DIY ZEGT VOORGOED VAARWEL AAN DE ONE-FITS-ALLWINKELWAGEN
DIVERSE WINKELWAGENPARKEN GARANDEREN EEN WAGEN VOOR ELK TYPE KLANT
Cruciaal voor om het even welk type winkel is het winkelwagenpark. Ten onrechte besteden retailers hier vaak te weinig aandacht aan. Een park, uitgebouwd met de behoeften van de consumenten in het achterhoofd, is een extra service waarmee u zich als retailer kunt onderscheiden van andere speciaalzaken. Die behoeften verschillen sterk per klant, daarom werkt de passe-partout-winkelwagen al lang niet meer. Een divers aanbod in winkelwagens en -manden garandeert dat elke klant met om het even welk doel voor ogen comfortabel kan shoppen.
Trends
Kunststoffen winkelwagens zijn de algemene trend sinds ze zo'n 15 jaar geleden geïntroduceerd werden. Die introductie bracht toen heel wat vernieuwende voordelen met zich mee. Zo zijn kunststoffen winkelwagens niet alleen lichter, ze zijn ook beschikbaar in meerdere kleuren die in elke corporate identity passen. In de doe-het-zelfretail en tuincentra heeft kunststof echter nooit dezelfde ingang gevonden omdat er relatief weinig aanbod is van kunststoffen winkel- en transportwagens in uitvoeringen die voor de DIY interessant zijn. In de DIY zien we vooral metalen winkel- en transportwagens met een metalen of houten bodem of plateau- en plankenwagens. Nieuw is dat metalen winkelwagens tegenwoordig een poedercoating kunnen krijgen, ze zijn dus ook in een beperkt aantal kleuren beschikbaar.
Extra opties
Opmerkelijk is het scala aan extra voorzieningen die op een winkelwagen geïnstalleerd kunnen worden. Denk aan een scanhouder op de handgreep, zodat de klant de zelfscanner altijd bij de hand heeft. Ook kinderzitjes, krattenhouders, koffiebekerhouders en leesloepjes zijn mogelijke opties.
Comfortabel én praktisch
Een comfortabele winkelwagen is een winkelwagen waar gebruikers zich niet aan storen. De belangrijkste factor is de kwaliteit van de wielen, niets is zo vervelend als een wagen die kraakt, piept, sleept of niet goed bolt. Ook moeten de wielen afgestemd zijn op de ondergrond van het pand en moeten ze het nodige draagvermogen aankunnen. Er moet ook rekening gehouden worden met de afwerking van de mand. Metalen manden zijn pas kwaliteitsvol bij de juiste galvanisatie en na toediening van een polyester beschermlaag.
Inclusiviteit
De traditionele doe-het-zelfwinkel met cement en kasseistenen is stilaan maar zeker aan het verdwijnen. Het assortiment wordt steeds vaker uitgebreid met onder meer tuinsets, decoratie, kussens, gordijnen en nog veel meer. Zo wordt de doe-het-zelfzaak een plek die veel gezinnen tegenwoordig samen bezoeken. Speel hier als retailer op in door aan de ingang enkele kinderinkoopwagentjes aan te bieden, zodat ook zij betrokken worden in de shopping experience. Ook voor oudere of andersvalide mensen zijn er winkelwagens op de markt die zo ontworpen zijn dat ze bestuurd kunnen worden vanuit een rolstoel. Door zulke wagens beschikbaar te stellen in de winkel, wordt niemand uitgesloten en onderscheidt u zich van andere DIY-ketens.
Duurzaamheid
Vrij nieuw in winkelwagenland is het recycleerbare winkelmandje. Die mandjes worden gemaakt van 100% recycleerbare kunststof, wat ze heel duurzaam en ecologisch maakt. Dit type mand is alleen verkrijgbaar in het zwart, aangezien de kleurvastheid van bepaalde kleuren niet gegarandeerd kan worden bij 100% recycleerbare materialen.
Slimme handgrepen
Leveranciers maken van de winkelwagen meer dan alleen een vervoermiddel. Zo kunnen er RFID-tags geïnstalleerd worden in de handvaten. Die maken het mogelijk om transportwagens op te sporen wanneer die zoek raken op het terrein, heel handig bij grote winkelwagenparken. Daarnaast maakt RFID het mogelijk om een onderhoudshistoriek op te slaan van elke afzonderlijke winkelwagen. Leveranciers zien echter nog meer potentieel in dit systeem. Zo zou een koppeling aan een plaatsbepalingssysteem het mogelijk kunnen maken om aan de hand van heatmapping te kijken hoe de consument door de winkel loopt. Zo kan de wagen een tool worden voor de retailer om heel wat data te verkrijgen over zijn klanten.
Winkelmandjes
Winkelwagens sluiten nooit winkelmanden uit en hetzelfde geldt omgekeerd. Beide vullen elkaar aan en de combinatie ervan garandeert een divers winkelwagenpark. Bovendien plaatst u winkelmandjes het effectiefst als second placement doorheen de winkel. Zo kan de klant te allen tijde nog overschakelen op een mandje wanneer die plots meer in de handen vast heeft dan oorspronkelijk gepland. Er zijn al winkelmandjes op de markt die uit twee delen bestaan. Zo kan de klant ook hier producten van elkaar scheiden. Trendmatig zien we dat boodschappenmandjes plaatsmaken voor de mandjes op wielen en dat trendy kleuren opnieuw hun intrede maken, al gaan sommige leveranciers hier niet mee akkoord. Een mand op wielen winkelt echter makkelijker en levert meer omzet op door het grotere volume. Comfort en ergonomie gaan ook hier hand in hand. De vorm en de hoogte van de handgrepen, geruisloze wielen en voldoende volume zijn een must. Zorg altijd voor beschikbare plaats aan de kassa, zodat de klant de lege mandjes makkelijk kan stapelen zonder andere klanten te hinderen.
Samenstelling van het winkelwagenpark
De tijd van de passe-partoutinkoopwagen is voorbij. Het winkelwagenpark wordt steeds diverser en dat heeft vooral te maken met de klant, die op zijn beurt heel divers is. Klanten bezoeken de winkel op verschillende momenten van de week en hebben een andere intentie of gaan op zoek naar een ander type product. Om het winkelwagenpark samen te stellen, moet u rekening houden met verschillende criteria en daarvoor zitten leveranciers maar al te graag met u samen.
De behoefte van de klant
Een belangrijke factor die de samenstelling meebepaalt, is het type klant dat uw winkel vaak bezoekt. Gaat het voornamelijk om mannen van jonge of gemiddelde leeftijd of komen er vooral gezinnen over de vloer? Mensen met de fiets doen voornamelijk kleine inkopen en hebben niets aan een grote transportwagen. Bekijk het klantenbezoek per dag en ook hoeveel betalende klanten er zijn op piek- en daluren.
De grootte van de winkel
De grootte en de ligging van het pand zullen logischerwijs meebepalen hoeveel verschillende winkelwagens en stallingen er moeten komen. Een formule voor een winkel in het centrum van een stad zal helemaal anders zijn dan die voor een DIY-zaak in de stadsrand of op het platteland.
Het aanbod van producten
Uiteraard zal het type winkelwagen afhangen van de producten die in de zaak worden aangeboden. Een speciaalzaak met vooral hand- en elektrisch gereedschap vraagt grotere transportwagens dan een winkel waar vooral verf en decoratie verkocht worden. Opnieuw geldt
hier dat DIY-zaken hun assortiment steeds meer uitbreiden, en bijgevolg moet ook het winkelwagenpark gediversifieerd worden.
Opbergen van de winkelwagens
Zodra het winkelwagenpark is samengesteld, moet dat uiteraard ook opgeborgen kunnen worden. Stalling is cruciaal, het beschermt de winkelwagens niet alleen tegen regen en wind, maar ook tegen diefstal. De norm was jarenlang een box, bestaande uit gegalvaniseerde staanders met daartussen kunststoffen panelen in de huiskleuren van de winkel. Een trend hierin is dat steeds meer retailers kiezen voor glas in plaats van kunststof. Het is duurder, maar het oogt heel mooi en gaat langer mee. Reclameframes zijn ook een optie, die kunnen eventueel voorzien worden van aanduidingen, zodat de klant in een knip weet waar de transportwagens gestald moeten worden. Een muntslot bevordert het netjes terugzetten van de winkelwagens. Voor wagens zonder muntjes is een afgesloten stalling een goeie manier om de wagens te beschermen tegen diefstal.