Winkelier aan het woordPremium

EERSTE NIEUW SUPERMARKTCONCEPT VAN DELHAIZE IN NIJVEL

Digitale schermen en kort parcours met snelle maaltijdoplossingen

In Nijvel staat de eerste supermarkt van Delhaize die volledig beantwoordt aan de verwachtingen van de klanten. Ze kunnen gauw de winkel in en uit als ze een gezonde maaltijd zoeken voor om het even welk moment van de dag. Niet-verkochte groenten en stukken fruit worden verwerkt in soepen en fruitsappen van de dag. Noten zijn in bulk te koop en herbruikbare broodzakken zijn ook een nieuwigheid. In de versafdeling werden alle rekken bewust laag gehouden zodat de medewerkers de klanten makkelijk kunnen helpen. De klus van de volledige verbouwing werd geklaard in minder dan een maand.

CONVENIENCE

In september opende in Nijvel de eerste Delhaize-supermarkt die gebouwd werd volgens een totaal nieuw concept. Van de klassieke inrichting is hier niets meer te merken. Voorafgaand aan de verbouwing, deed Delhaize een diepgaande studie over de behoeften en verwachtingen van haar klanten. De herpositionering draait volledig rond convenience, inspiratie en innovatie.

KORT WINKELPARCOURS

Delhaize Nijvel zet sterk in op biologische producten. De bionoten, -zaden en granen zijn in bulk te koop

Gezonde oplossingen voor de hele dag

Vermits Delhaize het voor de klant zo makkelijk mogelijk wil maken - lees: ertoe wil bijdragen dat hij snel binnen en buiten is - kom je direct in het korte winkelparcours terecht waar je kleinere convenience-aankopen kan doen, dicht bij de kassa's en self-scans. Je vindt er in het 'fresh atelier' snelle maaltijdoplossingen voor de hele dag. Kant-en-klare schotels en bereidingen worden er de dag zelf klaargemaakt: vers gesneden fruit, verse fruitsappen en gekoelde dranken, aperitiefhapjes, belegde broodjes, soepen en salades.

Noten en zaden in bulk

Ondertussen klinkt het als normaal in de oren dat een bedrijf oog heeft voor duurzaamheid en biologische producten. In de nieuwe supermarkt van Delhaize in Nijvel zien we toch een paar nieuwigheden. Roel Dekelver, manager externe communicatie van Delhaize, somt er een paar op: “Onverkochte producten uit de afdeling groenten en fruit worden in de fruitsappen en soepen van de dag verwerkt. We hebben herbruikbare broodzakken en de bionoten, -zaden en granen zijn in bulk te koop."

UITGEBREIDER PARCOURS

Zware producten eerst

Kwam je vroeger eerst in de afdeling fruit en groenten terecht, dan kom je nu eerst de drankenafdeling tegen, na de zone van de snelle maaltijdoplossingen dus. De reden daarvoor is dat die zwaardere producten dan als eerste belanden in de winkelkar. Delhaize hield dus duidelijk rekening met een zo logisch mogelijke aankoopervaring en een intuïtiever parcours.

Versdriehoek

delhaize

Verderop ligt het kloppende hart van de nieuwe winkel: de versdriehoek. Alle versafdelingen bevinden zich op een centrale plaats in de winkel, die de vorm heeft van een driehoek. Eerst is er de bakkerijafdeling. Daar vind je geen verschillende soorten zakken meer. Etiketten worden er geprint per type brood. Verder nog: fruit & groenten, bereide maaltijden, sushi, vis, vlees en het vegetarische gamma, de beenhouwerij, en charcuterie en kaas in een nieuwe presentatie. Logischerwijze ligt de afdeling diepvries aan het einde, om de koudeketen zo kort mogelijk te houden.

REMODELLING IN 3,5 WEKEN

Direct contact met klanten

Opmerkelijk is dat over de hele versdriehoek alle meubels heel laag zijn. Handig, want zo zien de klanten direct waar er medewerkers zijn. Omdat die de producten door en door kennen, kunnen ze de klanten die graag even een vraag stellen direct te woord staan. In de beenhouwerij is er nu ook bediening.

Nieuwe vloer, verlichting, kassa's en winkelkarren

De volledige winkel en de ateliers werden in een recordtijd van 3,5 dagen gevloerd. Er werd gekozen voor de Lion Dark (eigen referentie) van 45 x 45 cm. Het lichtplan werd uitgewerkt samen met de firma Projection, die ook de verlichtingstoestellen leverde. De nieuwe, traditionele kassa's hebben een langere voorband, om het winkelcomfort van de klanten te verhogen.

Ze zijn uitgerust met het cashmanagementsysteem: de kassier komt niet meer in contact met cashgeld. De nieuwe, grotere winkelkarren zijn van ZB Service. De bovenmand is minder diep maar heeft een grotere oppervlakte. Makkelijk voor de klant omdat de boodschappen mooi naast mekaar geplaatst worden en niet op mekaar. De plateau onder de mand, voor de zware producten, is eveneens groter en gemakkelijker toegankelijk.

GROOT ASSORTIMENT BIO

Delhaize Nijvel zet sterk in op biologische producten. De bionoten, -zaden en granen zijn in bulk te koop

Delhaize blijft heel veel rekening houden met het feit dat de klanten een groot belang hechten aan smaak. In het nieuwe winkelconcept ligt de focus dan ook op de categorieën via dewelke Delhaize meer dan ooit de rol van specialist wil vervullen: granen, pasta's en peulvruchten, de wijnen en alcoholische dranken, koffie en chocolade - voor het eerst samen gepresenteerd, in de buurt van de wijn. De bioproducten worden extra uitgelicht en staan per categorie samen.

NOG GROTER ASSORTIMENT ONLINE

In de Delhaize-supermarkt in Nijvel zijn 20.000 referenties te vinden. Nog meer bioproducten, wijnen en gezinsverpakkingen kan de winkelende consument bestellen via een van de vijf digitale schermen in de winkel. Het personeel werd opgeleid om de klanten hierbij te helpen.

s' Anderendaags wordt de bestelling aan huis geleverd of kan de klant ze in het afhaalpunt van de winkel ophalen. Deze dienst bestaat naast 'Collect', de dienst waarmee klanten thuis hun boodschappen doen via delhaize.be.

Johan de smijtere gondella

NIEUW SOORT REKKEN VAN GONDELLA

Delhaize werkt reeds geruime tijd samen met Gondella uit Nazareth. Gondella ontwikkelt, produceert en installeert modulaire winkelrekken. Tot voor kort leverden zij traditionele winkelrekken aan Delhaize. Nijvel is de eerste winkel volgens het nieuwe concept van Delhaize, waar het deelstijlprincipe wordt gebruikt. We hadden een gesprek met de salesmanager van Gondella, Johan De Smijtere, om te achterhalen wat er zo speciaal is aan het 'deelstijlprincipe'.

Deelstijlprincipe

Wat is het verschil tussen een klassiek winkelrek en een rek volgend het 'deelstijlprincipe'? Johan De Smijtere: “Een klassiek rek wordt volledig opgebouwd ter plaatse, in de winkel. Bij het deelstijlprincipe worden de winkelrekken opgebouwd in een aparte hal. Hiervoor doet Delhaize beroep op de firma Stamhuis, waar wij zeer nauw mee samenwerken. De winkel wordt volledig opgebouwd bij Stamhuis, conform de aangeleverde planogrammen van de winkel. Zo krijg je afgewerkte modules inclusief schappen, productscheidingen en prijsaanduidingen. Daarna wordt module per module in de winkel gereden en aan elkaar gekoppeld." Het voordeel laat zich raden: op de werkvloer is er maar weinig tijd nodig voor de definitieve montage en de producten kunnen heel snel ingeladen worden in de rekken. Na de Delhaize in Nijvel werden al vier andere supermarkten van Delhaize volgens het deelstijlprincipe voorzien van winkelrekken van Gondella.

Crosssellingmeubels

wijnrek

De winkelrekken zijn antracietkleurig en zijn voorzien van strakke legplanken en volle rugwanden. Enkel de wijnrekken hebben een open doorkijkstructuur. De door Gondella voorziene individuele elektronische etikethouders in de wijnafdeling, werden rechtstreeks op het legbord aangebracht. Wij zetten in Nijvel ook sterk in op de crosssellingmeubels voor de merchandising. Eveneens zijn er vijf digitale schermen geplaatst op crosssellingelementen. Naast winkelrekken, leveren wij ook groenten- en fruittafels, het bakkerijmeubel en merchandisingtafels, zoals die onder andere te zien zijn in de Delhaize van Edingen. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met Vergalle Interieurs.

Dynamische presentatie voor de kazen

De inrichting van de koeltoog voor kazen is ook van de hand van Gondella. Door middel van specifieke legplankjes van 40 cm breed geplaatst in trapvorm, worden de kazen op een aantrekkelijke manier gepresenteerd. Hier dus geen traditionele legborden over de hele breedte.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose

Gerelateerde artikels

In de kijker: delhaize mechelen

In mechelen staat een volledig nieuwe "grote delhaize", op dezelfde plaats als vroeger. grote verschil: het werd een hoogbouw en de winkel is 100% co₂-neutraal. hij dient als toonbeeld voor alle volgende nieuwe delhaizes.

Ceo van delhaize belgium maakt balans op na transformatie

Het is 18 maanden geleden dat delhaize zijn intentie aankondigde om zijn 128 geïntegreerde winkels te franchisen. dit is dus een gelegenheid om xavier piesvaux, ceo van delhaize belgium, te ontmoeten om de balans op te maken van deze transformatie.

Inspiration talk met marjan decoster van delhaize group

Dit jaar organiseerde de vakbeurs tavola voor het eerst de tavola inspiration talks. marjan decoster, filière manager cheese & charcuterie & dairy bij delhaize group deelde haar visie en analyse op de huidige trends in retail.

Remodeling proxy keerbergen in ruim twee weken tijd

De proxy delhaize in keerbergen van mirella storms en tom de keyser was qua infrastructuur volledig verouderd. in oktober 2019 werd de winkel volledig gestript. op iets meer dan twee weken tijd werden alle werken uitgevoerd, de droge voeding teruggeplaatst op de nieuwe rekken en kregen alle versproducten een plaats in de nieuwe koeltoestellen. de winkel werd meteen 80 m² groter. vooral de versafdeling breidde uit. het resultaat mag er zijn: de winkel oogt klassevol dankzij de zwarte kleur die overal aanwezig is, de energiefactuur is een stuk lager en de omzet ging op de heropeningsdag meteen flink de hoogte in.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine