DALING INGEZET IN WITGOEDMARKT
Na het relatief goede eerste kwartaal, is in het tweede kwartaal een daling ingezet in de witgoedmarkt. De twee kwartalen samen tonen een status quo in de groei versus de eerste helft van 2017. Dat stelt Karel Tyberghein in de recentste GfK Retail Reports.
WASSEN
"Alles wat met wassen te maken heeft, was in erg goede vorm tijdens de laatste paar maanden, met juni als sterke uitschieter. Innovaties in wasmachines overstromen ons en nicheproducten worden meer en meer mainstream. De groei van droogkasten wordt nog steeds gedreven door efficiëntie. Inbouw duwt de verkochte volumes in vaatwassers omhoog."
KOELEN
"De populariteit van koelen ging dan weer in dalende lijn. Dat was een verrassing, wetende dat mei en zeker juni warme maanden waren, die de verkoop zouden moeten boosten hebben. In alle segmenten zagen we verlies, zelfs bij de populaire Amerikaanse koelkasten. De diepvriesmarkt kleurde de laatste vijf maanden eveneens rood."
KOKEN
"Vanwege de dalende gemiddelde prijzen, zijn productgroepen rond koken al even in dalende lijn. Fornuizen dalen en inductie verliest vreemd genoeg terrein aan vitrokeramisch. Kookplaten met ingebouwde dampkappen kannibaliseren op de dampkappenmarkt."
U kunt de GfK Retail Reports hier inkijken.