Spar Aalter
FIRMA: NV Supermarkt Van Laecke
NAAM EN VOORNAAM: Van de Steene Annick
TELEFOONNUMMER: 09 374 22 97
E-MAILADRES: bureel@sparaalter.be
PROJECT: Volledige renovatie van de winkel, van nieuwe vloer tot nieuw plafond, nieuwe frigorie,…
DOELSTELLING(EN): Moderniseren van de winkel, meer beleving creëren met nadruk op onze versafdelingen
LOCATIE VAN HET PROJECT: Lostraat 44 9880 Aalter
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Van de Steene Annick
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Van de Steene Annick
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 1 500 000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 1 650 000 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Startende van het nieuwe concept van Spar uit werd de gevel bekleed met houtlook en werd de inkom benadrukt met een rode tint. Aan de binnenkant gaat de nadruk vooral naar een open en ruime winkel. Het vers gedeelte is laag gehouden waardoor de klant eigenlijk al een zicht heeft tot achteraan de winkel als men binnenkomt.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Dankzij de houtstructuur en bruine tinten creëren we een warme en open sfeer.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De grootste moeilijkheid was dat de winkel opbleef. Waardoor we af en toe bepaalde delen hebben moeten afsluiten. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk met doorzichtig plastiek te werken, zodat de klant toch de werken kon volgen. We hebben extra nadruk gelegd op klantvriendelijkheid, als klanten iets niet vonden gingen we mee tot aan het rek,… Ook kon de klant via facebook de werken volgen. Aan het einde van de rit hebben we ons klanten beloond met een waardebon van €5 om hen te bedanken voor het geduld, de steun en hun loyaliteit.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De helft van de winkel bestaat uit vers. De andere helft is voeding, dranken en diepvries. We zijn al 30 jaar een gevestigde waarde in Aalter en staan gekend voor ons vers afdelingen. We hebben een ruim assortiment aan charcuterie, kaas, brood en AGF. We hebben ook een eigen keuken waar we dagelijks in koken en onze traditionele beenhouwerij is zeker ook een meerwaarde. Vandaar dat beslist hebben om de helft van de winkel aan versafdelingen te besteden.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Ja. We hebben eigenlijk 3 routes.
- De korte route die van de broodafdeling naar de kaas en charcuterie loopt en door naar de kassa. (ook de hapklare producten, on the go, kan men hier vinden),
- De vers route die loop van brood tot beenhouwerij naar AGF en zo door naar de kassa’s.
- De lange route is uiteraard de volledige winkel.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Bij kaas en charcuterie is er speciaal licht voorzien om de producten een betere uitstraling te geven. Overal werd geopteerd om LED verlichting te nemen aangezien dit veel duurzamer is. Waar het mogelijk was werd de verlichting in de koeling en diepvries voorzien gelijklopend met de deur. Dit geeft een veel mooiere lichtverdeling dan schap per schap.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Er werd vooral gewerkt met houtlook en bruintinten. Dit om een aangename sfeer te creëren.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkelwil uitstralen?
We gaan voor een ruime en aangename winkel. Dankzij de combinatie van het lichte hout en de bruine tint konden we dit waar maken. We kozen voor een lichte kleur van hout die ervoor zorgt dat het open gevoel er is.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Ja, door het open gevoel te creëren. En dit is mede mogelijk door de materiaal keuze.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Hout en bruin. (lichte kleuren)
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
We hebben voor een klare winkel gekozen. Dit is dankzij de ledverlichting geslaagd. We kozen er wel voor het licht aan te passen aan kaas en charcuterie om daar een andere specifieke kaas. vlees sfeer te hebben. Die iets donkere is.
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
We schatten het verbruik op een 20 à 25 000 euro per jaar..
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
We hebben er iets langer over gedaan om de verbouwing te volbrengen. Dit om de kwaliteit te kunnen garanderen.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Wij hebben 30 jaar geleden de winkel overgenomen van ons ouders, nu staat de 3de generatie klaar. We hebben er dan ook voor gekozen om met de nieuwste technieken te werken. Zo kozen we voor een CO2 centrale voor de koeling, nieuwe frigomeubels, LED verlichting, rijskasten, nieuwe werkruimtes, nieuwe plafond isolatie, ... Zo kan de winkel terug een hele poos mee met zijn tijd.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
We kozen ervoor om de bakkerij afdeling vooraan naar de winkel te brengen. We zijn overgeschakeld naar rijskasten en ter plaatse bakken zoals bij de bakker. De oven is zichtbaar van in de winkel en ook de bakkerij afdeling is zo gemaakt zodat de werkruimte erachter zichtbaar is.
De toog is enerzijds zelfbediening maar er staat steeds iemand achter de toog waar de klant info aan kan vragen, een bestelling kan plaatsen, of iets in bediening kan vragen…
De beenhouwerij is voorzien van ramen zodat er steeds contact is met de winkel. Indien de klant iets wil vragen kan hij dit altijd doen.
Er hangen 2 TV schermen waar promo’s, leuke kooktips of gerechtjes op worden gepresenteerd. Er bevindt zich 1 scherm aan de kassa en 1 scherm in de winkel.