winkelbeleving wordt steeds flexibeler
In alle sectoren evolueert winkelen naar een ervaring die alle zintuigen aanspreekt. Hoewel de meeste innovaties ontstaan in 'trendy' sectoren ligt ook in de doe-het-zelf- en de bouwmarkt de focus steeds meer op vernieuwende winkelconcepten en de manier waarop producten worden gepresenteerd. Een breed en weldoordacht assortiment volstaat niet meer om klanten aan te trekken. De focus moet – zoals in andere sectoren – meer en meer liggen op de digitalisering, zeggen experts.
flexibel volgens modulair principe
De meeste fabrikanten van winkelrekken zetten sterk in op modulaire concepten. Ze bieden verschillende rekkensystemen en inrichtingsoplossingen, van klassieke metalen rekken op basis van plaatstaal tot hoogwaardige draadsysteemrekken die zware toestellen en producten kunnen dragen. Hierbij kunt u vervolgens afzonderlijke elementen in diverse groottes bestellen en toevoegen. Denk aan telescopische armen, T-stukken, verbindingsstukken, haken en beugels, draagmanden, enzovoort. U kunt deze elementen vrij combineren volgens het modulaire principe, zoals het op dat moment past in de inrichting van uw winkel.
duurzaamheid
Modulaire winkelrekken blinken uit in duurzaamheid, omdat u ze steeds opnieuw kunt gebruiken in allerlei indelingen en opstellingen en voor alle productcategorieën: ijzerwaren en elektriciteit, gereedschap, hout en tegels, sanitair, verlichting, tuinmateriaal, verf, behang en woondecoratie. Zo kunt u met één rekkensysteem uw volledige winkel flexibel en praktisch inrichten en haalt u het maximum uit uw investering.
TOEGANKELIJKE PRESENTATIE
In de hedendaagse winkelinrichting in de DIY- en bouwmaterialenhandel wordt er nog steeds gebruikgemaakt van 'traditionele' winkelrekken. Het uitzicht verandert niet en de focus blijft liggen op het functionele aspect. Ze moeten immers in de eerste plaats stevig zijn om zware producten te dragen.
"Digitalisering moet dringend ingevoerd worden in DIY-winkelrekken"
Het verschil is dat winkelrekken op een betere manier ingedeeld en benut worden. Veel aandacht gaat uit naar de manier waarop producten en modellen gepresenteerd worden. Ze worden dichter bij de klant geplaatst, waardoor ze aangeraakt en van naderbij bekeken kunnen worden. Hun voordelen en eigenschappen worden beter in de kijker gezet, zodat het assortiment toegankelijker wordt.
oplossingen tonen
In het geval van bijvoorbeeld verf gaat het niet zozeer om het product zelf, maar vooral om het resultaat dat men wil krijgen, hoe men het gaat aanpakken en wat men hiervoor nodig heeft. Meer nadruk komt te liggen op de oplossing en het resultaat in plaats van enkel op de techniek en het product op zich. Dat heeft gevolgen voor:
- materiaal: vaak wordt er gekozen voor een zacht materiaal, zoals hout of plexi, afhankelijk van de productcategorie;
- licht: modulaire rekken kunnen worden voorzien van ledverlichting om de aandacht van de klant te trekken en de producten aantrekkelijker te presenteren. De algemene tendens blijft echter dat winkels sterker inzetten op licht in de volledige winkel en niet zozeer op licht op/in de rekken afzonderlijk;
- kleur: de hoofdkleur is en blijft (gebroken) wit, al daalt die vraag wel aanzienlijk. Vooral zwart en antraciet of warme kleuren, vaak gecombineerd met hout, zijn de overhand aan het nemen om de winkelbeleving een boost te geven;
- afmetingen: er wordt gewerkt met verschillende hoogtes om de aandacht van de klant te trekken;
- kopstanden: worden steeds vaker gebruikt om oplossingen en producten in de kijker te zetten of om demo's te presenteren;
- crossselling: terwijl vroeger alle producten apart werden geplaatst, is er nu meer integratie, zodat de klant een zo volledig mogelijke oplossing te zien krijgt voor een specifiek probleem of een bepaalde behoefte.
digitalisering
einde van openingstijden
In tal van sectoren heeft de digitalisering al zijn intrede gemaakt. Toch blijft de doe-het-zelfsector hier wat achter de feiten aan hinken. Vooral bij ons. Kenners binnen de sector geven aan dat – net zoals in het buitenland – de focus meer gelegd moet worden op het online gebeuren, waardoor eigenaars een unieke service kunnen bieden aan hun klanten.
"Deel uw expertise met uw klant"
Bij onder meer Würth wordt er hier al sterk op ingezet, onder andere met 24/7-concepten. Die zorgen ervoor dat klanten te allen tijde de mogelijkheid hebben om hun inkopen te doen. Met behulp van QR-codes slaagt de winkel erin om ook zonder personeel een unieke winkelbeleving te geven. Zo horen openingstijden eigenlijk tot het verleden.
snel en traag verkoopcircuit
Een tweede optie is de ontwikkeling van zowel een snel als een traag verkoopcircuit. Enerzijds blijft het uiteraard belangrijk dat u een assortiment tentoonstelt in uw winkel. Anderzijds wordt ook een online webshop – zoals die al in bijna alle andere sectoren al bestaat – enorm belangrijk. Dit lijkt voor veel doe-het-zelfzaken overbodig, maar toch zijn er ook hier heel wat mogelijkheden. Door de mogelijkheid aan te bieden om zaken online te kopen, trekt u mensen nog meer naar de winkel, waar u hen met uw expertise een meerwaarde kan bieden.
technologie inzetten
Ten derde zetten DIY-winkels beter snel in op het gebruik van technologie in de winkel om het gamma toegankelijker en concreter te maken voor de klant. Schermen waarop filmpjes afgespeeld worden en waarop de klant kan kiezen om het product in de winkel te kopen of thuis te laten leveren.
Ook de electronic shelf labels (ESL) vinden stap voor stap hun weg in de DIY. Dit is een digitaal prijskaartje dat altijd de juiste prijs laat zien. Bij prijswijzigingen kan dit makkelijk elektronisch, aan de hand van een simpele druk op de knop, aangepast worden. Een efficiënt en gebruiksvriendelijk systeem! De kanttekening die hierbij gemaakt moet worden, is dat het wel een vrij dure investering is ...
meerwaarde voor de klant
U kunt een beroep doen op de ervaring van de fabrikant om mee te denken over de juiste opstelling en indeling van uw winkelrekken, volgens de beschikbare ruimte in uw zaak. Uiteraard kunt u, naast het modulaire systeem, ook een winkelconcept op maat van uw wensen en noden laten uitwerken. Daarnaast zijn belevingszones van groter belang geworden dan een etalage. In deze zones kunnen producten in demo worden opgesteld alsook workshops worden georganiseerd.
In ieder geval is het aan te raden om in te zetten op een heldere indeling en aantrekkelijke presentatie in uw winkelrekken. Het is dé manier om u te onderscheiden van de concurrentie en van de onlineverkoop. Een aangename winkelervaring is een goede reden voor de klant om naar uw winkel te komen én er tevreden weer buiten te gaan, met de
producten waarnaar hij/zij op zoek was.
Met medewerking van EasyRack, Gondella, Interstock en Wanzl