LijmenPremium

Meer en meer lijmen, met meer polymeer

Hoge initiële kleefkracht meer en meer gevraagd

TEC7 lijmdossier Prof
Dankzij de grote aanvangshechting van dit product van TEC7 moet uw klant de verlijming nadien niet vastklemmen of ondersteunen

De verkoop van lijmen blijft almaar toenemen, bijvoorbeeld door dé trend van de laatste jaren: de opmars van de polymeerproducten. We verlijmen ook meer en meer, omdat het steeds meer als een valabel, makkelijk en snel alternatief voor mechanische bevestiging wordt gezien. Daarbij verkopen fabrikanten hun producten meer en meer als een oplossing, niet als een technologie. 

HOE EVOLUEREN DE LIJMEN?

Almaar meer polymeer

Verschillende fabrikanten getuigen hoe de verkoop van lijmen blijft toenemen. Bijvoorbeeld door dé trend van de laatste jaren: de opmars van polymeerlijmen. Dit is duidelijk dé technologie van de volgende jaren. Polymeerlijmen zijn veelzijdig inzetbaar, makkelijk in gebruik en bevatten geen schadelijke stoffen. Volgens de fabrikanten behouden ze bovendien lang hun goede lijmeigenschappen, zelfs in moeilijke omstandigheden. Daarnaast vindt u natuurlijk ook nog sterke PU-lijmen op de markt, bijvoorbeeld voor het verlijmen van hout en steen. Ook hierbij merkt een verdeler stijgende verkoop.

Lijm wordt steeds meer een valabel, makkelijk en snel alternatief voor mechanische bevestiging

Alternatief voor mechanische bevestiging

Lijm wordt ook steeds meer als valabel, makkelijk en snel alternatief voor mechanische bevestiging (spijkers, schroeven …) gezien, zowel door pro’s als DIY’ers. Het biedt dan ook veel voordelen: verlijmen is eenvoudig, werkt meteen proper af (zonder stof), zonder doorboringen of koudebruggen, met een gelijkmatige spanningsverdeling en geluidsreductie. Flexibele lijmen passen zich ook makkelijk aan complexe vormen aan. En lijm laat architectonisch elegante afwerkingen toe, zoals het verlijmen van gevelpanelen.

Henkel lijmdossier Prof
Verlijmen, bijvoorbeeld met deze lijm van Henkel, wordt steeds meer als valabel alternatief voor mechanische verankering gezien

Steeds sneller, steeds sterker

Volgens de fabrikanten is de huidige generatie lijmen zo bedrijfszeker dat ze vaak niet alleen sneller en goedkoper is dan mechanische bevestiging, maar zeker ook zo duurzaam. Klanten kiezen trouwens almaar vaker voor sterkere lijmen met een hogere initiële kleefkracht, die snel veel gewicht vastzetten. Daarmee moeten ze de verlijming niet langer eerst vastklemmen en kunnen ze dus efficiënter werken.

Soudal lijmdossier Prof
Soudal Fix ALL® X-treme Power Express draagt tot 400 kg/m² als beginsterkte en is handvast na slechts 30 minuten

En lijmen is niet alleen een trend in de bouw. Ook algemeen zijn we meer en meer geneigd materialen te repareren in plaats van die weg te gooien en te vervangen. Verschillende types lijmen spelen daarop in.

Professionele gebruikers moeten vanaf augustus 2023 een training volgen als ze met PU-lijmen werken

Belangrijk om te weten

De Europese Commissie heeft een nieuwe beperking op PU-producten met diisocyanaten ingevoerd. Bij verkeerd gebruik kunnen die huid- en ademhalingssensibilisaties teweegbrengen. Vandaar dat professionele gebruikers vanaf augustus 2023 een training moeten volgen als ze met PU-lijmen willen werken. Ook worden middelen voor persoonlijke bescherming belangrijker. Zal dit de gebruikers verder doen overstappen naar oplossingen als polymeren en epoxy?

Lijm, kit: wat is het verschil?
Het verschil is niet altijd even duidelijk. En vele producten spelen een dubbelrol. Maar bij een lijm zoekt u eerder een hogere modulus en een sterke cohesie- en adhesiekracht, terwijl een kit eerder een lagere modulus en een hoge bewegingscapaciteit en -flexibiliteit moet bieden, om bewegingen van het onderliggend materiaal op te vangen. Hoe harder het product is (hoe moeilijker het uit het pistool komt), hoe minder u ermee kunt kitten. Zachtere kit is immers soepel genoeg om glad te zetten (met een lage viscositeit), hardere kit niet. De hardheid van kit of lijm drukken we uit in shore A. Vanaf een shore A van 40 spreken we over lijm.

OPLOSSINGEN, GEEN TECHNOLOGIEËN

Verkopen vanuit de toepassing

We verlijmen dus steeds meer, met almaar meer polymeerlijmen. Maar tegelijk verkopen fabrikanten steeds meer vooral oplossingen, geen lijmtechnologieën. Want voor uw klant – zeker voor particulieren – is het interessanter wanneer een lijm als een oplossing voor een specifiek probleem wordt aangeboden. Tegelijk zijn gebruiksgemak, veiligheid en bedrijfszekerheid steeds belangrijker om te vermelden.

Zo vindt u zelfs volledige concepten op de markt, waarbij verschillende oplossingen samen worden aangeboden voor een specifieke toepassing. Bijvoorbeeld een volledig gamma voor het verlijmen van parket, met alle bijproducten als primers, hydroblockers, egalines, lijmkammen en producten voor de afwerking.

DL Chemicals lijmdossier
Verwerkers kiezen steeds meer voor lijmen met een hoge aanvangshechting, zoals deze hybride polymeerlijm van DL Chemicals

Meer universeel of meer specifiek?

Een eerste lijmfabrikant krijgt meer vraag naar specifieke lijmen voor moeilijke toepassingen, zoals het verlijmen van twee niet-poreuze materialen. Daarop spelen nieuwe verspuitbare contactlijmen in, beschikbaar in canisters of aerosols.

Rectavit lijmdosser Professional
Met nieuwe verspuitbare contactlijmen speelt Rectavit in op de toenemende vraag naar lijmen voor moeilijke toepassingen

Een andere fabrikant houdt er als vanouds aan een maximaal aantal toepassingen met een minimaal aantal producten aan te bieden. Dat omdat klanten volgens hem eenvoud willen. Zo universeel mogelijke producten ontzorgen dan door hun brede toepassingsgebied. Het merk geeft daarbij vooral de gebruiksgrenzen aan, in plaats van op specifieke toepassingen te focussen.

Salco ljimdossier Prof.
Daarnaast vindt u ook sterke PU-lijmen op de markt, zoals deze steen- en houtlijm van CPG Europe, verdeeld via Salco

PRESENTATIE

Om uw klant makkelijk naar de juiste lijm te gidsen, helpen een eenvoudig aanbod en volledige concepten natuurlijk erg. Daarnaast voorzien fabrikanten in shelfstoppers, kopborden met daarop de producten en hun voornaamste toepassingen of kenmerken, lijmwijzers, schermen met inspirerende en overtuigende video’s, brochures, duidelijke info op de verpakking … of demotegels die de toepassing in levenden lijve aantonen. Tegelijk geven verschillende merken demonstraties en leiden ze winkelpersoneel op, bijvoorbeeld tijdens opendeurdagen of op opleidingsmomenten.

De aloude vraag: per thema of merk?

Verschillende fabrikanten geven aan hoe ze hun producten het liefst per merk gepresenteerd zien. Elk merk kent namelijk een eigen opbouw. Maar het is ook nuttig om lijmen voor specifieke toepassingen aan te bieden bij de bouwmaterialen waarvoor ze het meest gebruikt worden. Zoals parketlijmen in de vloerafdeling.

Crossselling

Omgekeerd verkoopt u in de buurt van de lijmen het best ook accessoires, zoals kitpistolen (teflonpistolen voor PU-schuim), extra spuitmonden, reinigers en (antiallergische) doekjes. Dat past ook in het idee dat u oplossingen verkoopt. Maar maak het uw klanten wel makkelijk – overlaad hen niet met te veel.

En is er nog plaats voor A-labels?

Daarover klinkt bij de fabrikanten één volmondige ja. Er zal altijd een markt voor budgetproducten bestaan, maar bij kritische toepassingen grijpen zowel professionals als doe-het-zelvers naar A-merken terug. Eventueel wordt de kwaliteit van een lijm extra onderstreept door een ATG-label op de verpakking.

Met medewerking van Bostik, CPG Europe, DL Chemicals, Henkel, TEC7, Rectavit, Soudal en Salco

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom Dejonghe
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine