WinkelmeubilairPremium

De impact van winkeldesign op de klantbeleving

welke designaspecten dragen bij tot een goede winkelervaring?

De impact van ruimtelijke invulling op de winkelervaring
REXS is een scoringsrooster waarmee experts een winkelervaring objectief kunnen beoordelen a.d.h.v. verschillende factoren

De laatste jaren hebben we in de commerciële sector een hele orkaan moeten doorstaan waarvan de sporen nog steeds voelbaar zijn. Zowel covid als de financiële crisis en de oorlog in Oekraïne beïnvloeden ondernemers en handelaars in hun dagelijks handelen. Aan de andere zijde hebben deze ook bij de consument een serieuze impact en verandering teweeggebracht. De verwachtingen en bestedingen in budget en tijd zijn veranderd. Bovendien wordt de consument een kritischer en alwetend persoon door zijn voortdurende connectie met het internet en de constante stroom aan informatie en producten.

Consument staat centraal

Het kan dan ook niet anders dan dat de verwachtingen van consumenten fundamenteel veranderd zijn. Zowel de producten als de winkelomgeving waarin ze verkocht worden, spelen een belangrijke rol. We worden gedwongen om steeds meer te denken vanuit het consumentenperspectief. Consumentgerichte benaderingen zijn cruciaal geworden in sectoren zoals architectuur, binnenhuisarchitectuur, productontwerp en winkelontwerp. Consumenten liggen namelijk niet te wachten op "een zoveelste winkel van hetzelfde". Ze willen verrast worden.

Zet design in om je te onderscheiden

Als ondernemer dien je je steeds meer te onderscheiden. Op winkelgebied zullen handelaars moeten kiezen tussen hyperefficiëntie of beleving voor de consument. Alles daartussenin dreigt te verdwijnen. Aangezien efficiëntie minder relevant is, zal er steeds meer ingezet moeten worden op een goede klantbeleving.

Trends in winkelrekken
10 artikels
Alles over retail-winkelinrichtingOntdek ons digitaal magazine over retail-winkelinrichting
Lees magazinechevron_right

Het spreekt voor zich dat het winkeldesign een grote invloed heeft op de beleving van de consument. De impact en rol hiervan wordt vaak onderschat. Het wordt nauwelijks nog opgemerkt. En laat een winkel nu net de omgeving bij uitstek zijn waar alle functionaliteiten van design worden geconfronteerd met de publieke waardering. Het design wordt uitgedaagd, getest en beoordeeld op zijn effectiviteit zonder jury en zonder genade. Zowel de mensen achter en voor de toog als diegene in het atelier verwachten dat het ontwerp gewoon zijn werk doet.

Daarnaast wordt het winkeldesign gebruikt om te communiceren naar klanten toe. Belangrijk hierbij is dat de positie en het kwaliteitsniveau van de retailer weerspiegeld worden in het winkeldesign. Wanneer dit overgebracht wordt naar de consument, draagt dit bij tot de reputatie van de handelaar.

We zien dat de ruimtelijke implementatie het meest indruk maakt op de klant (40%). Dit betreft de vormgeving van het meubilair.

driehoeksverhouding

Nu, wat houdt dat juist in, het ontwerpen van een winkel? Het is belangrijk om rekening te houden met de driehoeksverhouding tussen klant, detailhandelaar en ontwerper. Het is de taak van de ontwerper om de behoeften van zowel de retailer als de klant in balans te brengen bij het ontwerpen van een winkel. In tegenstelling tot het creëren van een huis voor één gezin, is het ontwerpen van een winkel iets wat duizenden gezinnen en meerdere belanghebbenden moet aanspreken.

Hoewel het dicht in elkaars buurt ligt, is het ontwerpen voor winkels toch verschillend van het ontwerpen voor ruimtes uit andere sectoren zoals musea, hotels en restaurants. Dit vooral omdat de gespendeerde tijd die de gebruiker in de ruimte doorbrengt en het doel van de ruimte verschillen. Handelszaken hebben gemiddeld een kortere verblijftijd in vergelijking met musea of horecazaken. Winkels bestaan om producten te laten ervaren en winst te genereren. Uiteraard zien we ook dat de grens tussen horeca en detailhandel vervaagt omdat handelaars die beide functies combineren. Daarom wordt de retailsector steeds meer gezien als een servicegedreven sector.

Vormgeving is een must

Vanuit onderzoek blijkt dat verschillende designaspecten invloed hebben op de totale winkelbeleving. Een klant ervaart de winkel uiteraard als één geheel, maar enkele aspecten wegen zwaarder door dan andere. Zo zien we dat de ruimtelijke implementatie het meest indruk maakt op de klant (40%). Dit betreft de vormgeving van het meubilair.

KIKI EN BOUBA ALS GRONDLEGGER VOOR VORMENTAAL
Vormentaal is dus het belangrijkste designaspect. Het interessante onderzoek 'Kiki en Bouba' laat zien welke impact vormentaal heeft. Kiki en Bouba zijn twee vlekken. Je kan ze hieronder zien. Wie denk jij dat Kiki is en wie is Bouba?
De vormen Kiki en Bouba
De meeste mensen noemen de vlek met de scherpe punten Kiki en de meer ronde vlek Bouba. Ongeveer 98% van de mensen benoemt de scherpe plek Kiki. Verbazingwekkend. Het is maar een vlek en toch slagen we erin om consensus te vinden in de naamgeving. Dit kan verklaard worden door het leggen van verbanden tussen de scherpe hoeken van de vlek en de scherpe klanken van het woord Kiki. Kortom bewijst dit dat vormen een bepaalde boodschap kunnen overbrengen die quasi universeel is en die iedereen begrijpt.

Ontwerpen van winkeldesigns
Een Kiki-interieur (links) of Bouba-interieur (rechts) zorgt voor een andere winkelbeleving


We kunnen nog een stap verder gaan en Kiki-klanken en Kiki-vormen associëren met snelheid, directheid, gespannenheid en scherpte. Terwijl Bouba-geluiden en -vormen meer verbonden zijn met zachtheid, gemoedelijkheid en gezelligheid. Dus het DNA van een merk dat bestaat uit snelheid en kracht kan beter gaan voor een Kiki-interieur (zie schets links).
Terwijl het DNA van een merk dat gezelligheid en vriendelijkheid wil uitstralen beter gediend is met een Bouba-interieur (schets rechts). De mogelijkheden zijn natuurlijk veel breder dan Kiki en Bouba, maar het laat de kracht zien van vormen en hoe ze worden waargenomen. Met een slimme keuze van ontwerpelementen kan men dus het gekozen verhaal op de juiste manier overbrengen aan klanten.

Op een tweede plaats in de perceptie van de beleving volgt de zintuiglijke ervaring (25%) waarbij alle zintuigen gestimuleerd dienen te worden. Communicatie (10%) staat op een derde plaats. Denk hierbij aan de tone of voice, leuke quotes die gebruikt worden of inspirerende afbeeldingen in de winkel. De laatste twee categorieën zijn de 360° ervaring (9%), zeg maar omni-channel, en de architectuur van het pand, zijnde zowel de binnen- als buitenschil (elk 8%).

Belangrijke designaspecten voor een goede winkelbeleving
Verschillende designaspecten hebben impact op de winkelbeleving van de consument

Op basis van deze inzichten werd een instrument ontwikkeld genaamd de Retail Experience Scan (REXS) om de winkelervaring te meten en te kwantificeren. REXS is een scoringsrooster met meer dan 90 vragen, waarmee experts in ongeveer een uur tijd een winkelervaring objectief kunnen beoordelen. REXS werd gebruikt om de winnaar van de Chocolate Design Awards 2023 te bepalen.

Katelijn Quartier
Katelijn Quartier – academic director Retail Design Lab, assistant professor Retail Design: "Consumenten zitten niet te wachten op 'een zoveelste winkel van hetzelfde'. Ze willen verrast worden"
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Katelijn Quartier - academic director Retail Design Lab, assistant professor retail design

Gerelateerde artikels

Uw winkel wérkt met leds, kleur en sfeer

Uw winkelinrichting onderstreept vandaag de boodschap die u overbrengt. sommige rayons zijn rechttoe rechtaan, andere floreren met een vleugje sfeer en gezelligheid. dat gebeurt onder meer door een uitgekiende verlichting.

Beleving mag wat kosten

Beleving, u heeft er op deze pagina’s al veel over kunnen lezen. vijver- en tuin­centrum holvoet (hulste) zet dat gehypete woord al jarenlang in daden om. beleving is in de eerste plaats zo goed mogelijk tonen wat je in huis hebt, vindt zaakvoerder charlie holvoet. “mensen komen gewoon al naar hier om naar de planten en dieren te kijken, en voor het deskundige advies van ons opgeleid personeel. dat alles mag wat kosten. ik zal nooit zo goedkoop zijn als een internetwinkel, maar ik kan daar wel wat tegenover stellen.”

Aveve mechelen

Met ons strategisch groeiplan voor aveve willen we een nieuw én jonger publiek aantrekken door meer beleving te creëren in de winkels en door het assortiment aan te passen. daarom wordt een nieuw winkelconcept gelanceerd waarbij klantbeleving, authenticiteit, en kwaliteit centraal staan. daarom worden ook heel wat nieuwigheden geïntroduceerd, zoals een assortiment urban gardening, waarbij de tuin doorgetrokken wordt in huis en zo de doelgroep verbreed wordt naar mensen in de stad. we breiden het voedingsaanbod fel uit, waarbij werk gemaakt wordt van de korte keten en lokale seizoensproducten, recht van de boer en eerlijk en vers aangeboden worden.

Chocolaterie pierre

Het doel was een chocolaterie met een duidelijk verhaal en een speciale beleving uitbouwen. deze beleving moet er voor zorgen dat je er echt even uit bent, net zoals wanneer je een mooie hotel lobby instapt.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine