Lijmen: toenemende inzetbaarheid stuwt de verkoop
Focus ligt op snelheid, kracht en gebruiksgemak
Na een kleine dip maakt de markt van lijmen en kitten opnieuw een opwaartse beweging. Lijmen worden steeds meer gezien als een valabel, makkelijk en snel alternatief voor mechanische bevestiging. We verlijmen dus meer, en dat met alsmaar meer universele montagelijmen en polymeerproducten. Op de winkelvloer is het belangrijk om te focussen op lijmoplossingen, en niet zozeer op technologieën. Zo vinden klanten snel de meest geschikte lijm voor de gevraagde toepassing.
Positieve marktevolutie
De verkoop van lijmen kent een opwaartse trend, zelfs nu de bouwmarkt in rustiger vaarwater is terechtgekomen. Dit komt enerzijds door de nooit aflatende zoektocht naar verbeterde eigenschappen van lijm (sterker, sneller toepasbaar, breder inzetbaar, ...) en anderzijds omdat lijmen vandaag ook meer worden ingezet, zoals bij de opstart van ruwbouwprojecten (waar ze vroeger vooral in de afwerkingsfase voorkwamen). Ze worden gebruikt voor het verlijmen van isolatieplaten aan kelderwanden, het bevestigen van folies (bouwfolie, DPC, ontkoppelingsstrips …), het bevestigen van minerale wol, het verlijmen van EPDM …
Uitgebreid aanbod
Montagelijm
Deze lijm wordt gebruikt om materialen te bevestigen aan een wand, vloer of plafond (bijvoorbeeld plinten tegen een muur). Hij heeft vullende eigenschappen en zorgt voor een sterke verbinding tussen de verlijmde delen, ook als ze niet precies op elkaar passen.
Houtlijm
Deze lijm wordt gebruikt om houten delen met elkaar te verbinden. Er bestaan diverse soorten houtlijm, ingedeeld op basis van de toepassing (soort hout, binnen- of buitengebruik, vochtbestendigheid en weersinvloeden).
Constructielijm
Dit is een heel sterke lijm waarmee meestal houtconstructies worden gelijmd. Door de bruisende werking zet de lijm uit, wat ideaal is om delen te verlijmen die niet goed op elkaar passen.
Tweecomponentenlijm
Deze lijm zorgt voor een heel sterke verbinding. Tweecomponentenlijm is waterbestendig, krimpt niet en zet niet uit. Hij is minder geschikt voor grote oppervlakken.
Pvc-lijm
Deze lijm wordt uitsluitend toegepast bij pvc-leidingwerk (niet met andere plasticsoorten). De lijm doet de te verlijmen delen met elkaar versmelten. Zo ontstaat een verbinding die niet meer los te krijgen is, ideaal bij afvoeren en rioleringen die absoluut waterdicht moeten zijn.
Tegellijm
Deze lijm is speciaal ontwikkeld voor tegels die op poreuze ondergronden bevestigd worden (gasbeton, gipsblokken, hout, spaanplaat …).
Siliconenkitten
Naast de lijmen, lichten we ook de kitten even kort toe. De siliconenkitten vertegenwoordigen hier de grootste groep. Deze kitten zijn elastisch, vochtbestendig en schimmelwerend. Ideaal in de keuken of de badkamer.
Acrylaatkitten
Deze kitten worden vooral ingezet vanwege hun overschilderbare eigenschappen. Handig op onder meer deur- en raamkozijnen, vensterbanken, plinten, trappen en gipsplaten.
LIJMEN VERSUS KITTEN
Het verschil tussen lijm en kit is niet altijd even duidelijk en veel producten spelen een dubbelrol. Op chemisch- en verpakkingsvlak zijn er ook een aantal raakpunten tussen lijmen en kitten, maar qua functie en gebruik zijn het twee verschillende productgroepen. Bij het lijmen gaat het om het vastzetten van twee materialen waarbij men een hoge modulus en een sterke cohesie- en adhesiekracht nastreeft. Een voegkit daarentegen, vult de voeg tussen twee materialen flexibel op en moet dus een lagere modulus, hoge bewegingscapaciteit en flexibiliteit bieden om bewegingen van het onderliggende materiaal op te vangen.
Met een kit kun je niet (of slecht) lijmen. Anderzijds is een lijm meestal niet flexibel genoeg om de beweging tussen twee materialen op te vangen en dus niet bruikbaar als voegkit. Lijmen en kitten zijn met andere woorden complementair. Wel is het zo dat sommige polymeerlijmen - die vandaag uiterst populair zijn - in beperkte mate als voegkit gebruikt kunnen worden omdat ze hoge lijmkracht combineren met flexibiliteit.
Ongeveer de helft van de totale lijmverkoop in België wordt gedomineerd door montagelijmen, waarbij polymeerlijmen het leeuwendeel uitmaken
Opvallende evoluties
Opmars van polymeren
Voor lijmen geldt dat ongeveer de helft van de volledige verkoop in België komt van montagelijmen. Daarvan wordt het overgrote deel ingevuld door polymeerlijmen (zo’n 80%). Polymeerlijmen zijn erg populair omdat ze universeel inzetbaar zijn in alle omstandigheden en op elke ondergrond. Bovendien zijn ze makkelijk in gebruik en bevatten ze geen schadelijke stoffen.
Ook bij de voegkitten zien we een verschuiving richting MS-polymeren, ofte hybriden. Zij bieden voor veel klussen een geschikte oplossing dankzij hun veelzijdigheid en hebben tal van voordelen ten opzichte van siliconen: beter overschilderbaar, neutrale geur, minder kans op bevlekking, betere hechting op beton en pvc …
Steeds meer one-fits-all
Fabrikanten brengen ook steeds meer 'one-fits-all'-producten op de markt met het oog op het gebruiksgemak van de consument. Deze universele montagelijmen kunnen worden ingezet voor tal van toepassingen.
Let op: naast universele 'alleskunners' zal er altijd behoefte blijven aan specifieke lijmen, vooral bij professionele gebruikers. Het is dus niet aan te raden om enkel universele lijmen aan te bieden in de winkel.
Alternatief voor mechanische bevestiging
Lijmen worden vandaag vaak ingezet als alternatief bevestigingssysteem voor spijkers, schroeven en pluggen. Verlijmen is gemakkelijker, vergt minder voorbereiding en schoonmaakwerk, en werkt meteen proper af met een gelijkmatige spanningsverdeling en geluidsreductie. Flexibele lijmen passen zich ook makkelijk aan complexe vormen aan. En lijm laat architectonisch elegante afwerkingen toe, zoals het verlijmen van gevelpanelen.
Sneller en sterker
Werkuren zijn voor professionals een belangrijk gegeven. Het snel kunnen aanbrengen van lijm, bijvoorbeeld door lijmen te (ver)spuiten, beperkt het aantal uren aanzienlijk en hierdoor kunnen meer opdrachten worden aangenomen. Ook gebruiksklare lijmen en producten met een snelle uitharding zijn daardoor in trek: wie hiermee aan de slag gaat, kan meteen weer verder werken.
Daarnaast zien we een stijgende vraag naar een steeds hogere aanvangshechting ('high tack') die snel veel gewicht kan vastzetten. Zo kunnen zware verlijmingen uitgevoerd worden zonder klemming of ondersteuningen in het begin en kan dus efficiënter gewerkt worden.
Duurzaamheid
Tot slot besteden fabrikanten ook flink wat aandacht aan duurzaamheid, zowel op het vlak van de verpakking als van de samenstelling van de producten. Mooie voorbeelden daarvan zijn de kokers en emmers van (deels) gerecycleerd plastic en de worstverpakkingen van 80 ml voor gebruikers die niet veel product nodig hebben.
En niet te vergeten: heel veel lijmen helpen sowieso mee aan het verlengen van de lifecycle van de producten die ermee gerepareerd worden.
DOMINANTIE VAN DE A-MERKEN
Er zal altijd een markt voor private labels en budgetproducten bestaan, maar bij kritische toepassingen grijpen zowel professionals als doe-het-zelvers doorgaans naar de kwaliteit van een merk. Dit biedt hen de zekerheid dat de klus goed wordt geklaard. A-merken blijven daardoor dominant in de markt van de lijmen en kitten.
De kwaliteit van producten kan nog eens bijkomend bevestigd worden door een vrijwillig ATG-label op de kit of de lijm. Het ATG label bevestigt de gebruiksgeschiktheid van het product voor de specifieke toepassingen. Hierdoor is de verwerker steeds zeker dat hij een kwalitatief product gebruikt voor de juiste toepassing.
Op de winkelvloer
Oplossingen aanbieden
Op de winkelvloer is het belangrijk om niet alleen producten of lijmtechnologieën aan te bieden, maar ook volledige oplossingen. Voor de klanten - en zeker voor particulieren - is het immers interessanter wanneer een lijm als oplossing voor een specifiek probleem wordt aangeboden.
Fabrikanten spelen daar op in met behulp van verschillende communicatietools, zoals bijvoorbeeld applicatievideo's die duidelijk maken hoe het product gebruikt kan worden (in plaats van louter te focussen op de technische eigenschappen). Maar er bestaan bijvoorbeeld ook volledig uitgewerkte winkelconcepten, waarbij verschillende oplossingen samen worden aangeboden voor een specifieke toepassing. Bijvoorbeeld een volledig aanbod voor het verlijmen van kunstgras of het verlijmen van parket. Hier worden de betreffende lijmen samen aangeboden met alle nodige bijproducten zoals primers, accessoires en producten voor de afwerking zoals montage- en voegkitten.
Zorg voor voldoende verhelderend winkelmateriaal dat de voordelen van de producten in de kijker zet
Focussen op efficiëntie en snelheid
Voor veel professionelen ligt de toegevoegde waarde van de producten in de manier waarop klussen sneller en productiever uitgevoerd kunnen worden. Denk aan minder handelingen, een snelle uitharding of een hogere aanvangshechting. Speel hier dus ook op in en zorg voor voldoende verhelderend winkelmateriaal dat de voordelen van de producten in de kijker zet (bijvoorbeeld met behulp van leaflets, banners en/of topcards).
Slimme presentatie
Als retailer kunt u veel doen om de klant de juiste lijm te laten terugvinden in het grote aanbod. Maak in eerste instantie gebruik van de communicatietools die de fabrikanten bieden: schapconcepten, brochures, lijmwijzers, kopborden, displays, shelfstoppers … U kunt ook demonstraties organiseren, maar die bereiken niet zo'n breed publiek en zijn vooral geschikt om het winkelpersoneel te trainen.
De presentatie kan zowel per merk als per toepassing. Verschillende fabrikanten geven aan dat ze hun producten het liefst per merk gepresenteerd zien. Elk merk heeft namelijk een eigen opbouw.
Cross-selling
Om de klant extra te helpen en extra verkoop te stimuleren, is het een goed idee om bepaalde producten op twee plaatsen in de winkel aan te bieden. Klanten die goed weten wat ze nodig hebben, gaan op zoek in de lijmrayon. Hier zijn verschillende mogelijkheden tot cross-selling van verwante producten zoals reinigingsdoekjes, kitpistolen, primers, extra spuitmonden, … Andere klanten hebben meer hulp nodig om het juiste lijmproduct te vinden. Voor hen is het goed om de lijmen via cross-sellingrekjes aan te bieden, bijvoorbeeld bij bouwmaterialen die verlijmd kunnen worden zoals pvc-buizen, plinten, hout en sanitair.
Met medewerking van Bison, DL Chemicals, Pattex, Rectavit en Tremco CPG Europe