Huishoudkeukenmateriaal Partnercontent

Erkenning voor de huisraadretailers

Uitkijken naar 26e gia-Retail Awards

gia winnaars

In 2026 zijn de gia-Retail Awards tijdens The Inspired Home Show (10-12 maart) al toe aan hun 26e editie. Derek Miller, voorzitter en ceo van de organiserende IHA (International Housewares Association) kijkt in een interview naar de voorbije jaren en blikt ook al vooruit.

Derek Miller
Derek Miller, voorzitter & ceo International Housewares Association

Wat is het idee achter de gia-awards? Hoe zijn die prijzen in de loop van de jaren geëvolueerd?

"De International Housewares Association grepen een opportuniteit om nationale en wereldwijde erkenning te geven aan innovatie en uitmuntendheid in huishoudelijke artikelen-retail. Uitgebreid onderzoek aan het einde van de jaren 90 wees uit dat er in onze branche geen prijs bestond die specifiek was bedoeld om detailhandelaren te eren voor hun prestaties in het bereiken van de consument met innovatieve bedrijfsvoering en creatieve visuele merchandisingdisplays.

De gia Global Innovation Awards zijn in 2000 ontstaan tijdens een bijeenkomst van enkele IHA-medewerkers en internationale vakmedia, waarbij de vraag centraal stond: “Wat als we een evenement zouden organiseren om de allerbeste retailers ter wereld in het zonnetje te zetten en te eren?”. Het antwoord was een volmondig “ja”, en zo ontstond gia.

Er werden snel criteria opgesteld en IHA ging met zijn partners aan de slag om de allereerste nationale winnaars te selecteren. Tijdens de beurs van 2001 werden 17 winnaars uit 13 landen gehuldigd en kregen vijf winnaars een Global Honoree-onderscheiding, een praktijk die vandaag de dag nog steeds wordt gevolgd. Naarmate het nieuws zich verspreidde, sloten steeds meer vakbladen en brancheorganisaties zich aan, en vandaag de dag hebben we 28 partners die actief zijn in meer dan 50 landen. Voor België is dat vakplatform Argus.

We hebben ook het geluk gehad om samen te werken met een groep zeer ervaren en deskundige juryleden die hun tijd, talenten en middelen ter beschikking hebben gesteld om gia te helpen met expertise en autoriteit te spreken. Vanaf het begin van het programma tot aan zijn overlijden in 2020 hadden we de eer om te kunnen rekenen op de steun van Martin M. Pegler, die bekend staat als 's werelds meest vooraanstaande expert op het gebied van visual merchandising en display. Hij stelde een team samen met onder meer Wolfgang Gruschwitz, Scott Kohno, Henrik Peter Reisby Nielsen en Anne Kong (Anne gaat met pensioen en wordt in 2026 vervangen door Denise Foley), die gia ook in de toekomst vooruit blijven helpen.

Sinds de start van het gia-retailprogramma zijn er twee speciale prijzen toegevoegd. Naast de algemene gia-Global Honoree-prijzen maken de nationale gia-winnaars kans op de 'Martin M. Pegler Award for Excellence in Visual Merchandising' en de 'gia Digital Commerce Award for Excellence in Online Retailing'.

In 2011 breidde gia het programma uit met de allerbeste productontwerpen. Dat eert nu 70 finalisten in 14 verschillende categorieën. In 2023 kwam de Student Design Awards van IHA onder de paraplu van gia te vallen om het merk en het bereik van het programma verder te versterken."

gia Belgium

Wat maakt dat het gia-retailprogramma en zijn bijhorende awards eruit springen?

"Wat gia zo bijzonder maakt, is dat het echt een wereldwijd prijzenprogramma is, dat retailers van huishoudelijke artikelen uit de hele wereld samenbrengt. Dit betekent dat gia retailers in huishoudelijke artikelen unieke leer- en netwerkmogelijkheden biedt: de nationale gia-winnaars die de beurs bezoeken, kunnen andere nationale winnaars ontmoeten en van hen leren. Daarnaast krijgt de beurs de kans om innovatie en uitmuntendheid in de detailhandel in huishoudelijke artikelen te laten zien en de beste voorbeelden van over de hele wereld te delen met alle bezoekers en exposanten op de beurs.

Sinds de lancering van gia zijn er al bijna 600 gia retail award-winnaars geweest, uit 57 landen op zes continenten. Dit zijn aanzienlijke aantallen – en ze omvatten een schat aan expertise, inspiratie, ideeën en innovatie op het gebied van huishoudelijke artikelen. Voor elke retailer is het een grote eer en beloning om te kunnen zeggen dat ze deel uitmaken van deze groep - de allerbesten in de huishoudelijke artikelenbranche wereldwijd - en het is de best mogelijke referentie."

Hoe worden de winnaars geselecteerd?

"Het gia-awardsprogramma is opgezet met als doel innovatie en uitmuntendheid in de detailhandel in huishoudelijke artikelen wereldwijd te bevorderen.

De beoordelingscriteria omvatten verschillende bedrijfscategorieën:

  • Algemene missie, visie en strategie
  • Winkelontwerp en -indeling
  • Visuele merchandising, displays en etalages
  • Marketing, reclame en promoties
  • Klantenservice en personeelstraining
  • Innovatie

Kortom, het gaat om alle aspecten van de detailhandel, met innovatie als sleutelwoord: hoe u innovatief bent in uw bedrijfsvoering, van klantenservice tot marketingcampagnes en van winkelinterieur tot productdisplays. Het is natuurlijk belangrijk dat de deelnemende detailhandelaren echt naar hun bedrijf kijken en de innovatieve dingen die ze doen beschrijven, met voorbeelden van creatieve promotiecampagnes of speciale manieren om het personeel te motiveren.

Het is ook erg belangrijk om uitstekende foto's van de winkel en van de beste displays te verstrekken. Naast het feit dat visuele merchandising en displays een belangrijk element vormen in de algemene beoordeling van de gia-wedstrijd, is er een speciale aanvullende wereldwijde prijs voor juist dit onderdeel, de Martin M. Pegler-prijs voor uitmuntendheid in visuele merchandising.

Omdat onlineverkoop en -marketing steeds belangrijker worden, is er een tweede extra wereldwijde prijs, de gia Digital Commerce Award for Excellence in Online Retailing, die alleen naar het online-onderdeel kijkt: de onlinewinkels van de bedrijven en de marketing, promoties en serviceconcepten die daarmee verband houden."

Hoe ziet de toekomst van de gia Retail Awards er uit?

"In 2025 vierde de gia Retail Awards zijn 25-jarig jubileum. Uiteraard willen we het programma blijven uitbreiden en ontwikkelen, waar nodig nieuwe landen toevoegen en gelijke tred houden met de tijd en veranderingen in de detailhandel.

Tijdens de beurs van maart 2026 zal gia opnieuw prominent aanwezig zijn voor de North Hall in de Grand Concourse Lobby met speciale displays gewijd aan Retail, Product Design en Student Design Excellence. Landelijke winnaars, productfinalisten en studentenwinnaars worden uitgenodigd om het gia Gala bij te wonen, waar ze worden gehuldigd voor hun prestaties en waar een select aantal van hen verder wordt geëerd als de allerbesten tijdens een ceremonie in Academy Awards (Oscars)-stijl."

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

company corner

INT.HOME+HOUSEWARES SHOW CHIC

6400 SHAFER COURT, SUITE 650, ROSEMONT 60018
Beurzen
Print Magazine

Recente Editie
28 juli 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine