Bad- & douchekranenPremium

TOUCH-AND-FEELPRESENTATIE GEEFT DOORSLAG BIJ AANKOOP KRANEN

TERREINVERKENNING ONLINE, AANKOOP IN DE WINKEL

Wie iets koopt, wil - bij wijze van spreken - een proefritje kunnen maken. Bij de aanschaf van kranen is dit niet anders. In een fysieke winkel kan dat, op een website kan dit niet. Grijp deze troef met beide handen en zorg ervoor dat u de kranen die u verkoopt, ook in huis heeft.

Presentatie

PRESENTATIE

Kranen zijn iets waar we dagelijks letterlijk mee in contact komen, bewust of onbewust, maar hoe dan ook contact, fysieke aanraking. Het is belangrijk dat kandidaat-kopers van kranen en/of bijbehorende accessoires in de winkel even kunnen testen hoe de kraan voelt. Het materiaal van de kraan, maar ook de kraan open en weer dicht doen. Dat moet goed voelen. Belangrijk? Zeker, net zoals het voor mensen die een salon willen kopen, belangrijk is dat ze even in die zetel kunnen zitten en de stof of het leder betasten. Wie iets koopt, wil, bij wijze van spreken, een proefritje kunnen maken en bij de aanschaf van kranen is dit niet anders. In een fysieke winkel kan dat, op een website kan dit niet. Grijp deze troef met beide handen en zorg ervoor dat u de kranen die u verkoopt, ook in huis heeft. Zorg er verder ook voor dat u minstens één complete opstelling kunt tonen, met alles erop en eraan. Indien u er de ruimte voor heeft, zijn sfeerfoto’s verder ook een goed idee. Dit inspireert en verhoogt de koopbereidheid.

 

Terreinverkenning online

De doe-het-zelver die een nieuwe kraan wil aanschaffen, heeft ongetwijfeld al eens gekeken wat er zoal beschikbaar is op de markt en tegen welke prijs. Die voorbereiding van die aankoop gebeurt in ons land niet zozeer om te kijken wat er technisch zoal mogelijk is, maar veeleer om te kijken hoe mooi de kranen zijn en hoeveel ze kosten. Voor de Belgische klant geven prijs en esthetiek de doorslag.

PRODUCTKENNIS CRUCIAAL

Om de modellen uit de hogere prijsklassen vlot te verkopen, is het cruciaal dat het winkelpersoneel de producten goed kent. Vandaar dat merken inzetten op doorgedreven opleidingen.

ACCESSOIRES

Vele fabrikanten verkopen ook toebehoren bij hun kranen. Niet alleen gereedschap om ze te reinigen, maar eventueel ook bijpassende zeeppompjes, handdoek- en wc-rolhouders of afvoerpluggen. Het spreekt voor zich dat je deze het best in de buurt van de kranen aanprijst.

 

A- VS. B- EN C-MERKEN

Natuurlijk zijn er altijd klanten die vooral op de prijs kopen. Op zich is dat geen issue: ook B- en C-merken bieden kwaliteit en nemen innovaties over van A-merken. Ze groeien naar elkaar toe. Belgen kiezen sowieso het meest voor mediummodellen met enig comfort, zeker voor thuis.

VOORRAAD

Vervangmarkt

Als het gaat over sanitair zijn er geen echte seizoenen, tenzij bij tuinkranen of technische kranen. Weliswaar gaat de verkoop van kranen iets omhoog als het bouwverlof nadert. Voor douchekranen is er een lichte stijging van mei tot eind september. Degenen die niet met vakantie gaan en de tijd benutten om hun woning of huis te renoveren, kopen dan vaak sanitaire artikelen, waaronder kranen. Toch vormen kranen vooral een vervangmarkt. Als er iets kapot gaat, moet het vervangen worden, en dat gebeurt natuurlijk het hele jaar door. Een leverancier raadt aan om de keukenkranen te scheiden van de badkamerkranen. Dat brengt rust en overzicht in het rayon: een consument die een kapotte keukenkraan wil vervangen, heeft toch geen bad­kamerkraan nodig.

Safety stock

Een echt grote voorraad is meestal niet nodig, aangezien de meeste fabrikanten al leveren vanaf een kleine waarde en retailers bijvoorbeeld één keer per week een order kunnen plaatsen. Voor goed roterende of iets goed­kopere kranen, kan er best wel iets meer stock voorzien worden. En wie gekleurde kranen voor keuken of badkamer in zijn assortiment opneemt, haalt best een safety stock in huis omdat de leveringstermijnen langer zijn door het zeer duurzame proces.

 

Met dank aan Calodar, Conmetall, Coram, Grohe & Van Marcke

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Frank Verhue

Gerelateerde artikels

Hoe je waterkranen onderhouden

Een goed werkende kraan is ook een propere kraan. het onderhoud van je sanitair kraanwerk houdt in de meeste gevallen niet zo veel in. we lijsten enkele tips voor je op.

Winkelpresentatie: focus op kwaliteit en geef advies

Het aanbieden van kwaliteitsvolle, tijdloze badkameraccessoires stelt u in staat om op te boksen tegen de concurrentie van de woonwarenhuizen en de onlineverkoop. degelijke begeleiding en advies zijn een meerwaarde.

Waterkranen in je badkamer: wat zijn de opties?

Een wastafel, een douche of een bad zijn niets zonder een degelijke waterkraan. waar vroeger aparte kranen voor warm en koud water legio waren, zijn het nu vooral mengkranen. al ruimen die ook steeds meer en meer plaats voor thermostatische kranen.

‘samenwerking’ en ‘tailormade’, sleutelwoorden bij salco

Salco levert al 34 jaar aan bouwvakhandelaars én staat hen bij met raad en daad. salco verdeelt meer dan 10.000 merkenproducten, gaande van roosters over handgereedschappen tot allerlei soorten siliconen. handig, zodat u geen veelheid aan leveranciers moet aanspreken. dat bespaart u meteen heel wat administratie. u hoeft ook geen grote stocks aan te leggen omdat salco een snelle levering garandeert. maar het bedrijf doet meer: geen zuivere vertegenwoordigers maar wel adviseurs denken mee met u om uw zaak verder te laten groeien. en merchandisers zorgen voor de winkelpresentatie. als klant krijgt u op regelmatige basis een extraatje en u doet mee aan een getrouwheidsprogramma.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine