SPAR KERMT EN SPALBEEK VULLEN ELKAAR PERFECT AAN
FAMILIE VANHENTENRIJK-VAES OVER HUN SAMENWERKING VAN 30 JAAR MET LAMBRECHTS
Dertig jaar geleden nam Ann Vaes de winkel over van haar baas, wiens producten al van bij Lambrechts kwamen. Kort daarna kwam haar man Jan erbij in de zaak en … de appel viel niet ver van de boom: ook hun kinderen Domien en Jolien zijn in hun voetsporen getreden. Intussen hebben ze twee grote SPAR-winkels, op 2,7 kilometer van elkaar gelegen. Dat ze Lambrechts al die tijd trouw bleven, verklaren ze door de gewaardeerde hulp bij de opstart van een winkel, de gedegen marketingondersteuning en het feit dat er echt altijd iemand klaarstaat, wanneer dan ook.
Het begint in 1988 in Kermt
Voeding Ann en Jan
Het verhaal van de familie Vanhentenrijk-Vaes met twee SPAR-winkels in Limburg op een afstand van 2,7 km, een in Kermt en een in Spalbeek, leest als een roman. Alles begint bij Ann Vaes, die in 1988 in het dorp van Kermt de winkel van 100 m2 van haar baas overneemt. Die werkte samen met Lambrechts. Jan Vanhentenrijk, echtgenoot van Ann en chauffeur van de leverancier groenten en fruit, stapt een jaar later mee in de zaak. De winkel heeft als uithangbord 'Voeding Ann en Jan'. In 2006 gebeurt een remodeling en wordt de winkel een Supra, in overeenkomst met Lambrechts.
Spar Express
Bijna twintig jaar lang bediende het koppel de klanten zelf voor alle artikelen, maar dan was de tijd rijp voor een belangrijke stap richting zelfbediening. Vijf jaar na de remodeling, in 2011 om precies te zijn, gebeurde de overgang naar een SPAR Express. Alleen de buitenkant veranderde van uithangbord.
2018: Spalbeek komt erbij
In 2013 komt zoon Domien van de schoolbanken, net wanneer er in de buurt een SPAR van 300 m² vrijkomt. Hij wordt een nieuwe vaste kracht. Intussen zijn het dus ma, pa en hun zoon die twee winkels uitbaten: een SPAR Express en een SPAR, allebei in Kermt. En dat bleef zo vier jaar lang. Twee jaar geleden werd de eerste, kleine winkel in Kermt gesloten, om een grote, splinternieuwe van 400 m² in Spalbeek te openen. Net op het moment dat dochter Jolien haar studies beëindigt. De verdeling is als volgt: Ann en Domien in Kermt en Jan en Jolien in Spalbeek.
Lambrechts beste partner
Opstartbegeleiding
Uit dit hele verhaal blijkt dat de familie Vanhentenrijk-Vaes nooit enige reden heeft gehad om Lambrechts als partner in vraag te stellen. Over de opstart van hun winkels zegt Domien het volgende: “De grotere SPAR in Kermt, die we hebben overgenomen, hebben we samen met de technische dienst van Lambrechts in drie dagen in orde gekregen. Het voorstel voor de SPAR in Spalbeek kwam van Lambrechts zelf, na een marktstudie. Ook hier zijn we eigenaar van het gebouw en de inboedel. We namen alle beslissingen samen met Lambrechts. Zij stonden trouwens in voor de inplantingen, bestudeerden hoeveel en welke frigo's er best kwamen, welke meubels en kassa's enzovoort. Ze hadden de contacten met al de betrokken firma's en plaatsten alles."
Assortiment = formuleconsulent
Jan en Ann hadden natuurlijk al tonnen ervaring toen ze het assortiment voor de twee nieuwe winkels zouden gaan kiezen. De formuleconsulent van Lambrechts stuurde de beginbestelling bij en werkte een schappenplan uit. Jolien: “Ook nu nog adviseert hij ons, rekening houdend met het verschillende klantenprofiel van onze twee winkels."
Facturatie andere leveranciers via Lambrechts
Lambrechts toonde hoe de facings best gebeurden en de familie Vanhentenrijk-Vaes vulde alle producten verder aan. Ze vinden het makkelijk dat de facturatie van lokale leveranciers van bijvoorbeeld streekproducten gebeurt aan Lambrechts. Jan zegt daarover: “Op die manier hebben wij geen veelheid aan leveranciers en komen bijna alle facturen van Lambrechts. Dat is overzichtelijk."
Al 100 jaar beste partner
Net geen honderd jaar geleden begon Lambrechts in Tongeren als plaatselijke groothandel. Ondertussen is het een grote distributiecentrale die nationaal de beste partner is voor de professionele uitbaters van superettes en buurtsupermarkten. Zo ook voor het merk SPAR, waar Lambrechts sinds 1985 licentiehouder van is. Voor die SPAR-winkels is Lambrechts niet alleen een leverancier, maar een partner in ontwikkeling, marketing en sales.
De getuigenis van de familie Vanhentenrijk-Vaes illustreert mooi hoe Lambrechts helpt bij het vinden van de juiste locatie, de opstart, de uitrusting en het samenstellen van het assortiment van winkels.
De vijf kernwaarden van de SPAR-formule
• de nabijheid;
• een evenwichtig assortiment met een onberispelijke productkwaliteit;
• value for money;
• een inspirerende winkelbeleving;
• meegaan met de digitale revolutie.
Commerciële ondersteuning
Tweewekelijkse en lifestylefolder
Zowel SPAR als SPAR Express heeft een eigen tweewekelijkse folder. Lambrechts regelt alles, tot en met de postbedeling. Het lifestylemagazine 'Peper en zout' staat vol van gerechtjes waarvoor alle ingrediënten bij SPAR te koop zijn. Het verschijnt acht keer per jaar. “Onze klanten zijn er gek op. Ze vragen al ruim op voorhand wanneer de nieuwe editie eraan komt", laat Ann optekenen. Verder brengen ze ook nog extra promofolders en verjaardagsfolders uit.
Vertegenwoordiger altijd in de weer
Waarom Ann, Jan, Domien en Jolien zo graag samenwerken met Lambrechts: “Onze vertegenwoordiger kunnen we echt altijd bereiken. In principe komt hij elke twee weken langs, maar dat kan meer zijn. Hij is altijd in de weer voor ons. Van hem weten we welke acties er zitten aan te komen, wat de nieuwe producten zijn en wat hun eigenschappen zijn, de bestelnummers, hoe de retouren zullen lopen en nog veel meer. Die info vinden we dan allemaal nog eens terug in het tweewekelijkse Lambrechtsmagazine, waarin bijvoorbeeld ook de data van de vergaderingen staan."
Meegaan met de digitale revolutie
Webordertool
Omdat vers het stokpaardje is van Lambrechts krijgt het een streepje voor op digitaal vlak. Zo is er de webordertool voor vers: heel makkelijk om daarmee je bestellingen te doen. En als er nieuwe producten zijn, staan die handig bovenaan, weet Jolien te vertellen.
Sociale media
Ook op het vlak van sociale media is Lambrechts volledig mee. Meer zelfs: de hoofdzetel organiseert cursussen voor bijvoorbeeld het gebruik van Facebook. De familie Vanhentenrijk-Vaes nam al aan zo'n cursus deel en stak heel wat tips op: over de manier waarop je je bereik kan vergroten en over de frequentie waarmee je best post bijvoorbeeld. SPAR Kermt en SPAR Spalbeek hebben hun eigen Facebookpagina en elke dag wordt er iets gepost: dat kan iets zijn in verband met een nieuw product of een idee voor wat snacks bij een match van de Rode Duivels. “De eerste weken van onze nieuwe winkels heeft Lambrechts die dagelijkse posts voor ons gedaan. Zo konden wij ons concentreren op andere dingen", lacht Domien.
Waarom klanten volgens de uitbaters kiezen voor SPAR Kermt en SPAR Spalbeek
- Vriendelijk zijn met klanten; hen bij naam kennen (“Kinderen roepen al van ver ‘Jan Jan!’”)
- Elke dag van het jaar open zijn, ook op zondag
- Er alles aan doen opdat de klant in vijf minuten binnen en buiten kan zijn
- Fors inzetten op kwaliteit; alleen het meest verse te koop aanbieden
- Er altijd op toezien dat iemand van de familie in elke winkel is (meestal zijn ze er altijd alle vier)
- De winkel al eens versieren volgens de actualiteit van de dag (Belgische vlaggen met het WK)