KOUDE DRANKENCENTRALE OMGETOVERD TOT SFEERVOLLE DRANKBOETIEK
Interstock steekt dranken Vanquathem in nieuw kleedje
In februari 2018 nam Interstock Dranken Vanquathem onder handen. Het mag gezegd zijn: het resultaat is verbluffend. De koude drankencentrale is omgetoverd tot een gezellige shop. Houten en donkergrijze elementen, de juiste verlichting en lage rekken zorgen ervoor dat de klant een aangename shopervaring krijgt. Met resultaat, zo blijkt, want klanten die langer in je winkel willen blijven, geven ook meer uit.
Van kleinschalige bierronde tot volwaardige drankencentrale
Stefaan Vanquathem: “Vijftig jaar geleden is het verhaal van Vanquathem begonnen. Mijn vader had een garage, een bierronde en een café, waar ik na verloop van tijd dan de bierhandel verder heb uitgewerkt tot een volwaardige drankencentrale. In 2000 zijn we verhuisd van Oostkamp naar een volledig nieuw magazijn in Zedelgem. Ook het horecagedeelte is door de jaren heen zodanig gegroeid dat het nu 70% van onze omzet uitmaakt. Hiermee gepaard hebben we ook het aanbod stelselmatig uitgebreid. Zo is het aanbod speciaalbieren en sterke dranken enorm gegroeid. In de tijd dat gin net een hype begon te worden, is ons aanbod gegroeid van 20 naar 200 soorten.”
Benedicte Ketels: “Hoewel de winkel alweer te klein is geworden, hebben we voorlopig geen uitbreidingsplannen. Bovendien zien we sinds het nieuwe concept dat die verhouding particulier/horeca licht wijzigt en dat het aandeel particulieren gestegen is.”
Nieuw winkelconcept
Benedicte: “Na bijna twintig jaar was een vernieuwing van de winkel meer dan nodig. Niet alleen waren wij erop uitgekeken, we wilden ook iets volledig nieuws. Je moet je de dag van vandaag goed weten te onderscheiden van de concurrentie, want bijna elke retailer verkoopt drank. We wilden dan ook af van die typische look van een drankencentrale. Het hoofddoel in het nieuwe winkelconcept was dan ook dat het vooral gezellig moest worden. Dankzij het gebruik van donkergrijs en houten elementen is er een heel huiselijke sfeer gecreëerd, waarin je je meteen op je gemak voelt. Na het ontwerp van de architect hebben we samen met Interstock uit Ronse de materialen gekozen. De kale industriële rekken maakten plaats voor mooie stalen constructies met houten schappen. Hierdoor is er een mooie eenheid gecreëerd in de volledige winkel.”
Meer eenheid qua look-and-feel
Stefaan: “In het nieuwe winkelconcept wilde ik vooral een rustige eenheid creëren. Vroeger was er soms chaos door de verschillende kleuren en displays die we kregen van onze leveranciers, en dat wou ik nu vermijden. Maar ik steunde op veel begrip van de leveranciers om dit niet meer te doen. Bovendien kunnen we nu de artikelen ook veel mooier plaatsen, wat alleen ten goede komt, ook voor de leveranciers.”
Benedicte: “Het nieuwe winkelconcept heeft ervoor gezorgd dat alles overzichtelijker is. De lage rekken zorgen ervoor dat de klanten zich op elk moment in de winkel perfect kunnen oriënteren. Vroeger liep je meteen tegen een rek aan bij het binnenkomen van de winkel, nu nodigen de degustatietafels meteen uit om verder binnen te komen.”
Effect op verkoop
Benedicte: “De nieuwe inrichting heeft er bovendien voor gezorgd dat de mensen langer in de winkel blijven en dat ze ook meer artikelen meenemen. Vroeger was het heel ongezellig en stimuleerden we hen niet om lang te vertoeven in de winkel. Ze namen hun drank en ze waren zo snel mogelijk weer weg. Nu nemen ze echt hun tijd om de volledige winkel te ontdekken. Er staat nu ook een koffiemachine waar de klanten vrij gebruik van kunnen maken. Het imago van een typische koude drankencentrale heeft nu plaats geruimd voor een gezellige speciaalzaak.”
Tastingtafels
Benedicte: “Hoewel we voor de vernieuwing ook al tastings organiseerden, komen ze nu veel beter tot hun recht. Een van de belangrijkste dingen die op ons verlanglijstje stonden, waren handige en mooie degustatietafels. Interstock kwam met het idee om deze ook verrolbaar te maken. Het zijn dan ook de eyecatchers van de winkel. Deze staan in het midden van de winkel en zijn ook ideaal om als thematafels te gebruiken. Onderaan de tafel zijn er houten kistjes die makkelijk weggenomen kunnen worden om er krukken te plaatsen. Nu zitten de mensen tijdens de tasting in een veel aangenamer decor. In het weekend nodigen we ook elke week een leverancier uit en kunnen de klanten dan proeven van hun producten. Kortom, de vernieuwde winkel brengt ook meteen heel wat leuke animatie teweeg.”
Ook buitengevel
Stefaan: “Het was eigenlijk de architect die ons het belang van de buitengevel deed beseffen. Wij hadden er nog niet aan gedacht om deze ook aan te pakken. Hij wees ons erop dat een vernieuwing van het interieur weinig nut heeft als je het aan de buitenkant niet duidelijk maakt. Het lattenwerk van het interieur is ook doorgetrokken naar de buitengevel en bedekt meteen ook de lelijke betonnen stenen van ervoor. De oranje toets is een subtiele knipoog naar Prik & Tik.”
Juiste Verlichting
Benedicte: “Vroeger hadden we heel vaak een donker gevoel in de winkel. Je kon het precies nooit klaar genoeg krijgen. Een probleem dat we nu niet meer hebben. De hele winkel is voldoende verlicht en de nieuwe verlichting heeft er ook aan bijgedragen dat de gemoedelijke sfeer nu helemaal op punt staat. De lelijke tl-buizen zijn vervangen door ledlampen, spots en leuke armaturen boven de degustatietafels. Zelfs in het magazijn is alles overgeschakeld naar ledverlichting. Naast energiezuinige verlichting hebben we nu ook zonnepanelen gelegd.”
Zones & routing
Stefaan: “De winkel is opgedeeld in zones. Eerst kom je rechts terecht bij de streekbieren, tegen de wand heb je dan de pilsen. Vervolgens loop je door naar de frisdranken en waters. In het midden van de winkel zijn er twee eilanden, een met gin en een met whiskey. Er is ook nog een eiland met geschenkverpakkingen. En dan meer links in de winkel vind je alle wijnen en bruisende wijnen terug. We hebben ervoor gezorgd dat alles zo veel mogelijk gegroepeerd staat, zodat de klant meteen weet welke artikels waar staan. Hoewel we geen routing opgesteld hebben, hebben we er wel voor gezorgd dat de mensen de volledige winkel veel vaker doorlopen. We hebben er dus onbewust voor gezorgd dat de winkelstructuur op een logische manier in elkaar zat.”
Onderbroken rekken
Benedicte: “Dat komt onder meer door de minder lange rekken. Vroeger stonden alle rekken allemaal aan elkaar en zag de klant geen rustpunten in de winkel. De kleinere rekken zorgen ervoor dat de klant makkelijker die slangbeweging kan maken. Meestal betekenen kleinere rekken ook dat er in het aanbod geschrapt moet worden. Dat hebben we niet moeten doen. Dranken die te weinig rotatie hebben per bak, verkopen we nu per stuk. Vroeger stond ook alles veel hoger gestapeld, nu hebben we het slimmer aangepakt. Bovendien zien we dat de klanten het ook leuker vinden als ze een flesje bier per stuk kunnen kopen.”
Nieuwe kassaopstelling
Benedicte: “De vroegere toonbank met kassa is nu vervangen door twee kleinere kassa’s waar de klant met zijn karretje naast mag staan. Vroeger moest je altijd over die toonbank hangen om het overzicht te bewaren. Nu kunnen we makkelijk met onze scanner rond het karretje lopen. Bovendien hebben we met deze formule ook een beter zicht op al dan niet gestolen goederen.”
Maar vier dagen gesloten
Benedicte: “Tijdens de remodeling is nog maar eens gebleken wat voor een geoliede machine Interstock wel is. De werken hebben één maand geduurd, waarvan we maar vier dagen gesloten geweest zijn. Ze hebben de winkel in twee stukken verdeeld en het gedeelte waar de kassa staat, is zo lang mogelijk vrijgehouden. De klanten botsten tijdens die periode wel op het feit dat er nog maar zeer weinig voorradig was, maar ze begrepen dat. De werken zijn ook in de maand februari gebeurd, wat over het algemeen wel een kalmere periode is.”
Tevreden over samenwerking met Interstock
Stefaan: “Toen we naar hier kwamen in 2000, had Interstock ook de winkel onder handen genomen. De keuze voor het nieuwe winkelconcept was snel gemaakt om opnieuw met Interstock te werken. In het verleden zijn we altijd zeer tevreden geweest over de samenwerking en het eindresultaat. Bij hen zit je prijs/kwaliteit zeer goed. Ook de flexibiliteit dat we mogen werken met lokale vakmannen, stellen we erg op prijs.”
Benedicte: “We hadden al een idee over hoe ons nieuw winkelconcept eruit moest zien, maar aangezien het ons aan de nodige creativiteit ontbreekt, hebben we een architect onder de arm genomen. Hij voelde ons meteen heel goed aan en bij het tonen van het eerste ontwerp waren er amper aanpassingen nodig. Met een strakke planning is alles eigenlijk zeer vlot verlopen. Als er een probleem was, is dat zeer snel opgelost. Ik vind hen dan ook de ideale partner voor een vlotte verandering van je winkelinrichting.”
Wowgevoel
Benedicte: “Het vooropgestelde hoofddoel om een gezellige sfeer te creëren is meer dan behaald. De klanten hadden meteen een wowgevoel als ze de eerste keer binnenkwamen. Ze wisten wel dat er een remodeling aankwam, maar dat het zo spectaculair ging zijn, hadden ze nooit verwacht. Het is voor ons nu ook weer veel fijner werken. Je komt weer met plezier werken en je wilt het ook constant zo mooi houden. We zijn dan ook echt fier op het resultaat.”
IN HET KORT
Naam winkel: Dranken Vanquathem
Uitbaters: Stefaan Vanquathem & Benedicte Ketels
Locatie: Groenstraat 112, Zedelgem
Open sinds: 2000
Vernieuwd sinds: 1 maart 2018
Oppervlakte: 460 m²
Personeel: 2
Gemiddelde kassaticketprijs: 53 euro
Aantal klanten per week: 495
Budget vernieuwing: 250.000 euro
Uiteindelijke kostprijs vernieuwing: 250.000 euro
Besparing dankzij zonnepanelen en ledverlichting (sinds aug 2018): € 2.000