WinkelinrichtingPremium

CONCEPT DOET ONTBIJTELEKTRO SNELLER VERKOPEN

Overzicht informeert de klant het meest

De tijd dat producten netjes per categorie in de winkel in de rekken stonden, is voorgoed voorbij. Steeds meer krijgt de klant verschillende presentatiemogelijkheden, om zo de beste keuze te maken én geïnspireerd te worden. Bovendien stimuleert het gebruik van concepten impulsaankopen bij de consument. Wij gingen een kijkje gaan nemen hoe het ontbijtelektro in enkele toonaangevende zaken gepresenteerd is.

VERFAILLIE BAUWENS

Impulsaankopen stimuleren

“Wij presenteren onze toestellen in rayons volgens categorie, gesorteerd volgens verkoopprijs", vertelt Ilse Verfaillie. “Maar sommige toestellen met een hoog designgehalte stellen we op een zichtbare locatie in de winkel in een totaalconcept voor aan de klant. Hiermee willen we ook de verkoop van een tweede toestel als impulsaankoop stimuleren. Als we producten per merk gaan presenteren, heeft dit een soms nadelig effect op de verkoop, aangezien niet alle klanten een volledig assortiment komen kopen maar op zoek zijn naar slechts één toestel als vervanging van een defect toestel. In dit geval is de consument er beter bij gebaat om te kiezen uit een productgroep."

Ideale combinatie

“Volgens ons is de beste manier om ontbijttoestellen te presenteren die samen in een concept op een zichtbare plek in de winkel of etalage te plaatsen. Op deze manier wordt de klant ook meteen geïnspireerd. Om hen de beste keuze te laten maken echter, is het beter om hen te laten kiezen uit het totaalaanbod. Onze kleine huishoudtoestellen staan dicht bij de kassa. Iedere klant moet deze afdeling passeren, en dit leidt als gevolg ook makkelijker tot een impulsaankoop."

Populariteit producten

“Sommige ontbijttoestellen zijn licht seizoensgebonden. Zo is een blender of een sapcentrifuge iets populairder in de zomer, omdat de consument dan ook meer met gezondheid bezig is. Toch verkopen deze toestellen ook zeer goed het hele jaar door. Bovendien zien we een lichte stijging in de verkoop dankzij de nieuwe designkeukenproducten die meer en meer deel uitmaken van de inrichting van de keuken."

KOOKSHOP BRUGGE COOK & COOL

Begeleiding in zoektocht

“Wij stellen de ontbijttoestellen enerzijds in concepten voor, en anderzijds vinden we het zeer belangrijk om de producten ook per categorie te presenteren", aldus Nicole Soete. “Als een klant op zoek is naar een sapcentrifuge, wil hij uit het volledige aanbod kunnen kiezen. Op die manier kunnen wij de kenmerken van de verschillende toestellen toelichten, zodat de klant zijn beste keuze kan maken."

Snellere aankoopbeslissing

“Wanneer we producten in een conceptopstelling plaatsen, kan dit voor de consument een beter inzicht geven in zijn of haar huis. Hij gaat op die manier sneller over tot een aankoop. Sinds de verdubbeling van de toonzaal is er voldoende ruimte om te werken met beide presentatiemogelijkheden. Toch vind ik de beide zeer belangrijk om te hanteren in de winkel. Zo kan de klant zelf kiezen welke formule hem het meest aantrekt."

Eigen systeem

“Het aangeleverde displaymateriaal van de fabrikanten wordt zelden gebruikt, omdat we liever met een systeem werken dat homogeen is voor de volledige winkel. Onze productcategorieën staan één voor één op een apart eiland tentoongesteld. Maar uiteindelijk blijft het altijd zoeken wat de gouden combinatie is, en moet je blijven variëren."

COOK & SERVE LAAT ZICH LEIDEN DOOR SEIZOENEN BIJ SAMENSTELLING CONCEPT

Steeds meer worden volledige concepten in de winkelrekken verkocht. De consument komt zo onmiddellijk in de juiste sfeer terecht en gaat sneller over tot impulsaankopen. Ook bij Cook & Serve hebben ze dit goed begrepen. Lode Verschuere, een van de zaakvoerders van de kookwinkelformule, legt uit waarom concepten zo essentieel zijn voor hem.

Het hele plaatje

“Als je de consument een concept voorlegt, krijgt hij meteen het hele plaatje te zien, hoe het bij hem thuis er ook kan uit zien. Daarnaast zien we onmiddellijk dat werken met concepten leidt tot meer impulsaankopen. Als de klant een broodtrommel gecombineerd met een eierkoker in een ontbijtconcept ziet staan, is de kans groot dat hij beide elementen koopt. We voelen dat de consument dat bovendien ook echt wil. Bij onze concepten laten we ons ook leiden door de seizoenen: felle kleuren in de zomer, donker in de winter."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Oosterlinck creëert kruisbestuiving tussen kook- en woonwinkel

Nog maar drie jaar geleden is het dat oosterlinck de kloeke beslissing nam om zijn traditionele ijzerwarenhandel-met-kookwinkel om te vormen tot een kookwinkel-met-interieurzaak. met succes, want het interieurgedeelte heeft de kookwinkel ondertussen overvleugeld. “destijds voelden we een nieuwe markt toen de kookhype begon. ook met dit concept waren we er op tijd bij. het heeft een grote inspanning gekost om ons nieuwe concept bekend te maken en we doen enorme inspanningen om onze klanten blij te maken. het is echter een strijd die we dagelijks met plezier voeren."

Stadstuincentrum ympa

Stadstuincentrum, een contradictio in terminis? pauline de bruyne vindt van niet. met ympa (ja, met kleine letter) wil ze bewijzen dat er in de stad meer mogelijk is dan een bloemen- en plantenwinkel.

Bricks & tools sluit partnership met ede international

Bricks & tools, de zustervereniging van procoop, gaat in zee met de duitse aankoopgroepering ede. "met deze stap zijn we een volledige fullservicevereniging geworden."

Meer barglazen verkopen in concepten

Het gamma barglazen is tegenwoordig zeer divers, met vaak hele reeksen glazen rond één type drank. ze behoren qua design duidelijk tot dezelfde collectie, maar dan met veel meer tailles en volumes dan vroeger. zo zijn de glazen breed inzetbaar, want vandaag drinkt de consument vele drankjes graag, in verschillende glazen, vooral tal van cocktails zoals gin-tonic en negroni, maar ook whisky en mousserende wijn. qua design is retro zeer in, met geslepen figuren en structuren. deze glazen presenteert u het best met veel beleving en accessoires rond, eventueel zelfs met een degustatie.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine