Opticiens Courcelle
FIRMA: Shop Design
NAAM EN VOORNAAM: Serge Vandeven
TELEFOONNUMMER: 0475/85 70 85
E-MAILADRES: serge@shopdesign.be
PROJECT: Winkelvernieuwing van een bestaande optiek zaak
DOELSTELLING(EN):
- Toegankelijkheid en mobiliteit vergroten:
Toegankelijkheid van de rolstoelgebruiker, door het verwijderen van de trappen en de
oorspronkelijke vloerplaat, die 60cm hoger lag dan de dorpel.
- De zichtbaarheid vergroten
De winkel was in zijn vroegere toestand niet zichtbaar op het historisch marktplein te Doornik. De originele gevel hebben we nog meer tot zijn recht laten komen door het reinigen van de volledige blauwsteen gevel en het maximaliseren van de bestaande raamopeningen.
- Herwaardering van de bestaande architectuur
Herstellen en reinigen van de bestaande geklasseerde blauwsteen gevel.
Na het strippen van de volledige winkel zijn de de originele muren tevoorschijn gekomen. Bij verbazing zijn er oude alkoven gevonden en werden terug opgewaardeerd door deze te integreren in de nieuwe inrichting.
- Ergonomie verbeteren
Ergonomie en circulatie werd aangepast en verbeterd aan de nieuwe noden van de klanten.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Grand Place 63, Tournai
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Shop Design
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Shop Design
BUDGETTERING:
Vooropgesteld budget: 265.000 euro
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 275.000 euro
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
- Door de massieve uitstraling van de geklasseerde gevel had de winkel nood aan een open karakter.
- Totaal overzicht en openheid van de winkel moest verbeterd worden.
- Met de centrale verkoop-zones die als eilandjes los in de winkel worden geïntegreerd,
kan de klant vrij shoppen in de winkel.
- De impact van de toonbank is geminimaliseerd ten opzichte van de uitnodigende zitruimtes.
- De klanten krijgen direct een hartelijke begroeting bij hun binnenkomst door het open karakter van de winkel. We hebben getracht een huiselijke sfeer te brengen in het ontwerp, zodat de klant zich sneller thuis voelt. De openheid van de atelierruimte heeft dit ook als doel.
- De commerciële kant van de winkel werd minder benadrukt door de gekozen architectuur en gebruik van materialen.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Toegankelijk en open karakter van de winkel,zodat de klant zicht direct thuis voelt.
Verwijderen van de bestaande trapsituatie vooraan, en verplaatsen van het nivo-verschil achteraan dmv een helling en kleine trap.
Het monumentale van de bestaande gevelarchitectuur en hoge ramen blijven behouden.
Plafondhoogte van de bouw wordt optimaal benut om het ruimtelijk effect te behouden.
Door een subtiele peilverlaging in het plafond en de bijvoeging van de huiselijke verlichting wordt de monumentaliteit verzacht in de commerciële ruimte.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Het verwijderen van de bestaande betonnen vloerplaat die tijdens de jaren 80 werd opgetrokken door een bankwezen.
Door de extra dubbele gewapende vloerplaat hebben de afbraakwerken extra vertraging opgelopen. Deze vertraging werd tijdens de werken opgevangen; door de planning aan te passen met behoud van einddatum.
Er werden extra werken uitgevoerd voor de bestaande muurconstructies terug op te waarderen. Door het verwijderen van de trapsituatie aan de inkom en het behoud van de hogere plateaus van de achterste activiteiten zijn we genoodzaakt geweest om een helling en een trap te voorzien aan de achterzijde van de winkel.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
We hebben gekozen voor een duidelijke indeling van de ruimtes.
Voorzijde: etalages
- Beperkte etalagepresentatie om de openheid van de winkel volledig tot zijn recht te laten komen.
- De zittende verkoopruimtes staan centraal in de winkel zodat de actieve verkoopzones daarvan vrij staat .
- De zijwanden worden voorbehouden voor de presentie van de producten.
Hierbij wordt de presentatie van de brillen elk op een specifieke manier gepresenteerd,
maar in een harmonieuze samenhang.
- Door de complexiteit van de bouw hebben we de commerciële functies zo veel mogelijk vooraan ingepland.
- De verkoopstafels hebben ook een bureaufunctie zodat de verkopers ook dichter bij de klant staan. Zo zijn ze permanente aanwezigheid in de winkel om de klanten te kunnen ontvangen.
- De atelierruimte is een open ruimte die op de originele vloerhoogte werd behouden.
Deze werd achteraan de winkel geplaatst met een directe kijk op de winkel .
Bijkomend werd en klein bureautje geïntegreerd naast de atelier voor de bestelling van glazen te plaatsen, zonder de winkelruimte te moeten verlaten.
- De technische ruimtes: refractie-ruimte voor oogmetingen in doorgang naar de volgende functies, zoals: bureau, WC en keuken zijn gesloten, en niet zichtbaar vanuit de winkel.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
- Automatische deur die een vlotte toegang voorziet naar de commerciële wanden.
Vrije circulatieruimte ronde de centrale verkoopstafels.
- Cosi zithoek & Toonbankje
- Atelier
- De technische ruimtes: refractie-ruimte voor oogmetingen in doorgang naar de volgende functies, zoals: bureau, WC en keuken zijn gesloten, en niet zichtbaar vanuit de winkel.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De centrale pendel armaturen benadrukken de centrale verkoops-ruimte, met een meer huiselijker feeling.
De technische verlichting worden meer zijdeling geaccentueerd door een extra parallelle ingewerkte lichtkoven, die de dynamische verkoop scheidt van de centrale zittende verkoop.
Hoe is de etalage opgevat?
Open, doorkijk vd etalages , die het open gevoel van de winkel benadrukken.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- Op het gebied van aankleding:
Natuurlijke uitstraling van de bestaande muren enerzijds geschilderde baksteen met kalkverf, en anderzijds brute bakstenen van de alkoven.
- Op het gebied van meubilair:
Neutrale wand-pesentatie : satijn gelakt MDF
houtdecor in meubilair
metalen structuren hangend en staand
geboende metalen brute plaat voor de bekleding van het meubilair
Brute pleistertechniek op meubilair (donker) rond de oude optiekkast
Vloer
- Keramische vloertegels en meerlaags parket in visgraat-motief.
Plafond
Combinatie gipskarton plafond met akoestisch plafond centraal
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Gebruik van de vertrouwelijke materialen (hout en parket) zijn zo in evenwicht gebracht dat de huiselijk sfeer de overhand neemt. Het “goed-gevoel” is hier een hot item
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
De uitstraling van de winkel met de combinatie van de gebruikte materialen geeft een gemoedelijke sfeer voor jong en oud.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
De neutraliteit van het gebruik van de kleuren in de winkel legt de focus op de brilpresentaties.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
De centrale pendelarmaturen benadrukken de centrale verkoops-ruimte, met een meer huiselijker feeling.
De technische verlichting worden meer zijdeling geaccentueerd door een extra parallelle ingewerkte lichtkoven, die de dynamische verkoop scheidt van de centrale rustruimte.
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
De volledige winkel is verlicht door led.
2482W
(29,2W/m2)
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
We hebben erop toegezien dat alle gebruikte materialen kunnen toegepast worden in een winkelruimte. Alle materiaal zijn geschikt voor intens gebruik.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Recuperatie van een oude meubel om ook de authenticiteit van het ontwerp te vergroten.
Gebruik van Ledverlichting
Gewerkt met lokale Aannemers
Verwarming en koeling met 2 nieuwe ingewerkte Airco-toestellen
Ventilatie type C
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Technologie in de oogmetingen en optische apparaturen, maar niet in de winkelactiviteit.
Het persoonlijk contact en de know-how van de opticien staan centraal.
Beleving: gebruik van geur-verspreider
Oude kasten en origineel meet apparatuur van de opticien