijker hebben gevonden. Dat tekent zich ook af in de cijfers. Bijgevolg zijn de gepresenteerde resultaten een uiterst realistische weerspiegeling van de voorkeur in winkelinrichting op heden.

Situering deelnemers: oppervlakte van de winkels (in %)

In welk jaar werd uw winkel voor de laatste keer vernieuwd/heringericht? (in %)

renovatie

Laatste herinirichting gemiddeld 10 jaar geleden

Als we het gemiddelde nemen van de antwoorden op deze vraag, dan komen we uit op het jaar 2010. Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers dus een nieuwe inrichting om de 10 jaar.

 

Heeft u plannen om uw winkel te vernieuwen of opnieuw in te richten? (in %)

Ruim de helft plant winkelvernieuwing in komend jaar

De online-enquête werd online geplaatst in volle coronacrisis mét lockdown. Ondanks deze coronacrisis valt het op dat ruim de helft van de respondenten een winkelvernieuwing in het komende jaar plant. Nog eens 28,3% plant dit in de komende 3 jaar in. Hieruit blijkt voornamelijk dat de survey in grote mate werd ingevuld door respondenten die actief bezig zijn met de herinrichting van hun winkel.

 

Welk budget trekt u normaliter uit voor een herinrichting van uw winkel? (in %)

51% heeft een budget van meer dan 50.000 euro

Bij het beschikbare budget valt op dat de helft van de deelnemers een budget heeft tot 50.000 euro. Van de andere helft haalt 22,6% tot 100.000 euro. De overige 26,4% heeft meer dan 100.000 euro veil voor een nieuwe inrichting.

 

Welke zijn de 3 belangrijkste doelen bij het vernieuwen van uw winkel? (in %)

Nieuwe look & feel prioritair

Bij de doelen voor een vernieuwing zijn er een 3-tal die duidelijk heel belangrijk zijn. Koploper hierbij is de klant onderdompelen in een nieuwe en aantrekkelijke omgeving door een nieuwe look & feel te creëren. Een betere presentatie van de producten die moet leiden tot meer omzet staat op nummer 2 en alles wat kan helpen om de klant comfortabel te laten shoppen komt op nummer 3.

 

Aan welke onderdelen hecht u het meest belang bij de herinrichting van uw winkel? (in %)

Verlichting belangrijkste item

Verlichting is een heel belangrijk investeringspunt het het herinrichten van winkels. De revolutie in de ledtechnologie die meer dan tien jaar geleden begon, heeft tal van toepassingen voor de detailhandel opgeleverd. Led zorgt voor een daling van de energiekosten en biedt talrijke innovatieve benaderingen, zoals subtiel met licht communiceren, klanten emotioneren en de branding van winkels ondersteunen. Op de 2de en 3de plaats komen meubilair en materialen. Deze zijn heel belangrijk voor de uitstraling (de look & feel staat op nummer 1 bij de doelstellingen voor een vernieuwing). Ook decoratie, vloeren en wanden en gevel/etalage halen meer dan 30%. De top 8 wordt afgesloten met technologische tools en klimatisatie.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin

Gerelateerde artikels

Shop design barometer 2023

Gedurende maart en april gaven lezers van de retailmagazines van professional media group hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. hieruit blijkt o.a. dat investeringen om energie te besparen duidelijk aan belang hebben gewonnen.

Shop design barometer 2022

Gedurende maart en april gaven lezers van de retailmagazines van professional media group hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête

Clockempoortje

De grootste doelstelling van de winkelvernieuwing was om onze winkel open en toegangkelijk te maken voor iedereen. we werken daarom met een krachtige communicatie op onze gevel en een heel open etalage waardoor we de mensen stimuleren om binnen te komen. we willen onze natuurproducten op een heel open en transaparante manier presenteren aan de klanten. dit zowel door in de winkel voldoende belevingspunten te creëren, als door een consultatieruimte uit te bouwen in de privé waar we ondersteunende activiteiten kunnen doen, gaande van lezingen, workshops tot therapeutische sessies als bachbloesemadvies.

The wool street journal

Met onze winkelvernieuwing wilden we rust creëren voor de klanten en onszelf, dit met een verdubbeling van de oppervlakte en het creëren van een eenheid tussen de twee winkels (krantenwinkel en breiwinkel) onder één dak. we zitten namelijk al 20 jaar in een zogenaamd lijdende branche, maar wij weigeren mee te doen aan het negativisme. daarom gaan we mee met de tijd door een frisse wind te creëren.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine