GFK RETAIL REPORTS
GfK, ofwel Growth from Knowledge, is een internationaal onderzoeksbureau dat onder andere alle beschikbare retailcijfers bestudeert en analyseert. Elk kwartaal geven de GfK Retail Reports een overzicht van de huidige ontwikkelingen in de grootste non-foodmarkten in de Belgische detailhandel. Daarnaast gaan wij als vakblad geregeld dieper in op opvallende cijfergegevens.
DE MARKT VAN STATIONERY DAALT LAATSTE JAREN NIET IN WAARDE
Hoe goed deed de markt van stationery het in 2018? En wat mogen we verwachten van 2019? Thalia De Mesmaeker, Market Analyst Stationery bij marktonderzoeksinstituut GfK, verklaart aan de hand van de verworven data welke opvallende trends zich voordeden in 2018. “Het wordt moeilijk om in 2019 veel beter te doen. In de totale waardes zien we de laatste echter jaren weinig tot geen daling. Het genereren van voldoende omzet blijft nog altijd het belangrijkste aspect van een vakhandel, dus die evolutie is positief.”
BACK TO SCHOOL WAS VOLTREFFER IN 2017 EN 2018
Het jaar 2017 en het voorjaar van 2018 waren volgens onderzoeksbureau GfK geen hoopgevende periode voor de categorie Stationery. Op enkele uitschieters na is de trend dalend. De meer traditionele producten als kleurpotloden en vulpennen krijgen het zwaar te verduren, maar dat wordt deels gecompenseerd door de hype in highlighters en writing feltpens.