Winkelier aan het woordPremium

TOTAALRENOVATIE CREËERT MEER BELEVING MET NADRUK OP VERSAFDELINGEN

Nieuwe broodafdeling moet paradepaardje worden

De derde generatie van Verssupermarkt Spar in Aalter is er helemaal klaar voor. Na een grondige verbouwing van de binnen- en buitenkant van de winkel staat de zaak opnieuw op de voorgrond. Opvallend is de grote nadruk op hun versafdeling, die toch de helft van de winkel beslaat. “Vers is al 30 jaar ons paradepaardje en dat moet zo blijven”, aldus Anne-Sophie Van Laecke. Samen met haar man Jonathan staat ze aan het hoofd van de vernieuwde zaak. Hierin krijgt brood een hoofdrol met de nodige investeringen én meteen heel enthousiaste reacties van de klanten als gevolg.

spar aalter

Concept op maat van de winkel

“We wisten al een tijdje dat Spar met een nieuw concept ging komen. De timing viel perfect samen met onze verbouwingsplannen. Eens we zagen dat de eerste kinderziektes uit het concept waren, vonden we de tijd rijp om ook onze winkel in een nieuw kleedje te steken. We liepen eerder zelf al een tijdje met het idee om een kleinere verbouwing te doen en dan een paar jaar later nog eens. Maar het was opportuun om meteen alles in één keer te doen in een grote verbouwing. Het fijne aan het nieuwe concept van Spar is dat er echt op maat van de winkel wordt gekeken. Centrale vragen zoals wat zijn de sterktes van de winkel, wat willen ze naar voren brengen, wat kan nog beter enzovoort worden per winkel bekeken. Je kan er dus echt je eigenheid in steken.”

Nadruk op vers

“Bij ons ligt de focus op de versafdeling, dat is al 30 jaar zo en die kaart willen we blijven trekken. Dat weerspiegelt zich ook in de winkel en daarmee gepaard in onze omzet: de versafdeling maakt zo’n 50% van de winkel uit. We wilden de klanten dan ook het gevoel geven dat ze op een versmarkt lopen en niet in een typische supermarkt. Onze groenten liggen dan ook niet in koelkasten, maar centraal in het eerste deel van de winkel. Voor onze groenten en fruit werken we ook nog altijd samen met lokale telers. Zo hebben we in de zomer kersen en aardbeien en hebben we het hele jaar door verse aardappelen van de boer.”

Bakkerijafdeling in de kijker

“Ook nieuw is dat onze bakkerijafdeling, die vroeger helemaal achteraan in de winkel was, nu in het eerste deel van de winkel zit. We hebben ook zwaar geïnvesteerd in deze afdeling omdat we er echt in geloven. Zo hebben we nu twee rijskasten en een grote rotatieoven. De reacties van de klanten zijn meteen ook heel overtuigd. Ze vinden onze pistolets, boterkoeken en stokbrood veel lekkerder dan vroeger. Een goed teken dat onze inves­teringen nu al lonen.”

On the go

“Het idee om het accent meer op de bakkerij-afdeling te leggen is er gekomen omdat we ook een referentie willen worden voor de on-the-goklanten. Zij kunnen nu heel snel binnen en buiten voor een broodje of een snelle hap. Daarmee gepaard zijn er nu ook snelkassa’s voorzien.”

spar aalter

Beleving troef

“Bovendien willen we aan onze klanten 100% transparantie bieden. De broodrekken zijn volledig doorzichtig, waardoor de klant de rijskasten en de oven perfect kan zien. Dat zorgt ook voor een stukje beleving in de winkel. Ook in onze slagerij die volledig vers is, willen we die transparantie bieden. Al het vlees komt hier vers toe en wordt versneden in het atelier. Via meerdere ramen kunnen de klanten de slagers aan het werk zien. Als klanten vragen hebben, kunnen ze makkelijk eens zwaaien of een vraag stellen. Vakmannen zijn altijd fier als ze over hun job iets kunnen vertellen. Bovendien schat je je medewerkers hoger naar hun waarde in op die manier.”

Gezellige & huiselijke sfeer

“Ons doel was om vooral een gezellige sfeer te creëren in de winkel. Het is altijd al een familiezaak geweest, die familiale waarden en sfeer willen we ook steeds behouden. We wilden absoluut geen koel magazijn zijn. Dankzij het gebruik van hout en houttinten is er een huiselijke sfeer en voelt de klant zich meteen op zijn gemak.

Er is ook gewerkt met grote sfeerfoto’s en op de twee televisies voor- en achteraan in de winkel wordt de klant voortdurend geïnspireerd met recepten en promo’s.“

Looproutes

“In de winkel zijn er drie looproutes voorzien. De eerste is de short loop voor de klant die snel binnen- en buitengaat. De tweede route is vooral gericht op de klant die komt voor de versafdeling. Die gaat van de bakkerij naar kaas, char­cuterie, beenhouwerij en dan groenten en fruit. Als laatste is er de grote route die bedoeld is voor de shopper die alles nodig heeft.”

spar aalter

Van plafond tot vloer

“De winkel werd volledig gestript en ver­nieuwd van plafond tot vloer. Hiervoor heb­ben we grotendeels samengewerkt met lokale stielmannen. Spar heeft vooral de grote lijnen uitgetekend, wij zijn er dan dieper op ingegaan om ons verhaal erin te steken. We hebben onder andere het vloer, het plafond en een deel van de rekken vernieuwd.”

Duurzaamheid staat centraal

“Ook al de koeling is duurzaam. We hebben ervoor gekozen om deze op het klimaat­neutrale gas CO2 te laten koelen en hebben geïnvesteerd in een CO2-centrale. Het duurzame aspect is ook zeer aanwezig sinds de verbouwing. Ook de verlichting is nu allemaal led, via warmterecuperatie van de toestellen wordt de winkel verwarmd en we hebben ook gekozen voor duurzamere meubels.”

Geen gesloten winkel

“Tijdens de werken, die toch een tiental maanden geduurd hebben, beslisten we om de winkel open te houden. Dit omwille van ons gemengde publiek. Zo konden de klanten fase per fase opvolgen. Uiteraard ging dit gepaard met wat meer zoekwerk voor de klant, maar deze waren enorm begripvol. Hiervoor werden zij dan ook beloond met een waardebon. Als we er wel voor zouden hebben gekozen om de winkel te sluiten tijdens de werken, dan zouden we minimaal zes à acht weken gesloten zijn. Wij kunnen onze medewerkers onmogelijk gedurende die tijd laten meewerken bij de verbouwingen of in een andere supermarkt tewerkstellen. Bovendien betekent elke dag dat je gesloten bent, verlies voor de winkel.”

Fase per fase

“Maar we hebben de werken heel goed kunnen faseren, waardoor we geprobeerd hebben om ervoor te zorgen dat de klant er zo weinig mogelijk last van heeft. Via trans­parante plastic schermen konden de klanten de werken op de voet meevolgen, sommigen vonden dat heel leuk. Maar die keuze vergde ook heel wat geduld en begrip van hen. Er waren weken dat er voortdurend rekken verzet waren en ze dus vaak moesten zoeken naar de producten. Ik moet wel zeggen dat de meeste van ons klanten enorm begripvol waren. Om hen te bedanken, kregen ze tijdens het openingsweekend dan ook een waardebon cadeau.”

spar aalterOok gevel in nieuw kleedje

“Zowel de binnenkant als de buitenkant van de winkel werd onder handen genomen. Bij het oprijden van de parking vind je een overdekte winkelkarrenstalling gecombineerd met een fietsenstalling. Vanuit de fietsenstalling kunnen de klanten via het zebrapad de winkel veilig bekleden. Je merkt op dat de gevel een houtlookconcept kreeg waarin het nieuwe logo verwerkt werd.”

Positieve reacties

“Bij het openingsweekend van de vernieuwde winkel waren de klanten laaiend enthousiast. Hoewel de winkel gelijk gebleven is qua oppervlakte, creëerden we, door lage rekken te gebruiken, meteen een ruimer gevoel. Hierdoor krijgt men het gevoel dat de winkel vergroot is. ”

Feestelijk geopend

“Tijdens het openingsweekend in oktober konden de klanten de vernieuwde winkel ontdekken en genieten van een hapje en een drankje. Ook onze medewerkers wilden we bedanken voor hun inzet tijdens deze toch wel slopende periode. Hieruit is gebleken dat we met dit sterke team goed op elkaar ingespeeld zijn en zo dit resultaat behaalden. Ook zij waren, net als wij, heel tevreden met het nieuwe concept. Op die manier wilden we hen én vooral ook onze medewerkers bedanken voor het begrip en hun geduld. Het is voor ons team ook niet altijd makkelijk geweest tijdens de verbouwingen. Gelukkig zijn we een sterk team dat goed op elkaar afgestemd is.”

spar aalter

Super Team

“En dat is ook de klant niet ontgaan. We hebben namelijk de wedstrijd Super Team (gaat uit van Buurtsuper) gewonnen. De klanten hebben massaal gestemd op ons. Dat was toch een grote verrassing voor ons, aangezien we er helemaal geen reclame voor gemaakt hebben of de klanten niet opgeroepen hebben om te stemmen.”

Shop Design Awards

”Mijn zus bracht ons op het idee om deel te nemen aan de Shop Design Awards en dit leek ons meteen een leuk initiatief. Onze nominatie was voor ons dan ook meteen de kers op de taart voor elk vrij moment dat we gespendeerd hebben (samen met familie) om ons doel dat we voor ogen hadden, te kunnen bereiken. Hoewel we niet in de prijzen gevallen zijn, zijn we toch erg fier dat we bij de genomineerden zitten. Afgelopen jaar was een jaar vol uitdagingen.”

Derde generatie

”Elk vrij moment hebben we opgeofferd, maar we hadden een duidelijk doel voor ogen en dat is gelukt. Jonathan en ik zijn heel trots om als derde generatie deze vernieuwde supermarkt te mogen voortzetten. We zijn er helemaal klaar voor om deze uitdaging aan te gaan. En we zullen ons uiterste best doen om net als de vorige generaties het huidige niveau te behouden en zelfs nog te ver­beteren.” 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Marie Verhulst
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine