Dhz speciaalzaakPremium

Bricks & Tools sluit partnership met EDE International

Sprong naar fullservicevereniging

Procoop
Er waren heel wat DIY- en proleden mee op studiereis

Bricks & Tools, de zustervereniging van ProCoop, gaat in zee met de Duitse aankoopgroepering EDE. "Met deze stap zijn we een volledige fullservicevereniging geworden." De aansluiting werd aangekondigd op een studiereis naar Keulen midden maart, waar de bezoekers naast het logistieke centrum van EDE ook enkele interessante winkelconcepten te zien kregen.

Nog meer diensten aanbieden

Het gaat hard voor de ProCoop-groep. De groepering, die in 2019 ontstond uit de fusie van Sanicoop en Prodiy, richtte vorig jaar een tweede en derde groepering op. Bricks & Tools is bedoeld voor de vakhandel, Interior Partners voor interieurwinkels. Nu maakt ze een nieuwe sprong, met de aansluiting bij de aankoopgroepering EDE International. Dat alles werd aangekondigd op een stevige studiereis naar Keulen in maart. Onder leiding van Thierry Coeman bezochten we een OBI, een Bauhaus, een Globus Baumarkt en het gloednieuwe stadsconcept OBI Machbar op dag 1. Op dag 2 bezochten we het indrukwekkende logistieke centrum van EDE International en de productiehal van NMC.

Charlie Baus (bestuurder ProCoop): "We hebben deze beslissing genomen om de sprong naar een fullservicevereniging te kunnen maken. We hadden een uitstekende samenwerking met Transferro; ik wil hen dan ook bedanken voor wat we samen hebben verwezenlijkt. Zonder hen waren we niet geraakt waar we nu zijn. Dit is geen aankooptechnische beslissing. We willen meer diensten aanbieden aan onze leden, om ze verder vooruit te stuwen, en EDE International was daar de geschikte partner voor."

Procoop
V.l.n.r.: Charlie Baus (bestuurder), Freek Dekkers (sales director EDE International) en Kristof Thys (bestuurder)

"Het zijn twee boeiende, succesvolle, maar ook uitdagende jaren geweest. Er is omzet naar online verschoven, door de stijgende prijzen is de consument - particulier én professional - zich nog meer bewust geworden van aankoopprijzen en door het veranderende consumentengedrag is de nood aan degelijke concepten en een gedegen marketing alleen maar hoger geworden. Het essay Hammertime is een gids voor ons. Dit is het momentum dat wij aangrijpen om naar een hoger niveau te schakelen, en onze leden meer ondersteuning te bieden, om onze leden naar een hoger niveau te stuwen. Ik ben ervan overtuigd dat een fullserviceverhaal op termijn zelfs belangrijker wordt dan louter de inkoopcondities."

Fortis
Het private label Fortis richt zich op 'de betere particulier'

Private labels

"Een belangrijk gevolg van de samenwerking met EDE International, is dat we onze leden vanaf nu eigen private labels zullen kunnen aanbieden." Freek Dekkers (sales director EDE International): "We hebben twee eigen merken. Fortis richt zich op het middensegment en Format Bouwmachines dekt het hogere segment voor de prof af." Er was een groeiende vraag naar eigen private labels, zegt Baus: "We hebben een gezonde honger om nog mooi door te groeien. Dit was voor ons de ontbrekende schakel om een fullserviceverhaal te kunnen brengen; ten opzichte van andere groeiende groeperingen misten we dit nog. We zijn zodanig overtuigd van de kwaliteit, dat we met Fortis en Format niet enkel de huidige leden willen bedienen. We mikken ook op nog andere doe-het-zelfzaken en vakhandels in België." De introductie van beide private labels leidde bij verschillende leden alvast tot positieve reacties. Er was duidelijk vraag naar eigen merken om met de private labels van andere groeperingen te concurreren.

Fortis
Fortis heeft ook PBM's in het assortiment

Concepten

"EDE International is ook erg sterk in concepten. We kunnen die concepten kant-en-klaar integreren in de winkels - uiteraard steeds op maat van de winkel zelf." Dekkers: "Wij kijken altijd zorgvuldig naar de doelgroep. Welke leveranciers zijn in België van belang? Welke producten? Welke data? Welk drukwerk, om de doelgroep te bewerken? Dat wordt vervolgens ook met een strakke supply chain onderbouwd. De meeste van onze concepten worden verzorgd vanuit Wupperthal. Een lid kan per stuk bestellen, en kan in zijn naam laten leveren bij de eindgebruiker of op de werf. Zo zijn we ook logistiek dienstverlener." Ook deze drop shipments wekten veel interesse bij de aanwezige leden. "Op die manier breid ik mijn winkel uit met heel wat meer producten en omzet, zonder dat ik er veel voor hoef te doen."

Format
Het private label Format Bouwmachines is bedoeld voor het hogere marktsegment

Data

Een derde segment waar EDE ondersteuning zal bieden, is het dataverhaal, dat steeds belangrijker wordt. Kristof Thys (bestuurder): "Artikeldata, rich content voor webshops, een volledig ERP-systeem: het zit er allemaal in. We willen onze leden ondersteunen om online actiever te worden - op dit moment heeft minder dan 10% een webshop." Baus: "Data zijn belangrijk, maar vooral ter ondersteuning van het winkelpunt. Onze leden moeten geen dozen gaan schuiven, maar wel een omnichannelverhaal kunnen aanbieden. De kennis van onze zelfstandige doe-het-zelf- en vakhandels is immens, en die troef moeten we uitspelen. Uiteraard moet je nu ook online actief zijn, maar in ons geval is 'click-&-collect' de beste focus. Als we de eindklant in de winkel krijgen, zorgt die kennis voor een grote meerwaarde - die ook weer meerverkoop kan opleveren."

EDE
De stock wordt opgeslagen in plastic bakken in een geautomatiseerd magazijn

12.000 pakketten per dag

De presentatie werd gevolgd door een bezoek aan het logistieke centrum van EDE International. Dat kan maar liefst 12.000 pakketten per dag verwerken, met een minimum aan medewerkers - orderpicken gebeurt bijvoorbeeld met slechts 28 mensen in het automatische magazijn. Hoe kan dat? Door de verregaande automatisatie. De stock wordt chaotisch opgeslagen in plastic bakken in een volledig geautomatiseerd magazijn, waarbij de meest gepickte goederen het dichtstbij worden opgeslagen. De bakken worden getransporteerd op een rolbaan, waarvan er in totaal zo'n 6 km in het logistieke centrum aanwezig is. Die efficiëntie heeft tot gevolg dat EDE International heel wat drop shipments kan verzorgen. Dekkers: "Het aandeel drop shipments stijgt jaar na jaar en ligt momenteel op 80%. Om dat vol te houden, moeten we wel automatiseren. Zo investeerde EDE ook in verpakkingsmachines. Wat is nu de bottleneck? De printer, die de pakbon minder snel afdrukt dan de machine inpakt."

Baus: "De toekomst van de zelfstandige doe-het-zelf- en vakhandel ligt volgens mij in het verkopen van producten die technisch wat ingewikkelder zijn en service vereisen. Onze winkels kunnen airco’s, laadpalen, pelletkachels verkopen, en straks ook het installatie- en onderhoudsverhaal aanbieden. Dat is de sprong die wij als groepering nu al maken, om volledig klaar te zijn voor de toekomst."

EDE
In totaal is er zo'n 6 km rolbaan in het logistieke centrum
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine