Shop Lily Oostende
FIRMA: Studio Mowk voor LILY Home Oostende
NAAM EN VOORNAAM: Maarten Makelberge
TELEFOONNUMMER: 0473333967
E-MAILADRES: maarten@mowk.be
PROJECT: Shop Lily Home Oostende : kledingszaak en interieurwinkel (concept store).
DOELSTELLING(EN): Een oud vissersrestaurant werd omgebouwd tot een lichtrijke hotspot voor Oostende in de vorm van fashionshop en interieurwinkel (concept store)
LOCATIE VAN HET PROJECT: Hertstraat 5, 8400 Oostende
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Maarten Makelberge voor Studio Mowk
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Zie lijst van leveranciers schrijnwerk, elektriciteit, ventilatie, loodgieter, plakwerken, smeedwerk
BUDGETTERING:
Vooropgesteld budget: 140.000 euro
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 185.000 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Deze renovatie is geen radicale breuk met het verleden. Een wisselwerking tussen oud en nieuw, af en onaf, ruw en effen. Er werd gebruik gemaakt van zachte rondingen, stoere wand over 2 verdiepingen, gebruik van de originele oude balken en samengebracht met de zichtbare metalen liggers in de vide van het eerste verdiep vormen ze een geheel van strakke rechte lijnen die worden getemperd door de zachte rondingen. De vier highlights van het ontwerp zijn;
(1) dubbele atrium voor ruimtecreatie en verbinding tussen de verdiepen met bijhorende op maat gemaakte borstwering
(2) multifuncitionele toonbank en kledingsrekken
(3) oude tegelvloer
(4) Jungle fittingroom op het eerste verdiep
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
- kantoor naast stock en in connectie met de winkel
- ruime dienstverlening mogelijk via de toonbank
- vlotte connectie naar kelder voor het personeel
- gelijk waar je in het pand staat, je staat in verbinding met de winkel
- paskamers boven en beneden
- duidelijke zonering
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
- afstemmen van in cito gemaakte vaste elementen van de verschillende aannemers op elkaar met name schrijnwerk, metaalwerk en glaswerk
- oplossing : doorgedreven communicatie en coördinatie (werfopvolging)
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
GLV : inkomzone, toonbankzone, kledingzone, kleedkamers, etalagezone, koffiezone
TRAPPENHAL
1STE verdiep : woonzone, kledingzone, paskamer, toilet
2DE verdiep : bureau, winkelstock,
ZOLDER : algemene stock ruimte
KELDER : verpakking en evenementenstock
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Ja, trappen van het pand werden verplaatst zodat de klant die naar de woonzone gaat door de volledige winkel gaat. De trappen mochten geen plaats innemen. Paskamers zijn vlot bereikbaar maar voorzien toch de nodige discretie voor de klant.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Het dubbele atrium werd gecreeërd voor het binnenhalen van natuurlijk licht. De volledige winkelzone (behalve de paskamers eerste verdiep), krijgt daarmee natuurlijk licht binnen. De patio bij de jungle paskamer heeft ook meer licht gekregen door ramen tot op de grond.
Hoe is de etalage opgevat?
De bestaande grote ramen van het vroegere restaurant werden vernieuwd en worden gebruikt als etalageruimte voor binnen en buitenkant.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- Op het gebied van interieur : gepoederlakt staal, gekleurd textuurglas, multiplex berk fineer,
- Op het gebied van meubilair : composietplaat, kerrock, berkfineer
- Op het gebied van aankleding : veloursstof, maleki minerale gietvloer, textuurverf, behang, OSB in kantoor, oorspronkelijke bakstenen, oude balken, gyproc voorzetwanden
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De materialen dragen bij aan licht en luchtig, modern ontwerp die de oude elementen extra in de verfzetten. De gekozen materialen geef een doorleefde ziel aan het pand.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Ja, er werden vooral neutrale kleuren gebruikt zodat de typische kleurrijke kledij van Lily optimaal tot zijn recht kan komen. Het gekleurde textuurglas werd bekomen door het textuurglas te beplakken met gekleurde folie. Zo is kan de eigenares met der tijd een wijziging van kleurenpallet doorvoeren in de winkel zonder glas te moeten vervangen.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
- De authentieke geel-groene tegelvloer waren het vertrekpunt om de ruimtes meer levendig te maken. Door middel van borstweringen in metaal- en raamwerk in de vorm van gekleurd
textuurglas in geel-groen werd dit kleuraccent herhaald ad random in de raamstructuren.
- Beton, hout en bakstenen texturen
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Flexibel opgevat door railsystemen waarbij de verlichting kan aangepast worden naar gelang
de winkelopstelling. Ook bijkomende decoratieve verlichting aangebracht op specifieke zones zoals de toonbank, kassa, trap, paskamer en bureau.
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
800W (alles in LED)
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Door nauwkeurige opvolging van de werken werden eventuele afwerkingsfouten onmiddellijk
vastgesteld en opgelost.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Er is gekozen voor kwalitatieve, natuurlijke materialen en kwalitatieve plaatsing. Esthetiek: geen trendgevoelige kleuren en vormvast in het interieur. De ruimtes werden volledig opengehouden wat multifunctioneel gebruik toelaat.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
AIRCO in de volledige winkel, ventilatie, camerabewaking, domoticasysteem.