Van Eccelpoel
INGEDIEND DOOR: Van Eccelpoel
NAAM EN VOORNAAM: Lawrence Vechter
TELEFOONNUMMER: BE 0425265321 of 014/21.26.93
E-MAILADRES: elies@vaneccelpoel.be
PROJECT: Uitbreiding naar nieuwbouwgedeelte met integratie van de bestaande winkelruimte.
DOELSTELLING(EN): De oude winkel barstte uit zijn voegen en gaf geen ruimte meer om nieuwe afdelingen toe te voegen. Het doel was om de kwaliteiten van de winkel meer in de verf te kunnen zetten, ruimte voor groei te creëren voor de versafdelingen en voldoende flexibiliteit in te bouwen voor de toekomst.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Lierseweg 20 te Herentals
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Minne Warmenbol; Eva De Clerck
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Bouwfirma Willems; Benjo; Frigomil; Maes Industries; Maris
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: € 4.838.264,39
Uiteindelijke budget: € 5.700.000
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
We willen de klanten inspireren met verse producten, bereidingen, verhalen en tradities. Kortom, onze winkel moet een rijke culinaire ontdekking zijn in een bruisende omgeving die het evenwicht zoekt tussen generaties en toekomst.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Hoofszakelijk worden de ambachten en verse producten ingezet. Het proeven en ervaren van het aanbod, het ontdekken van de verhalen achter elk product en achter elke mens staan centraal. Het is een aanbod van mens tot mens. Verder is een flexibiliteit ingebouwd die de komende jaren het bruisende karakter van deze ondernemende familie ten dienste kan staan.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Het concept vroeg aan de uitvoerders om uit hun comfortzone te werken. Al drie generaties lang was deze winkel telkens met stukken gegroeid, terwijl deze transformatie plots een grote uitbreiding meebracht én het concept van de winkel had uitvergroot en verscherpt. Het afstemmen van alle ambachten op elkaar vroeg om een degelijke opvolging en communicatie in het ontwerpproces. Voor de uitvoering werd beslist om de nieuwe winkel in twee fases te openen: een eerste fase waarin de nieuwbouw opent terwijl de oude winkel kan verbouwd worden en een tweede fase waarin deze twee volumes worden doorgetrokken.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Rond het centrale punt in de winkel zijn alle versafdelingen verdeeld als verskramen op een marktplein. Vanuit het hart van de winkel lopen twee zichtassen richting de twee verste uithoeken van de ruimte. De voorlopige inplanting van de drankafdeling staat in de zone waar later een ontbijt- en lunchbar komt en dan verhuizen zowel bakkerij als drankafdeling naar het oude winkelpand, waar de morfologie van de ruimte een meer intieme sfeer bij de afdelingen zal brengen.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Er zijn verschillende routes doorheen de winkel mogelijk; voor de snelle kopers, de klanten die enkel voor verse producten komen en een lange route voor alle mensen die zich graag laten inspireren en willen ondergedompeld worden in een wereld vol smaken en verhalen.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Voor de verstogen is aangepaste verlichting voorzien die inspeelt op de producten. Ook werd er sfeerverlichting ingezet in de zones waar de klanten langer willen vertoeven of waar de verlichting een jachtig bezoek kan afremmen. Alle verlichting is afgestemd op de producten en het algemene lichtniveau is eerder warm gehouden.
Hoe is de etalage opgevat?
De etalage is eenvoudig opgevat. Daar waar een etalage is (slechts een heel klein percentage van de raamoppervlakte), werd een oude ladder voorzien waarop telkes één product in de kijker gezet wordt. Verder worden klanten geprikkeld door kleine details van de inrichting die langs buiten zichtbaar zijn, zoals één tentakel van een inktvis die aan de binnenzijde op de muur geschilderd werd. Aan de inkom staan enkele producten in de kijker op een pallet.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
De gebruikte materialen zijn zoveel mogelijk ruwe en authentieke materialen. Voor de vloer in de winkelruimte werd geschuurd beton gekozen. De wanden zijn bekleed met tegels, volhout, stucdeco, golfplaten en hier en daar werd de gevelsteen behouden. Wat betreft de meubels en aankleding werd gekozen voor blank staal, volhout meubilair en waar mogelijk werden meubels gerecupereerd en opgeknapt.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De authenticiteit van de winkelinrichting versterkt de authenticiteit van de producten die verkocht worden. Zoveel mogelijk werden de materialen in hun originele staat gebruikt, zonder toevoegingen, wat ook de klemtoon is van het aanbod van de producten die verkocht worden in de winkel.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Klanten die naar deze winkel komen, wensen geïnspireerd te worden. Ze willen eerlijke en kwalitatieve producten met een verhaal. De inrichting ondersteunt deze filosofie.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Het gebruik van ruwe en natuurlijke materialen geeft het interieur een zacht en authentiek karakter dat de producten doet spreken. Aanvullend werden vrolijke kleuren toegevoegd om een frisse toets te geven aan het aardse kleurenpallet.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Er werd een grid opgehangen met verlichtingsspots die de producten en zones gericht verlichten. Per afdeling werd de kleur aangepast aan de producten in de toonbanken en rekken. In sommige ruimtes werden nog extra sfeerlichten toegevoegd om ze een eigen identiteit te geven.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Aan de afwerking van de winkelruimte werd veel zorg besteed. Elk meubel en elk klein onderdeel in de afdelingen werden zorgvuldig uitgewerkt. Om de nodige kwaliteit te behalen werden ambachtslui ingezet die de juiste afwerkingsgraad bekomen. Een kunstschilder, graffitiartiest en striptekenaar werden aan het werk gezet om de grafische beelden te maken. Er werden zoveel mogelijk handen en ambachten ingezet om de winkel in te richten en de machinale productie te reduceren.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
Zowel voor bouwmaterialen als het los meubilair werd er aandacht geschonken aan recuperatie. Zoveel mogelijk meubilair werd opgeknapt en hergebruikt. Meubels werden uit hun oorspronkelijke functie gehaald, omgetoverd en ingezet waar mogelijk. Zo werd een oude stoof omgebouwd tot soepmeubel, ladders en oude planken doen dienst als winkelrek, en oude golfplaten werden de drager van een kunstwerk en opgehangen boven de winkelrekken. Het afval van foute productie werd ingezet om shoppers te maken en met het zaagafval van de wandbekleding werden nieuwe meubels gemaakt. De winkel bestaat voor een groot deel uit koeltogen voor de verse voeding, waarvan de energie werd ingezet om de ruimte te verwarmen en van warm water te voorzien.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
De technologie werd enkel ingezet daar waar die een meerwaarde kon hebben voor het gebruiksgemak van de klant en voor de klantenbinding en daar waar communicatie en bediening geholpen kon worden. Verder is het persoonlijke contact met zowel de eindklant als de leverancier de sleutel in dit verhaal. Van mens tot mens is de rode draad.