SNELHEID, KRACHT EN GEBRUIKSGEMAK, DÉ TRENDS IN LIJMEN
VOOR ELKE TOEPASSING EEN GESCHIKTE OPLOSSING
Er bestaan veel verschillende soorten lijmen en kitten. Universele montagelijmen en polymeerlijmen zitten in de lift. Als u focust op de verkoop van oplossingen en de producten aanbiedt op verschillende plaatsen in de winkel, helpt u de klant om de meest geschikte lijm voor een toepassing te vinden.
LIJMEN VS. KITTEN
Een eerste belangrijk onderscheid om te maken in uw lijmassortiment, is tussen lijmen en kitten. Op chemisch en verpakkingsvlak zijn er raakpunten tussen lijm en kit. Qua functie en gebruik zijn het echter zeer verschillende producten. Bij lijmen gaat het om het vastzetten van twee materialen, terwijl een voegkit de voeg tussen twee materialen flexibel opvult. Met een kit kun je dus niet (of slecht) lijmen. Anderzijds is een lijm meestal niet flexibel genoeg om de beweging tussen twee materialen op te vangen en dus niet bruikbaar als voegkit. Lijmen en kitten zijn met andere woorden complementair. Wel is het zo dat sommige polymeerlijmen, die vandaag zeer populair zijn (zie verder), in beperkte mate als voegkit gebruikt kunnen worden omdat ze hoge lijmkracht combineren met flexibiliteit.
PRODUCTEVOLUTIES
Snelle uitharding
De lijmoplossingen evolueren voortdurend om te blijven voldoen aan de veranderende consumentenbehoeften. Er is vandaag veel vraag naar snelle uitharding, zodat er meteen voortgewerkt kan worden.
Hogere aanvangshechting
Een tweede trend is een steeds hogere aanvangshechting ('high tack'), zodat er zware verlijmingen uitgevoerd kunnen worden zonder klemming of ondersteuningen in het begin.
Duurzaamheid
De fabrikanten besteden ook veel aandacht aan duurzaamheid, zowel op het vlak van de verpakking als van de samenstelling. Wijzigingen in de wetgeving (bv. verbod op of speciale labeling van grondstoffen) hebben ook een invloed op de productevolutie.
A-merken dominant
A-merken blijven dominant in de markt van de lijmen. Het aandeel private labels is beperkt omdat de gebruiker doorgaans voor de kwaliteitszekerheid van een merk kiest.
ER BESTAAN VERSCHILLENDE SOORTEN LIJMEN EN KITTEN. EEN OVERZICHT:
- Montagelijm: om materialen te bevestigen aan een wand, vloer of plafond (bv. plinten tegen een muur). Heeft vullende eigenschappen en zorgt voor een sterke verbinding tussen de verlijmde delen, ook als ze niet precies op elkaar passen.
- Houtlijm: om houten delen met elkaar te verbinden. Er bestaan diverse soorten op basis van de toepassing, bv. soort hout, binnen- of buitengebruik, vochtbestendigheid en weersinvloeden.
- Constructielijm: heel sterke lijm waarmee meestal houtconstructies worden gelijmd. Door de bruisende werking zet de lijm uit, wat ideaal is om delen te verlijmen die niet goed op elkaar passen.
- Tweecomponentenlijm: zorgt voor een heel sterke verbinding. Waterbestendig, krimpt niet en zet niet uit. Niet zo geschikt voor grote oppervlakken.
- Pvc-lijm: wordt uitsluitend toegepast bij pvc-leidingwerk (niet met andere plasticsoorten). De lijm doet de te verlijmen delen met elkaar versmelten. Zo ontstaat een verbinding die niet meer los te krijgen is, ideaal bij afvoeren en rioleringen die absoluut waterdicht moeten zijn.
- Tegellijm: is speciaal ontwikkeld voor tegels die op poreuze ondergronden bevestigd worden (bv. gasbeton, gipsblokken, hout, spaanplaat).
- Siliconenkitten: vertegenwoordigen de grootste groep bij de kitten. Zijn elastisch, vochtbestendig en schimmelwerend. Ideaal in de keuken of de badkamer.
- Acrylaatkitten: worden vooral ingezet vanwege hun overschilderbare eigenschappen, bv. deur- en raamkozijnen, vensterbanken, plinten, trappen en gipsplaten.
UNIVERSELE MONTAGELIJMEN
Er is een trend naar het gebruik van universele montagelijmen voor zo veel mogelijk (al dan niet nieuwe) toepassingen. De fabrikanten brengen steeds meer 'one-fits-all'-producten op de markt met het oog op het gebruiksgemak van de consument. Lijmen worden vandaag om dezelfde reden ook vaak ingezet als alternatief bevestigingssysteem in plaats van spijkers, schroeven en pluggen. Lijm is gemakkelijker en vergt minder voorbereiding en schoonmaakwerk. Hij zorgt voor een minimalistische, subtiele afwerking en daar houdt de moderne (jongere) consument wel van. Let op: naast universele 'alleskunners' zal er altijd een behoefte blijven aan specifieke lijmen, zeker bij professionele gebruikers. Het is dus niet aan te raden om enkel universele lijmen aan te bieden in uw winkel.
Hybride polymeerlijmen
Montagelijmen zorgen voor ongeveer de helft van de volledige verkoop in België. Daarvan maken polymeerlijmen zo'n 80% uit. Polymeerlijm is zeer populair omdat die universeel inzetbaar is in alle omstandigheden en op elke ondergrond. MS-polymeren, ook hybriden genoemd, zijn niet meer weg te denken uit het aanbod. Ze dienen zowel om te lijmen als om af te kitten. Ze hebben veel voordelen (goede hechting, flexibel en schokbestendig, bruikbaar op vochtige oppervlakken, overschilderbaar, milieuvriendelijk) en zijn door hun veelzijdigheid voor veel lijmklussen een geschikte oplossing, van huishoudreparatie naar montage tot afdichten.
FOCUS OP OPLOSSINGEN
Het is belangrijk om niet enkel producten aan te bieden, maar volledige oplossingen. De fabrikanten spelen daar op verschillende manieren op in, bijvoorbeeld met applicatievideo's die duidelijk maken hoe het product gebruikt kan worden (in plaats van louter te focussen op de technische eigenschappen). Denk na over hoe u de klus voor de gebruiker makkelijker kunt maken. Hou er rekening mee dat een oplossing niet steeds 'een beter of sterker product' betekent. Voor veel professionelen ligt de toegevoegde waarde in de manier waarop klussen sneller en productiever uitgevoerd kunnen worden.
Denk aan minder handelingen, een kortere droogtijd of een nieuwe applicator (bv. lijm-spuitpistool). Zorg voor voldoende verhelderend winkelmateriaal dat de voordelen van de oplossing in de kijker zet (bv. leaflets, banners, topcards).
VERKOOP OP VERSCHILLENDE PLAATSEN IN DE WINKEL
Als retailer kunt u veel doen om de klant de juiste lijm te laten terugvinden in het grote aanbod. Maak in eerste instantie gebruik van de communicatietools die de fabrikanten bieden: schapconcepten, brochures, lijmwijzers, infoborden, displays … U kunt ook demonstraties organiseren, maar die bereiken niet zo'n breed publiek en zijn vooral geschikt om het winkelpersoneel te trainen.
Crossselling
Om de klant extra te helpen, is het een goed idee om bepaalde producten op twee plaatsen in de winkel aan te bieden. Klanten die goed weten wat ze nodig hebben, gaan op zoek in de lijmrayon. Hier zijn verschillende mogelijkheden tot crossselling van verwante producten zoals reinigingsdoekjes, kitpistolen, primers, extra spuitmonden … Voor extra verkoop kunt u hier een actie aan verbinden, bv. bij aankoop van 1 doos purschuim krijgt de klant 1 PU-pistool gratis. Andere klanten hebben meer hulp nodig om het juiste lijmproduct te vinden. Voor hen is het goed om de lijmen via crosssellingrekjes aan te bieden bij de bouwmaterialen die verlijmd kunnen worden (bv. pvc-buizen, plinten, hout, sanitair).