Frisdrankensector blijft jaarlijks groeien
2021 kenDE Groei van 3,8% t.o.v 2020
De beroerde coronaperiode mag dan wel roet in het eten gegooid hebben voor de horecasector, de frisdrankensector heeft deze periode daarentegen met glans doorstaan. Sinds 2020 kende de consumptie van frisdranken een groei, waarbij de focus lag op thuisconsumptie. In 2021 vond de heropening van de horeca plaats, wat de consumptie van frisdranken alleen maar extra ten goede kwam. Op een jaar tijd steeg de consumptie met 3,8 procent. Drie trends spelen een grote rol in de keuze voor frisdranken, met name het gezondheidsfacet, de zoektocht naar subtiele, organische en natuurlijke smaken alsook de voorkeur voor on-the-godrankjes.
Trends alcoholvrije dranken
suikerreductie en organisch
Tijdens de coronapandemie grepen consumenten iets meer dan normaal het geval was naar de reguliere frisdranken. Deze waren namelijk samen met 'comfort food' het vertrouwde waar men naar op zoek ging. Deze tendens draaide zich snel zodra de pandemie op de achtergrond verschoof. Consumenten ontwikkelden een hoger gezondheidsbewustzijn en zochten hierdoor net de suikerarme alternatieven op. Frisdrankproducenten spelen hier dan ook gretig op in door nieuwe gezonde soorten op de markt te brengen, waarbij de focus steevast op natuurlijke, plantaardige en biologische ingrediënten komt te liggen. Maar liefst 6 op de 10 innovatieve dranken van het afgelopen decennium werden ontwikkeld met weinig tot geen suiker. Een trend die toekomstgericht alleen maar meer grond krijgt.
on-the-go
Daarnaast zijn ook on-the-godrankjes, met name drankjes in een gemakkelijke, duurzame verpakking, steeds geliefder. Consumenten hebben hun traditionele gewoontes, zoals festivals en reizen, terug opgepikt. De vrijheidsdrang is nog nooit zo groot geweest, wat ook in de horecasector in de positieve zin van het woord zichtbaar is.
frisdranken
suikervrije varianten
Binnen het aanbod aan frisdranken zien we een groeiende vraag naar suikervrije en/of caloriearme varianten. Een vraag waar Belgische frisdrankproducenten tegen 2025 graag extra op wensen in te spelen, met een doelstelling van 7 procent minder suiker te verwerken in hun frisdranken. Vandaag zien we in vergelijking met 2 decennia geleden een vermindering in suiker van plusminus 35 procent. Frisdrankproducten reageren hier onder meer op met de uitbreiding van hun zero/sugar free-aanbod.
Gezondere alternatieven
Maar het stopt niet bij light- en caloriearme versies. Natuurlijke dranken zonder toegevoegde kleurstoffen en bewaarmiddelen winnen volop terrein. Ook het biologische aspect van die dranken kan zeker op heel wat interesse rekenen, denk hierbij aan pure sappen (ongefilterde sappen) waar de vitaminen nog in grote hoeveelheid aanwezig zijn. Ook op de werkvloer ziet men het belang in van gezonde voeding/dranken en worden de oorspronkelijke frisdranken (net zoals in scholen) meer en meer gebannen en vervangen door gezonde dranken.
duurzame verpakkingen
Tot slot is er bij de productie van nieuwe frisdranken ook een toenemende belangstelling in de verpakkingen waarin deze bewaard worden. Consumenten denken steeds grondiger na over het na-effect van hun aankoop, zoals het effect op klimaat en milieu. Duurzame verpakkingen winnen zodus aan belangstelling, waaronder het gaat over de ontwikkeling van kleine verpakkingen voor small & medium buyers (can 150 ml, pet 250 ml, NRGB 250 ml), alsook verpakkingen die hergebruikt kunnen worden (zoals bv. glas), of waarvan nagedacht wordt over slimme dop-opties.
DRANKEN MET EEN VERHAAL
1. Kombucha
Yannick Claerman dronk het gefermenteerde drankje voor het eerst in de VS, waarna hij zich fysiek meteen beter voelde. Terug in het land, stampte hij zijn eigen merk Yugen Kombucha uit de grond. In de brouwerij worden gist en bacteriën gemengd met thee. Het resultaat is een gezonde, lichtzure, dorstlessende frisdrank. “De kombucha revival werd 14 jaar geleden ingezet in California en is nu pas wereldwijd aan een serieuze opmars bezig, omwille van de huidige gezondheidstrends”, klinkt het.
2. 100% Belgisch
Het succesverhaal van de Belgische limonade Ritchie bevestigt de lokale trend. In 2017 besloot bezieler Jan Verlinden om échte limonade te maken, gebaseerd op een recept van zijn overgrootvader: veel vruchtensap, weinig suiker en enkel natuurlijke en traceerbare ingrediënten. Tot slot is alles aan het merk Belgisch: van de verpakking tot de fabriek om de flesjes te vullen. “Zo’n verhaal lijkt aan te slaan bij de consument op zoek naar iets nieuws”, aldus Verlinden.
3. Cafeïne van natuurlijke oorsprong
Steeds vaker wordt er gebruikgemaakt van cafeïne van natuurlijke oorsprong omdat dit het imago heeft van minder schadelijk te zijn. Zo bestaat het gamma van Red Bull uit de zogenaamde ‘ORGANICS by Red Bull’. Ze bevatten zorgvuldig geselecteerde plantenextracten, cafeïne uit natuurlijke oorsprong én zijn biologisch.
waters
Gearomatiseerd water
De watercategorie is een van de trekkers binnen de niet-alcoholische dranken, wat grotendeels te danken is aan de gearomatiseerde waters. Deze dranken, bevatten dikwijls geen suikers of zoetstoffen en winnen hierdoor aan populariteit. Fevia, Federatie Voegingsindustrie, stelt dat deze dranken jaarlijks een groei van plusminus 30 procent ondervinden. Dit stemt niet volledig overeen met de vaststelling van de retail, hier lag het groeipercentage van 2022 t.o.v. 2020 rond de 4,8% procent.
vruchtensappen
pure sappen
De Belgische fruitsapliefhebber heeft een stijgende interesse in wat er zich 'in' de verpakking bevindt. Zo wordt meer waarde gehecht aan de ingrediëntenlijst van vruchtensappen, waarbij de focus ligt op 100 procent puur geperst sap in de plaats van sap op basis van een concentraat.
mocktails
Als alternatief voor een glaasje alcohol wordt veelal gegrepen naar een mocktail. Met andere woorden een alcoholvrije cocktail op basis van vruchtensappen of tonic. Als winkelier is het dan ook interessant om recepten aan te bieden van mocktails om op die manier een meerverkoop van vruchtensappen te stimuleren.
gepasteuriseerde dranken
Naast duurzame verpakkingen, krijgen ook dranken en sappen met een langere houdbaarheidsdatum een grotere belangstelling, vermits de schrik om vervallen producten weg te gooien extra is toegenomen sinds de stijging van de prijzen. Gepasteuriseerde dranken, oftewel rauwe dranken genoemd, krijgen hier dan ook de voorkeur omdat deze zonder bewaarmiddelen toch een lange houdbaarheidsdatum kunnen behouden.
TIPS VOOR EEN SUCCESVOLLE RAYONINDELING
1. Het overaanbod vereist meer dan een product op ooghoogte. Voor vruchtensappen is een display tussen de groenten- en fruitrayon de beste plaats waarbij de link naar puur en eerlijk sap snel gelegd wordt.
2. Creëer merkblokken om het navigeren naar een specifieke drank of een welbepaald merk te vergemakkelijken.
3. Maak een indeling volgens het type verpakking en het formaat van de verpakking.
4. Speel in op een emotionele en inspirationele uitstraling van alcoholvrije dranken. Inspireer de consument door hen te triggeren met nieuwigheden. Positioneer deze op een manier waardoor ze opvallen.
Met medewerking van Coca Cola Company, De Appelaere, Ritchie, Spadel.