energiebesparing belangrijke reden voor winkelvernieuwing
SHOP DESIGN BAROMETER 2023
Gedurende maart en april gaven lezers van de retailmagazines van Professional Media Group hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online enquête. Hieruit blijkt o.a. dat investeringen om energie te besparen duidelijk aan belang hebben gewonnen. Retailers die actief bezig zijn met de herinrichting van hun winkel zullen de weg naar deze survey gemakkelijker hebben gevonden. Bijgevolg zijn de resultaten een realistische weerspiegeling van de huidige voorkeuren in winkelinrichting.
Situering deelnemers volgens winkeloppervlakte:
- 0 - 100 m²: 14,8%
- 101 - 250 m²: 22,2%
- 251 - 500 m²: 25,9%
- 501 - 1.000 m²: 18,7%
- >1.000 m²: 18,4%
LAATSTE HERINRICHTING 7 JAAR GELEDEN
Als we het gemiddelde nemen - van de deelnemers die een vernieuwing plannen - op de vraag wanneer de winkel voor de laatste keer werd vernieuwd/heringericht, dan komen we uit op het jaar 2016. Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers dus een nieuwe inrichting om de 7 à 10 jaar.
70% PLANT VERNIEUWING
31,7% van de respondenten plant een winkelvernieuwing in het komende jaar. Nog eens 38,5% plant dit in de komende 3 jaar in. In totaal heeft dus 70,2% van de retailers plannen voor om hun winkel aan te passen in de komende jaren.
ruim 25% HEEFT BUDGET tussen de 50.000 en 100.000 EURO
Bij het beschikbare budget valt op dat 42,3% van de deelnemers een budget heeft tot 50.000 euro. 26,9% heeft een budget tussen de 50.000 en 100.000 euro. En 11,5% kan tussen de 100.000 en 250.000 euro ter beschikking stellen. De overige 19,3% heeft meer dan 250.000 euro veil voor een nieuwe inrichting.
Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers een nieuwe inrichting om de 7 à 10 jaar
sterke stijging voor energiebesparing
Bij de doelen voor een vernieuwing vroegen we aan de deelnemers om de voor hen 3 belangrijkste te selecteren. Uit de resultaten blijkt dat er een aantal duidelijk heel belangrijk zijn. Koploper hierbij is de klant onderdompelen in een nieuwe en aantrekkelijke omgeving door een nieuwe look & feel te creëren (81,5%). Niet verwonderlijk staan potentiële energiebesparingen op de 2e plaats met 66,7%. Een groot verschil met vorig jaar toen energiebesparingen maar 34% van de stemmen haalde. Een betere presentatie van de producten die moet leiden tot meer omzet (59,3%) en alles wat kan helpen om de klant comfortabel te laten shoppen (48,1%) staan op de 3e en 4e plaats. Ook de uitbreiding van de winkeloppervlakte en de integratie van nieuwe technologieën (beiden 29,6%) zijn belangrijke redenen om te investeren.
VERLICHTING BELANGRIJKSTE ITEM
Bij de belangrijkste onderdelen van een vernieuwde winkel vroegen we opnieuw om de 3 belangrijkste te selecteren. Hieruit blijkt opnieuw dat bij het herinrichten van de winkel de retailers het meest belang hechten aan het onderdeel verlichting (77,8%). De revolutie in de ledtechnologie heeft tal van toepassingen voor de detailhandel opgeleverd. Led zorgt voor een daling van de energiekosten en biedt talrijke innovatieve benaderingen, zoals subtiel met licht communiceren, klanten emotioneren en de branding van winkels ondersteunen. Op de 2e en 3e plaats komen meubilair (59,3%) en materialen (51,9%). Ook de gevel en etalage worden belangrijker en staan samen met de materialen op een gedeelde 3e plaats met 51,9%. De vorige items zijn heel belangrijk voor de uitstraling (de look & feel staat op nummer 1 bij de doelstellingen voor een vernieuwing). Verwarming en koeling prijkt op de 5e plaats met 44,4%, een ferme stijging t.o.v. vorig jaar toen dit item 27% van de stemmen haalde. Ook decoratie kent een stijging (40,7% t.o.v. 24,3% in 2022). Ook Technologische tools (33,3%) en vloeren en wanden (29,6%) halen dit jaar een mooie score.