Shop design awardsPremium

MERAm

INGEDIEND DOOR: Wanzl
NAAM EN VOORNAAM: Paulien Servaes
TELEFOONNUMMER: 0497/492450
E-MAILADRES: paulien.servaes@wanzl.be
PROJECT: Meram (carrefour market)
DOELSTELLING(EN): We wilden een toegankelijke turkse/westerse supermarkt creëren.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Stenebrug 136 borgerhout 
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Tania Renard en Paulien Servaes
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Wanzl

Meram

ARCHITECTUUR/DESIGN

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

Het gebouw waarin onze supermarkt is opgericht deed eerder al dienst als supermarkt. Er is echter voor gekozen om een aantal muren uit te breken voor een ruimere beleving.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

De winkel beschikt over 2 grote koelruimtes waar de klant verplicht moet doorlopen. Zo blijven de producten langer vers en kan de klant makkelijk zijn winkelwagen vullen met de specialiteiten. Deze presentatie is ook mooier dan met een koelmeubel.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Het verkrijgen van vergunningen was zeker een uitdaging.

MeramMeram

INVULLING RUIMTE

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Er is een duidelijke verslijn aanwezig die begint bij het doorlopen van de eerste koelruimtes. De verstoog van 11m is zeker een eyecatcher.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Ja de verslijn rondom de ruimte met de promo gang in het midden.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Er is gekozen voor een optimaal LED-plan dat kostenbesparend is en de producten mooi verlicht.

Meram

KEUZE MATERIALEN

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

  • Metaal
  • Beton
  • Bestaande buizen
  • Glimmende tegels

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Het materiaal is zeker niet te zwaar en aan de hand van onze kleuren konden we een turkse toets aan het interieur geven.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Ja, bij het kiezen van de kleuren werd er rekening gehouden met zowel de turkse als de belgische klanten.

Meram

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

  • Paars: turkse invloed
  • Goudkleurige vloer: turks
  • Zwart: neutraal
  • Bramberg fichte: belgisch

VERLICHTING

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Het lichtplan is functioneel.

Meram

AFWERKING

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Alles in keurig afgewerkt. De verstoog bestaat uit marmer en dit springt er uit.

DUURZAAMHEID

Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?

We maakten gebruik van standaard rekken die 15-20 jaar meegaan.

TECHNOLOGIE

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?

Er zijn geurverstuivers en een paar ledschermen met communicatie.

Meram

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Hoe drijft u de verkoop van brood verder op, voor meer marge?

Broodproducten dragen in belangrijke mate bij aan uw marge als retailer. zeker als de presentatie optimaal overtuigt. daarvoor biedt wanzl een totaalsysteem met enkele uitzonderlijke troeven.

Euro shop breidt uit naar mechelen

In mechelen staat er sinds begin april een nieuwe vestiging van euro shop. na de provincies oost- en west-vlaanderen en henegouwen wil de van oorsprong roeselaarse retailer nu dus ook de provincie antwerpen veroveren. dat lijkt aardig te lukken.

Ygo wil shoppen toegankelijker maken voor millennials

Er valt niet naast te kijken: de gele gevel van de nieuwe mastodont van een interieurzaak aan de antwerpsesteenweg in lier trekt meteen de aandacht van al wie er passeert. met maar liefst 12.000 m² aan onder meer meubilair, decoratie en verlichting zijn de klanten van ygo wel zoet voor een namiddag shopplezier. kijken, kiezen en meenemen is de leuze bij ygo. daarmee kregen ze al snel de stempel van liers alternatief voor ikea opgedrukt. ze hopen dan ook met hun strategie voor een uitgebreid prijs-kwaliteitassortiment, snelle afhaling en levering aan die verwachtingen te voldoen.

Transformatie geeft intermarché doornik voorsprong

De intermarché in doornik is nu net geen twintig jaar in handen van het echtpaar ronse, dat samen met hun twee kinderen nog andere intermarchés beheert. we spraken vader en zoon over de vernieuwingen van de winkel, die plaatsvonden in het voorjaar van 2018. het comfort van de klant was de belangrijkste drijfveer om alles te herzien. met uitstekend materiaal en uitgekiende oplossingen is de winkel nu vijf jaar vooruit op zijn tijd. de balans na een halfjaar is positief: met minder non-foodartikelen en veel meer vers stijgt de omzet.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine