CONCEPT DOET ONTBIJTELEKTRO SNELLER VERKOPEN
Overzicht informeert de klant het meest
De tijd dat producten netjes per categorie in de winkel in de rekken stonden, is voorgoed voorbij. Steeds meer krijgt de klant verschillende presentatiemogelijkheden, om zo de beste keuze te maken én geïnspireerd te worden. Bovendien stimuleert het gebruik van concepten impulsaankopen bij de consument. Wij gingen een kijkje gaan nemen hoe het ontbijtelektro in enkele toonaangevende zaken gepresenteerd is.
VERFAILLIE BAUWENS
Impulsaankopen stimuleren
“Wij presenteren onze toestellen in rayons volgens categorie, gesorteerd volgens verkoopprijs", vertelt Ilse Verfaillie. “Maar sommige toestellen met een hoog designgehalte stellen we op een zichtbare locatie in de winkel in een totaalconcept voor aan de klant. Hiermee willen we ook de verkoop van een tweede toestel als impulsaankoop stimuleren. Als we producten per merk gaan presenteren, heeft dit een soms nadelig effect op de verkoop, aangezien niet alle klanten een volledig assortiment komen kopen maar op zoek zijn naar slechts één toestel als vervanging van een defect toestel. In dit geval is de consument er beter bij gebaat om te kiezen uit een productgroep."
Ideale combinatie
“Volgens ons is de beste manier om ontbijttoestellen te presenteren die samen in een concept op een zichtbare plek in de winkel of etalage te plaatsen. Op deze manier wordt de klant ook meteen geïnspireerd. Om hen de beste keuze te laten maken echter, is het beter om hen te laten kiezen uit het totaalaanbod. Onze kleine huishoudtoestellen staan dicht bij de kassa. Iedere klant moet deze afdeling passeren, en dit leidt als gevolg ook makkelijker tot een impulsaankoop."
Populariteit producten
“Sommige ontbijttoestellen zijn licht seizoensgebonden. Zo is een blender of een sapcentrifuge iets populairder in de zomer, omdat de consument dan ook meer met gezondheid bezig is. Toch verkopen deze toestellen ook zeer goed het hele jaar door. Bovendien zien we een lichte stijging in de verkoop dankzij de nieuwe designkeukenproducten die meer en meer deel uitmaken van de inrichting van de keuken."
KOOKSHOP BRUGGE COOK & COOL
Begeleiding in zoektocht
“Wij stellen de ontbijttoestellen enerzijds in concepten voor, en anderzijds vinden we het zeer belangrijk om de producten ook per categorie te presenteren", aldus Nicole Soete. “Als een klant op zoek is naar een sapcentrifuge, wil hij uit het volledige aanbod kunnen kiezen. Op die manier kunnen wij de kenmerken van de verschillende toestellen toelichten, zodat de klant zijn beste keuze kan maken."
Snellere aankoopbeslissing
“Wanneer we producten in een conceptopstelling plaatsen, kan dit voor de consument een beter inzicht geven in zijn of haar huis. Hij gaat op die manier sneller over tot een aankoop. Sinds de verdubbeling van de toonzaal is er voldoende ruimte om te werken met beide presentatiemogelijkheden. Toch vind ik de beide zeer belangrijk om te hanteren in de winkel. Zo kan de klant zelf kiezen welke formule hem het meest aantrekt."
Eigen systeem
“Het aangeleverde displaymateriaal van de fabrikanten wordt zelden gebruikt, omdat we liever met een systeem werken dat homogeen is voor de volledige winkel. Onze productcategorieën staan één voor één op een apart eiland tentoongesteld. Maar uiteindelijk blijft het altijd zoeken wat de gouden combinatie is, en moet je blijven variëren."
COOK & SERVE LAAT ZICH LEIDEN DOOR SEIZOENEN BIJ SAMENSTELLING CONCEPT
Steeds meer worden volledige concepten in de winkelrekken verkocht. De consument komt zo onmiddellijk in de juiste sfeer terecht en gaat sneller over tot impulsaankopen. Ook bij Cook & Serve hebben ze dit goed begrepen. Lode Verschuere, een van de zaakvoerders van de kookwinkelformule, legt uit waarom concepten zo essentieel zijn voor hem.
Het hele plaatje
“Als je de consument een concept voorlegt, krijgt hij meteen het hele plaatje te zien, hoe het bij hem thuis er ook kan uit zien. Daarnaast zien we onmiddellijk dat werken met concepten leidt tot meer impulsaankopen. Als de klant een broodtrommel gecombineerd met een eierkoker in een ontbijtconcept ziet staan, is de kans groot dat hij beide elementen koopt. We voelen dat de consument dat bovendien ook echt wil. Bij onze concepten laten we ons ook leiden door de seizoenen: felle kleuren in de zomer, donker in de winter."