ALCOHOLVRIJE DRANKEN VERDIENEN
APART SCHAP IN UW WINKEL
Groeiende markt voor Bieren, Wijnen en aperitieven Zonder alcohol
De markt van alcoholvrije wijnen, bier en aperitieven boomt. De verkoop overstijgt de verwachtingen van de leveranciers en nieuwe referenties vervoegen het aanbod. Alcoholvrije dranken verkopen het hele jaar door, met twee piekmomenten: de eindejaarsperiode en de tournée minerale. Om de aankoopbeslissing te vergemakkelijken, pleiten de leveranciers voor een apart schap in uw winkel.
ALCOHOLVRIJ?
We spreken van een alcoholvrije drank wanneer het alcoholpercentage minder dan 0,5% is. Op de markt zijn er zowel alcoholvrije dranken van minder dan 0,5% als dranken waar er helemaal geen alcohol - 0,0% - in zit.
Uit onderzoek is gebleken dat een alcoholvrije drank van 0,0% geprefereerd wordt. Qua smaakbeleving zit er in beide categorieën toch een minimaal verschil. De drank met <0,5% heeft een iets vollere smaak.
DIVERSE DOELGROEP
De doelgroep van alcoholvrije wijnen, bieren en aperitieven is divers. Het kan gaan om mensen die om gezondheidsredenen geen alcohol drinken, bij zwangerschap of ziekte bijvoorbeeld, om sporters die alcohol uit hun gezonde dieet weren, mensen die om religieuze redenen geen alcohol drinken … Maar ook gewoon personen die iets anders willen drinken dan een frisdrank, als ze de bob van dienst zijn bijvoorbeeld.
LAAG IN CALORIEEN
Alcohol brengt twee keer zoveel calorieën met zich mee dan suiker, tot zelfs 125 calorieën per glas. De alcoholvrije varianten zijn een stuk vriendelijker voor de lijn. Zo bevat een glas wijn 0,025 kcal, een pils 0,0 bevat 29 kcal per 100 ml. Brouwerijen communiceren op hun verpakkingen duidelijk over dit voordeel.
TWEE PIEKPERIODES
Alcoholvrije dranken worden het hele jaar door verkocht, maar er zijn twee piekperiodes waar te nemen: de maand februari, wanneer de Tournée Minerale plaatsvindt, en de eindejaarsperiode, wanneer ook de bobcampagne loopt. Mensen die geen alcohol wensen, kunnen zo toch meefeesten met een drankje.
GROEIENDE MARKT
Dat alcoholvrije dranken in de lift zitten, wordt door de leveranciers bevestigd. Het is het snelstgroeiende segment in off-trade. Naast de piekperiodes wordt er het hele jaar door een groei verwacht. Voor alcoholvrije wijnen is de verkoop gestegen met 23% op jaarbasis, in de biersector zien we dezelfde tendens. Zo blijkt uit de bierbarometer van de Belgische Brouwers dat 22,8% van de ondervraagden regelmatig of soms alcoholvrij bier drinkt. In 2017 was dit nog maar 8,3%.Verwacht wordt dat de markt de komende jaren nog zal groeien. Ter vergelijking: in Spanje is 15% van de bierconsumptie al alcoholvrij. De consument is op zoek naar de verfrissende smaak van bier, maar zonder de alcohol.
AANBOD
Bieren
Vooral 0,0
Op het vlak van alcoholvrije bieren zien we dat de brouwerijen volop inzetten op de 0,0%-pils. Zodanig zelfs dat brouwerijen hun oude N.A.-pils - met gemiddeld 0,4% alcoholgehalte - uit hun assortiment geschrapt hebben. Brouwerijen gaan er prat op dat er geen smaakverschil is tussen de klassieke pils en de 0,0-variant.
Radler
Radler - een combinatie van 0,0-bier en frisdrank - scoort als zomers alternatief.
Speciaalbier
Brouwerij De Halve Maan lanceerde dan weer als eerste in België een alcoholvrij speciaalbier (0,4%).
Wijnen
Qua wijnen zien we het hele jaar door een verkoop, met een piek voor roséwijnen wanneer de temperaturen de hoogte ingaan.
Aperitieven
Mocktails
De alcoholvrije variant van klassieke aperitieven krijgt hier het gezelschap van de ready-to-serve mocktails. Hiermee richten de leveranciers zich voornamelijk op de jongere mensen, tussen 20 à 35 jaar, die eens iets anders willen drinken dan frisdrank of water.
Mousserende wijnen
De mousserende wijnen worden ook onder het aperitiefsegment geplaatst. Deze hebben een duidelijke piek tijdens de feestdagen.
Spirits
Nieuwigheid in het aanbod zijn de non-alcoholische gedistilleerde spirits.
WINKELAANPAK
Per soort groeperen
De leveranciers raden aan om een dedicated corner binnen het rayon te voorzien voor alcoholvrije dranken, om de verkoopbeslissing te vergemakkelijken. Alcoholvrije dranken zijn geen impulsproduct - met uitzondering van hippe mocktails. Wie naar uw winkel komt voor wijn, zal niet uit impuls kiezen voor een alcoholvrije wijn. Deze beslissing is meestal al op voorhand gemaakt.
Plaats de alcoholvrije rode wijnen dus niet tussen de andere rode wijnen, maar maak een apart schap voor de alcoholvrije rode wijnen. Idem voor rosé- en witte wijn. De sprankelende wijnen plaatst u het best samen met de alcoholvrije aperitieven. Ook binnen de bieren plaatst u de alcoholvrije bieren en radlers het best gegroepeerd.
Apart schap
U kunt er ook voor opteren om alle alcoholvrije bieren, wijnen en aperitieven samen in de kijker te plaatsen. Permanent, of rond de piekperiodes.
VOOR U SAMENGEVAT
• Alcoholvrije bieren, wijnen en aperitieven zijn een groeiend marktaandeel.
• Plaats ze in een apart schap om de verkoopbeslissing te vergemakkelijken.
• Fabrikanten pakken uit met de voordelen voor de gezondheid, vooral het caloriegehalte wordt daarbij in de kijker gezet.
• We onderscheiden twee piekperiodes: eindejaar en de Tournée Minerale.
• De consument verkiest 0,0 als alcoholvrije drank.