WinkelinrichtingPremium

winkelbeleving wordt steeds flexibeler

In alle sectoren evolueert winkelen naar een ervaring die alle zintuigen aanspreekt. Hoewel de meeste innovaties ontstaan in 'trendy' sectoren ligt ook in de doe-het-zelf- en de bouwmarkt de focus steeds meer op vernieuwende winkelconcepten en de manier waarop producten worden gepresenteerd. Een breed en weldoordacht assortiment volstaat niet meer om klanten aan te trekken. De focus moet – zoals in andere sectoren – meer en meer liggen op de digitalisering, zeggen experts.

flexibel volgens modulair principe

De meeste fabrikanten van winkelrekken zetten sterk in op modulaire concepten. Ze bieden verschillende rekkensystemen en inrichtingsoplossingen, van klassieke metalen rekken op basis van plaatstaal tot hoogwaardige draadsysteemrekken die zware toestellen en producten kunnen dragen. Hierbij kunt u vervolgens afzonderlijke elementen in diverse groottes bestellen en toevoegen. Denk aan telescopische armen, T-stukken, verbindingsstukken, haken en beugels, draagmanden, enzovoort. U kunt deze elementen vrij combineren volgens het modulaire principe, zoals het op dat moment past in de inrichting van uw winkel.

interstock
Warmere kleuren, zoals zwart en houtbruin komen meer en meer naar voren (foto: Interstock)

duurzaamheid

Modulaire winkelrekken blinken uit in duurzaamheid, omdat u ze steeds opnieuw kunt gebruiken in allerlei indelingen en opstellingen en voor alle productcategorieën: ijzerwaren en elektriciteit, gereedschap, hout en tegels, sanitair, verlichting, tuinmateriaal, verf, behang en woondecoratie. Zo kunt u met één rekkensysteem uw volledige winkel flexibel en praktisch inrichten en haalt u het maximum uit uw investering.

TOEGANKELIJKE PRESENTATIE

In de hedendaagse winkelinrichting in de DIY- en bouwmaterialenhandel wordt er nog steeds gebruikgemaakt van 'traditionele' winkelrekken. Het uitzicht verandert niet en de focus blijft liggen op het functionele aspect. Ze moeten immers in de eerste plaats stevig zijn om zware producten te dragen.

"Digitalisering moet dringend ingevoerd worden in DIY-winkelrekken"

Het verschil is dat winkelrekken op een betere manier ingedeeld en benut worden. Veel aandacht gaat uit naar de manier waarop producten en modellen gepresenteerd worden. Ze worden dichter bij de klant geplaatst, waardoor ze aangeraakt en van naderbij bekeken kunnen worden. Hun voordelen en eigenschappen worden beter in de kijker gezet, zodat het assortiment toegankelijker wordt.

gondella
Shop-in-shops voor grotere merknamen zijn een blijvende trend, zoals bij Brico in Herstal (foto: Gondella)

oplossingen tonen

In het geval van bijvoorbeeld verf gaat het niet zozeer om het product zelf, maar vooral om het resultaat dat men wil krijgen, hoe men het gaat aanpakken en wat men hiervoor nodig heeft. Meer nadruk komt te liggen op de oplossing en het resultaat in plaats van enkel op de techniek en het product op zich. Dat heeft gevolgen voor:

  • materiaal: vaak wordt er gekozen voor een zacht materiaal, zoals hout of plexi, afhankelijk van de productcategorie;
  • licht: modulaire rekken kunnen worden voorzien van ledverlichting om de aandacht van de klant te trekken en de producten aantrekkelijker te presenteren. De algemene tendens blijft echter dat winkels sterker inzetten op licht in de volledige winkel en niet zozeer op licht op/in de rekken afzonderlijk;
  • kleur: de hoofdkleur is en blijft (gebroken) wit, al daalt die vraag wel aanzienlijk. Vooral zwart en antraciet of warme kleuren, vaak gecombineerd met hout, zijn de overhand aan het nemen om de winkelbeleving een boost te geven;
  • afmetingen: er wordt gewerkt met verschillende hoogtes om de aandacht van de klant te trekken;
  • kopstanden: worden steeds vaker gebruikt om oplossingen en producten in de kijker te zetten of om demo's te presenteren;
  • crossselling: terwijl vroeger alle producten apart werden geplaatst, is er nu meer integratie, zodat de klant een zo volledig mogelijke oplossing te zien krijgt voor een specifiek probleem of een bepaalde behoefte.
gondella
Er wordt meer in de hoogte gewerkt en met "eilanden" (Brico in Herstal, foto: Gondella)

digitalisering

einde van openingstijden

In tal van sectoren heeft de digitalisering al zijn intrede gemaakt. Toch blijft de doe-het-zelfsector hier wat achter de feiten aan hinken. Vooral bij ons. Kenners binnen de sector geven aan dat – net zoals in het buitenland – de focus meer gelegd moet worden op het online gebeuren, waardoor eigenaars een unieke service kunnen bieden aan hun klanten.

"Deel uw expertise met uw klant"

Bij onder meer Würth wordt er hier al sterk op ingezet, onder andere met 24/7-concepten. Die zorgen ervoor dat klanten te allen tijde de mogelijkheid hebben om hun inkopen te doen. Met behulp van QR-codes slaagt de winkel erin om ook zonder personeel een unieke winkelbeleving te geven. Zo horen openingstijden eigenlijk tot het verleden.

wanzl
Het openen van de poort bij de ingang gebeurt spelenderwijs aan de hand van een QR-code (foto: Wanzl)

snel en traag verkoopcircuit

Een tweede optie is de ontwikkeling van zowel een snel als een traag verkoopcircuit. Enerzijds blijft het uiteraard belangrijk dat u een assortiment tentoonstelt in uw winkel. Anderzijds wordt ook een online webshop – zoals die al in bijna alle andere sectoren al bestaat – enorm belangrijk. Dit lijkt voor veel doe-het-zelfzaken overbodig, maar toch zijn er ook hier heel wat mogelijkheden. Door de mogelijkheid aan te bieden om zaken online te kopen, trekt u mensen nog meer naar de winkel, waar u hen met uw expertise een meerwaarde kan bieden.

wanzl
Een automaat in de winkel zorgt voor een enorm snel verkoopcircuit (foto: Wanzl)

technologie inzetten

Ten derde zetten DIY-winkels beter snel in op het gebruik van technologie in de winkel om het gamma toegankelijker en concreter te maken voor de klant. Schermen waarop filmpjes afgespeeld worden en waarop de klant kan kiezen om het product in de winkel te kopen of thuis te laten leveren.

Ook de electronic shelf labels (ESL) vinden stap voor stap hun weg in de DIY. Dit is een digitaal prijskaartje dat altijd de juiste prijs laat zien. Bij prijswijzigingen kan dit makkelijk elektronisch, aan de hand van een simpele druk op de knop, aangepast worden. Een efficiënt en gebruiksvriendelijk systeem! De kanttekening die hierbij gemaakt moet worden, is dat het wel een vrij dure investering is ...

meerwaarde voor de klant

U kunt een beroep doen op de ervaring van de fabrikant om mee te denken over de juiste opstelling en indeling van uw winkelrekken, volgens de beschikbare ruimte in uw zaak. Uiteraard kunt u, naast het modulaire systeem, ook een winkelconcept op maat van uw wensen en noden laten uitwerken. Daarnaast zijn belevingszones van groter belang geworden dan een etalage. In deze zones kunnen producten in demo worden opgesteld alsook workshops worden georganiseerd.

easyrack
Ook ESL (electronic shelf labels) is aan een grote opmars bezig (foto: EasyRack)

In ieder geval is het aan te raden om in te zetten op een heldere indeling en aantrekkelijke presentatie in uw winkelrekken. Het is dé manier om u te onderscheiden van de concurrentie en van de onlineverkoop. Een aangename winkelervaring is een goede reden voor de klant om naar uw winkel te komen én er tevreden weer buiten te gaan, met de
producten waarnaar hij/zij op zoek was.

Met medewerking van EasyRack, Gondella, Interstock en Wanzl

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jeffe Delrue

Gerelateerde artikels

Trends in winkelrekken

Supermarkten kiezen vandaag voor een meer open inrichting met meer lage presentaties, cross-merchandising en thema's doorheen het jaar. maar daarvoor hebt u dan wel aangepaste/aanpasbare winkelrekken nodig.

Welke materialen gebruikt u best voor een optimale winkelbeleving?

Retail design lab helpt winkeliers de winkelbeleving te verbeteren door precies die materialen te kiezen die bij de uitstraling passen. daarvoor ontwikkelden ze een handige tool waarmee u kan vergelijken welk materiaal welke uitstraling heeft. verder keken ze bij retail design lab ook naar hoe lang bepaalde materialen meegaan in de retail en welke materialen de milieu-impact kunnen verminderen. tijdens een slotevent voor dit project stelden ze de nieuwe tools voor over winkelbeleving. deze tools helpen bij het inrichten van winkels, de onderzoekers bepaalden de emoties die materialen oproepen, welke milieu-impact ze hebben en hoe je als retailer en als designer betere, geïnformeerde keuzes kan maken.

Eerste hulp bij offline retailing

Winkelbeleving zal deels heruitgevonden moeten worden. het retail design lab zette hiervoor enkele tips op een rij en die delen ze graag.

Geen shop-in-shops bij elcado

Eef jansen is al elf jaar lang de leading lady van familiezaak elcado. toch had ze initieel andere plannen met haar diploma ingenieur elektromechanica. de enthousiaste zaakvoerster is op zijn minst gedreven te noemen en durft te dromen. telkens op zoek gaan naar nieuwe merken en streven naar de optimale winkelbeleving vindt ze onwaarschijnlijk boeiend. de concurrentie gaat ze aan dankzij haar persoonlijke aanpak en een niet te onderschatten buikgevoel. stiekem droomt ze van een hippe koffiebar in haar winkel.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine