VerlichtingPremium

energiebesparing belangrijke reden voor winkelvernieuwing

SHOP DESIGN BAROMETER 2023

House of senses Wanzl
Het belangrijkste doel van een winkelvernieuwing is de klant onderdompelen in een nieuwe en aantrekkelijke omgeving door een nieuwe look & feel te creëren (Foto: House of Senses, een shopformat van Wanzl)

Gedurende maart en april gaven lezers van de retailmagazines van Professional Media Group hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online enquête. Hieruit blijkt o.a. dat investeringen om energie te besparen duidelijk aan belang hebben gewonnen. Retailers die actief bezig zijn met de herinrichting van hun winkel zullen de weg naar deze survey gemakkelijker hebben gevonden. Bijgevolg zijn de resultaten een realistische weerspiegeling van de huidige voorkeuren in winkelinrichting.

Situering deelnemers volgens winkeloppervlakte:

Trends in winkelrekken
10 artikels
Alles over retail-winkelinrichtingOntdek ons digitaal magazine over retail-winkelinrichting
Lees magazinechevron_right
  • 0 - 100 m²: 14,8%
  • 101 - 250 m²: 22,2%
  • 251 - 500 m²: 25,9%
  • 501 - 1.000 m²: 18,7%
  • >1.000 m²: 18,4%

LAATSTE HERINRICHTING 7 JAAR GELEDEN

Als we het gemiddelde nemen - van de deelnemers die een vernieuwing plannen - op de vraag wanneer de winkel voor de laatste keer werd vernieuwd/heringericht, dan komen we uit op het jaar 2016. Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers dus een nieuwe inrichting om de 7 à 10 jaar.

70% PLANT VERNIEUWING

Diagram plannen om winkel te vernieuwen

31,7% van de respondenten plant een winkelvernieuwing in het komende jaar. Nog eens 38,5% plant dit in de komende 3 jaar in. In totaal heeft dus 70,2% van de retailers plannen voor om hun winkel aan te passen in de komende jaren.  

ruim 25% HEEFT BUDGET tussen de 50.000 en 100.000 EURO

Diagram beschikbaar budget herinrichting

Bij het beschikbare budget valt op dat 42,3% van de deelnemers een budget heeft tot 50.000 euro. 26,9% heeft een budget tussen de 50.000 en 100.000 euro. En 11,5% kan tussen de 100.000 en 250.000 euro ter beschikking stellen. De overige 19,3% heeft meer dan 250.000 euro veil voor een nieuwe inrichting.

Gemiddeld krijgen de winkels van de deelnemers een nieuwe inrichting om de 7 à 10 jaar

sterke stijging voor energiebesparing

Diagram doelen herinrichting

Bij de doelen voor een vernieuwing vroegen we aan de deelnemers om de voor hen 3 belangrijkste te selecteren. Uit de resultaten blijkt dat er een aantal duidelijk heel belangrijk zijn. Koploper hierbij is de klant onderdompelen in een nieuwe en aantrekkelijke omgeving door een nieuwe look & feel te creëren (81,5%). Niet verwonderlijk staan potentiële energiebesparingen op de 2e plaats met 66,7%. Een groot verschil met vorig jaar toen energiebesparingen maar 34% van de stemmen haalde. Een betere presentatie van de producten die moet leiden tot meer omzet (59,3%) en alles wat kan helpen om de klant comfortabel te laten shoppen (48,1%) staan op de 3e en 4e plaats. Ook de uitbreiding van de winkeloppervlakte en de integratie van nieuwe technologieën (beiden 29,6%) zijn belangrijke redenen om te investeren.

VERLICHTING BELANGRIJKSTE ITEM

Diagram belangrijkste onderdelen herinrichting

Bij de belangrijkste onderdelen van een vernieuwde winkel vroegen we opnieuw om de 3 belangrijkste te selecteren. Hieruit blijkt opnieuw dat bij het herinrichten van de winkel de retailers het meest belang hechten aan het onderdeel verlichting (77,8%). De revolutie in de ledtechnologie heeft tal van toepassingen voor de detailhandel opgeleverd. Led zorgt voor een daling van de energiekosten en biedt talrijke innovatieve benaderingen, zoals subtiel met licht communiceren, klanten emotioneren en de branding van winkels ondersteunen. Op de 2e en 3e plaats komen meubilair (59,3%) en materialen (51,9%). Ook de gevel en etalage worden belangrijker en staan samen met de materialen op een gedeelde 3e plaats met 51,9%. De vorige items zijn heel belangrijk voor de uitstraling (de look & feel staat op nummer 1 bij de doelstellingen voor een vernieuwing). Verwarming en koeling prijkt op de 5e plaats met 44,4%, een ferme stijging t.o.v. vorig jaar toen dit item 27% van de stemmen haalde. Ook decoratie kent een stijging (40,7% t.o.v. 24,3% in 2022). Ook Technologische tools (33,3%) en vloeren en wanden (29,6%) halen dit jaar een mooie score.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Shop design barometer 2020

Naar aanleiding van de shop design awards organiseerde professional media group een shop design barometer. gedurende maart en april gaven lezers van de food en non-food retailmagazines hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête. opmerkelijk is dat meer dan de helft een vernieuwing plant in het komende jaar en dat verlichting het belangrijkste investeringspunt is. het creëren van een nieuwe look & feel is de belangrijkste doelstelling, gevolgd door een betere omzet- en klantgerichte inrichting.

Shop design barometer 2022

Gedurende maart en april gaven lezers van de retailmagazines van professional media group hun werkwijze en voorkeuren door in het kader van winkelvernieuwing via een online-enquête

Euro shop breidt uit naar mechelen

In mechelen staat er sinds begin april een nieuwe vestiging van euro shop. na de provincies oost- en west-vlaanderen en henegouwen wil de van oorsprong roeselaarse retailer nu dus ook de provincie antwerpen veroveren. dat lijkt aardig te lukken.

Eurocis 2018: instore analytics

Digitally based in-store analytics can provide retailers with valuable control and comparative data on individual outlet performance, the attraction of ranges and the impact of in-store displays for controlling the success of their marketing measures. the data required is furnished by modern ip cameras and smart evaluation programs. at eurocis 2018 in düsseldorf the exhibitors will show what is feasible today.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine