WinkelinrichtingPremium

UW WINKEL WÉRKT MET LEDS, KLEUR EN SFEER

EEN VLOT AANPASBARE INRICHTING IS EEN BELANGRIJKE TROEF

Uw winkelinrichting onderstreept vandaag de boodschap die u overbrengt. Sommige rayons zijn rechttoe rechtaan, andere floreren met een vleugje sfeer en gezelligheid. Dat gebeurt onder meer door een uitgekiende verlichting. De keuze van kleuren en materialen - klassiek dan wel gedurfd - bepaalt grotendeels de look-and-feel. Gesofisticeerde toepassingen van tablet en smartphone zijn mogelijk, maar worden nog weinig geïmplementeerd. Winkelinrichters adviseren u graag bij de uitvoering van uw concept. Het retailinterieur evolueert echter constant en meubels die daarop inspelen, hebben een streepje voor.

WANZL winkelrekken winkelinrichting
Rekken, afgewerkt met hout, brengen extra beleving in ‘zachtere’ rayons (Wanzl)

Slimme oplossingen veroveren de winkelvloer

Veiliger etaleren

Sommige kleine en dure artikels presenteert u graag bij de bijhorende productfamilie. Voor deze items, zoals diamantschijven of meetinstrumenten, worden klassiek zgn. voorbouwvitrines gebruikt die fungeren als een gesloten kast. Dit zijn 1, 2 of 3 meter modules - losstaand of geïntegreerd in een winkelrek - voorzien van een glazen raam gemonteerd in profielen. Om in te spelen op de vraag naar transparantie, worden er nu, zoals in andere sectoren, zelfs in de doe-het-zelf voorbouwvitrines ingezet met aan alle zijden glas. Hoe veilig de kast precies is, is een kwestie van kwaliteit. Voor items die hangend worden gepresenteerd, kiest u dan weer haken die aan de voorzijde gesloten zijn. Of beveiligde haken met een magneetsysteem waarvan de blisterverpakking enkel verwijderd wordt door die over een lezer te halen aan de toonbank, net zoals in een kledingzaak.

Gondella winkelrekken winkelinrichting
Praktische gereedschapskast van Gondella met stock veilig achter afgesloten deuren

Opvallende kopstanden

Er wordt meer en meer geopteerd voor zogenoemde kopramen voor promoties, nieuwigheden of als extra uitstalling. Met een presentatie op de kop zet u de voordelen van die producten duidelijk in de verf. De zijkant van de gondel wordt hierbij vaak afgewerkt zonder voet, wat betekent dat u de functie zelf kunt invullen: een display met een palletuitstalling voor huishoudartikelen, bijvoorbeeld. In de voeding bestaan koppen al heel lang voor lanceringen of exclusieve producten. Verder zijn er sinds kort ook kopstanden op de markt waarvan de achterwand een echte eyecatcher wordt met een bedrukking, afhankelijk van de creativiteit van de merchandiser. Dit gaat van een betonlook voor een slijpmachine, over een landschap in de tuinafdeling, of de typische kleuren en het logo van een merk van werkkledij.

Knappe verlichtingWanzl winkelrek winkelverlichting

Over het algemeen is het beter om de aandacht te concentreren op de algemene verlichting in de winkel. Uit economische overwegingen beperken inrichters liever kunstlicht en zorgen ze voor een slimme sturing van daglicht. Functioneel wit licht is nodig om technische info te lezen, maar bepaalde hoeken van de winkel floreren net door een warmere belichting. Wordt er toch gewerkt met licht in het rayon zelf, dan zien we daar nauwelijks nog tl-lampen. Wel fijne ledstrips die zorgen voor wat lichtopbrengst en die minder opvallen. Meestal is daarbij nog bekabeling nodig, weliswaar weggewerkt, maar het probleem van de verstelbaarheid van legborden blijft. Een nieuw systeem bestaat uit een rail met pinnetjes waarbij de stroom om de leds te voeden gewoon via de rail gaat. Verder kan er geopteerd worden voor een ledtegel als achterwand van een rek, op maat en bestickerd of bedrukt.

Kleur bekennen

Traditioneel wordt in de dhz gekozen voor rekken in wit of gebroken wit, lichtgrijs of alu. Wie zich wil profileren als discounter, zweert nog steeds bij deze tinten. Vandaag is er echter ook een tendens naar vrij veel zwart om een luxueuzere uitstraling te creëren, en warmere/mattere kleuren, geen hoogglans. Voor een kleine meerprijs zijn tegenwoordig alle RAL-kleuren mogelijk.

Nieuwe look-and-feel

Toch lijkt er ook een frisse wind door de dhz te waaien. Wat te denken van een combinatie met glas of hout of andere, tactielere texturen? Dit maakt vooral een verschil in de deco- en tuinafdeling, waar het ook tof is om aan de slag te gaan met bijzondere uitvoeringen voor meer effect. Meubels en stellingen op maat zitten in de lift, evenals boxen op wieltjes of een in het oog springende toonbank. Accenten leggen met opvallende koppen of presentatietafels is trouwens een prima idee in rayons die zich juist niét richten tot de typische doe-het-zelver: homing, de inrichting van kinder- of badkamer. Hierdoor krijgt de consument een 'ik ga lekker shoppen'-gevoel.

Easyrack winkelrek
Easyrack biedt nu rechtstreeks bedrukte panelen aan; er kan hier ook over de rand van het rek worden gedrukt

Bedrukking en folies

Enerzijds zien we steeds vaker bedrukkingen in hoge resolutie op magneetfolies. Het grote voordeel is de aanpasbaarheid ervan; denk maar aan seizoensgebonden aanbiedingen. Dit loopt samen met de stijgende aandacht voor instore communicatie. Aan de andere kant is het ook mogelijk om decors of afbeeldingen rechtstreeks en naadloos op de achterwanden te drukken. Er kan daarbij over de rand van het rek worden gedrukt, wat een mooier resultaat geeft, en zelfs op perforugwanden.

Tablets als extra personeelEasyrack winkelrek winkelinrichting

Tablets treffen we op verschillende plaatsen in de winkel, geïntegreerd in het rek van een bepaald merk. Ze werken interactief en geven de klant bijkomende informatie. Dit is vooral handig voor technische producten, bijvoorbeeld om het juiste silicone te vinden. Anders moet het personeel hier tijd voor uittrekken. Infokiosken over verschillende afdelingen zijn een interessante tool, maar die vallen eerder onder de bevoegdheid van softwareontwikkelaars dan van leveranciers van winkelinrichting. Vooralsnog is er ook weinig vraag naar de reeds bestaande technologie die het mogelijk maakt om winkelwagentjes te voorzien van een tablet.

Geavanceerd smartphonegebruik

In Aziatische landen zijn innovatieve snufjes goedkoper en wordt er gebruikgemaakt van dockingstations voor smartphones op de winkelkar. Hiermee vraagt de consument extra informatie over welbepaalde producten, zoals 'bevat deze verf solventen?'. Dankzij RFID en winkelwagens uitgerust met een chip, is het niet meer nodig om QR-codes te scannen. En gecombineerd met de klantenkaart, is het mogelijk om gepersonaliseerde promoties te ontvangen; een aanbeveling voor hondenvoer als de klant een hond blijkt te hebben. In onze contreien nog in de kinderschoenen.

Mallentjer winkelrek winkelinrichting
Logo’s of foto’s zorgen voor sfeer (Mallentjer)

Renderend winkelconcept uitdokteren

Voorafbeschouwingen

Een optimale inrichting van de dhz is niet eenvoudig. Enerzijds heeft u een bijzonder breed productengamma. Met koude, technische producten, maar anderzijds ook met afdelingen die meer tot de verbeelding spreken. Bovendien krijgt u zowel met professionals als met hobbyisten te maken. Om te weten hoe u zich het best onderscheidt, is het nodig om uw klanten perfect te doorgronden. Daarnaast is het zaak u te wapenen tegen de onlineverkoop door die zo goed mogelijk te integreren. Anticiperen op jaargetijden en werken met crossmerchandising zijn thema's die zeker even belangrijk zijn en die invloed hebben op de inrichting en om te komen tot een winkel die wérkt.

Inspelen op verandering

Maar let op: uw winkelinrichting is nooit echt áf. Alles verandert continu en het is een kunst om daarop in te spelen. Inspiratie halen we bijvoorbeeld uit de fashion, die van oudsher werkt met trends, of in de food, waar seizoenen cruciaal zijn. De basis van uw winkelinrichting moet aanpasbaarheid in zich dragen. In de dhz veranderen de gewoontes weliswaar trager, maar ook uw winkelinrichtingsmaterialen moeten de evolutie binnen drie maanden of 3 jaar aankunnen en erop voorzien zijn om zich constant aan te passen.

Winstmaximalisatie

Uiteraard is het mogelijk om samen met een aanbieder van winkelinrichting een volledig concept samen te stellen, met merchandising en category management.

De meeste leveranciers hebben professionals in huis die een volledig nieuw winkelplan uitwerken of een bestaande ruimte hertekenen met het oog op een hogere omzet. Samen met u stippelen ze een routing uit waarbij de klant een welbepaald traject volgt en artikelen met een hogere marge de beste visibiliteit krijgen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Luc Vandenbroeck
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine