Bad- & douchekranenPremium

PROFILERING BEPAALT UW AANBOD

HOEVER KAN DOE-HET-ZELFZAAK MEEGAAN IN EVOLUTIES BINNEN KRANENMARKT?

Klantenprofiel

In enkele jaren tijd zijn keuken- en vooral badkamerkranen geëvolueerd van een louter gebruiksvoorwerp naar een hebbeding, een luxeartikel of zelfs een hoogtechnologisch wonderding. In het eerste geval (hebbeding): ik wil een keukenkraan zoals in een professionele keuken. In het tweede geval (luxeartikel) gaat het over controle, met een regeling van de waterstraal, precies zoals de gebruiker die wil. Een derde meerwaarde is een kraan die milieuvriendelijk is en het waterverbruik binnen de perken houdt. De vraag: hoever kan een doe-het-zelfzaak daarin meegaan?

PROFILERING

Het antwoord op de vraag hangt in sterke mate af van uw profilering. U biedt een brede range van benodigdheden voor de meest diverse klussen of projecten, maar het is natuurlijk perfect mogelijk dat u zich binnen dit brede aanbod in één bepaalde categorie profileert als specialist. Een dergelijke profilering is perfect mogelijk binnen de categorie 'sanitair' of meer bepaald 'kranen'.

Beperken tot de basis?

Dit advies komt van fabrikanten en winkeliers die ervan uitgaan dat de doe-het-zelfzaak enkel de noden op een vervangingsmarkt lenigt, namelijk: een defecte kraan vervangen door een nieuwe. In dat geval gaat de doehet-zelver op zoek naar eenzelfde kraan of hooguit een gelijkaardige kraan van een ander merk. Hij weet hoe de kraan moet worden geïnstalleerd, hoe ze werkt en wat ze kan. En heeft hij dan toch een woordje uitleg nodig, dan vindt hij die op de verpakking van de kraan. Thermostatische kranen waarbij het lichaam niet warm wordt, horen ondertussen in een basisassortiment.

Basis of niet

Of toch specialiseren?

Heeft de doe-het-zelver meer op het oog dan 'vervangen' en is hij op zoek naar meerwaarde en een kraan die aan die verwachtingen kan beantwoorden, dan is een vakkundige uitleg wel noodzakelijk. Fabrikanten ervaren dat de kennis van een consument over kraanwerk eerder miniem is. Als hij alleen voor de keuze staat, kan de consument zich meestal enkel baseren op het design of de prijs. Een kraan is wel een item waar de klant doorgaans weinig angst voor heeft. Een degelijke scholing van het winkelpersoneel of ten minste van één iemand die de rol van rayonverantwoordelijke op zich zal nemen, resulteert vaak in een hogere omzet binnen deze productcategorie. Als u de klant kunt overtuigen van de technische aspecten, zal hij ook meer geneigd zijn u te volgen in zijn beslissing en zal hij ook meer vertrouwen hebben in uw winkel.

WAT MOET/WIL DE KLANT WETEN OVER KRANEN?

Aan de basis is een kraan een relatief eenvoudig product dat weinig uitleg behoeft. Alleen staan we vandaag mijlenver van die basis verwijderd en zijn de mogelijke troeven zo talrijk dat een woordje uitleg meestal toch op zijn plaats is. Basiselementen zijn bijvoorbeeld het verschil tussen een thermostaatkraan en een mengkraan of het verschil tussen een gewone sproeier en een ecoversie, en hoe dit dan juist werkt. Wat zijn de behoeften van de klant? Welke argumentatie kan ik geven ten aanzien van een A-merk? En welke garanties biedt een merk? Zijn bepaalde onderdelen apart leverbaar bij problemen? Bestaat er een duidelijk installatieplan?

Hard of zacht

Hard of zacht? 

Een ander aandachtspunt bij de aanschaf van een kraan zijn de kenmerken van het water: hard of zacht. Dit is belangrijk met het oog op een correct onderhoud van de kranen. Bij zachter water heb je nauwelijks onderhoud nodig, bij hard water daarentegen is onderhoud cruciaal voor een langere levensduur. Een bredere kennis van het sanitair en loodgieterij is bij dergelijke vragen wenselijk, want een badkamer moet onderhouden worden.

 

Met dank aan Calodar, Conmetall, Coram, Grohe & Van Marcke

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Frank Verhue
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine