Groenten & fruitPremium

Kleur in uw schap met aubergine

Boost van antioxidanten

Aubergine

Aubergine is een vruchtgroente afkomstig van de eierplant. De meest bekende soort is de grote paarse, ovaalvormige aubergine, maar er bestaan ook witte, gele en zelfs paars/wit gestreepte varianten. 

Aankopen

Bij aankoop moet de aubergine een glanzende, onbeschadigde donkerpaarse schil met frisgroene kroonbladeren hebben. De vrucht is rijp als ze iets meegeeft bij een lichte vingerdruk.

Op de gezondheid

Aubergines brengen kleur in het schap of op een bord. Hun intense paarse kleur danken ze aan de aanwezigheid van het antioxidant anthocyanine. Antioxidanten dragen mogelijk bij tot een goede gezondheid.

bereiding

Bereiden

Was de aubergine of wrijf hem schoon met een vochtige doek. Verwijder het kroontje en snijd hem in plakjes of blokjes. Een aubergine hoeft je niet te schillen. Als je een aubergine gaat vullen, kun je het kroontje beter laten zitten voor de stevigheid.
Aubergines zijn snel klaar, maar rauw kan je ze niet eten. Ze bevatten namelijk solanine, een natuurlijke gifstof die maag- en darmklachten veroorzaakt. Maar na twee minuten blancheren is alle gevaar geweken en kan je zorgeloos genieten van deze smaakvolle groente.

Bewaren

Flandria-aubergines worden het best bewaard bij 15 °C en een R.V. van 90-95 %. Dek af om uitdroging te voorkomen. Bewaar ze niet samen met ethyleenproducerende vruchten (tomaten, appelen, bananen, citrusvruchten, …).
Afhankelijk van de rijpheid van de aubergine is ze drie tot zeven dagen houdbaar.

Piekmoment: april - september

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Flandria

Gerelateerde artikels

Grote nood aan kennis over fyto

Traditionele glyfosaatproducten zijn niet meer verkrijgbaar voor de particulier. dit zorgt voor een nieuwe tuinier- en winkelervaring. het gebrek aan kennis bij de gebruiker wegwerken is dé uitdaging bij uitstek.

Alcoholvrije dranken verdienen apart schap in uw winkel

De markt van alcoholvrije wijnen, bier en aperitieven boomt. de verkoop overstijgt de verwachtingen van de leveranciers en nieuwe referenties vervoegen het aanbod. alcoholvrije dranken verkopen het hele jaar door, met twee piekmomenten: de eindejaarsperiode en de tournée minerale. om de aankoopbeslissing te vergemakkelijken, pleiten de leveranciers voor een apart schap in uw winkel.

Onderhoudsproducten renderen met second en third placement

Voor gespecialiseerde onderhoudsproducten geniet de doe-het-zelf de voorkeur. dankzij uw expertise en het overzichtelijke schap vindt de klusser er snel het aangewezen middel. toch is het belangrijk dat u deze afdeling een warmere uitstraling geeft, vooral met het oog op een vrouwelijk publiek. dit gebeurt bijvoorbeeld met leuke displays. plaats onderhoudsproducten in ieder geval op verscheidene plekken in de winkel. op die manier stimuleert u de impulsverkoop, geeft u grote merken de nodige zichtbaarheid en biedt u uw klanten een extra service.

Groente- en fruitaankopen daalden in 2019

Zowel de groente- als de fruitaankopen daalden in 2019 met 1% in volume. dat leert vlam uit de cijfers, die het marktonderzoeksbureau gfk belgium via zijn panel van 5 000 belgische gezinnen, verzamelde. de cijfers hebben enkel betrekking op thuisverbruik. de verse groenten waren gemiddeld duurder waardoor de groentebestedingen stegen. vers fruit daarentegen werd gemiddeld goedkoper waardoor de fruitbestedingen daalden. qua distributie was er vorig jaar weinig verandering op de groente- en fruitmarkt. hypermarkten en grotere supermarkten bleven marktleider gevolgd door hard discount.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine