TOUCH-AND-FEELPRESENTATIE GEEFT DOORSLAG BIJ AANKOOP KRANEN
TERREINVERKENNING ONLINE, AANKOOP IN DE WINKEL
Wie iets koopt, wil - bij wijze van spreken - een proefritje kunnen maken. Bij de aanschaf van kranen is dit niet anders. In een fysieke winkel kan dat, op een website kan dit niet. Grijp deze troef met beide handen en zorg ervoor dat u de kranen die u verkoopt, ook in huis heeft.
PRESENTATIE
Kranen zijn iets waar we dagelijks letterlijk mee in contact komen, bewust of onbewust, maar hoe dan ook contact, fysieke aanraking. Het is belangrijk dat kandidaat-kopers van kranen en/of bijbehorende accessoires in de winkel even kunnen testen hoe de kraan voelt. Het materiaal van de kraan, maar ook de kraan open en weer dicht doen. Dat moet goed voelen. Belangrijk? Zeker, net zoals het voor mensen die een salon willen kopen, belangrijk is dat ze even in die zetel kunnen zitten en de stof of het leder betasten. Wie iets koopt, wil, bij wijze van spreken, een proefritje kunnen maken en bij de aanschaf van kranen is dit niet anders. In een fysieke winkel kan dat, op een website kan dit niet. Grijp deze troef met beide handen en zorg ervoor dat u de kranen die u verkoopt, ook in huis heeft. Zorg er verder ook voor dat u minstens één complete opstelling kunt tonen, met alles erop en eraan. Indien u er de ruimte voor heeft, zijn sfeerfoto’s verder ook een goed idee. Dit inspireert en verhoogt de koopbereidheid.
Terreinverkenning online
De doe-het-zelver die een nieuwe kraan wil aanschaffen, heeft ongetwijfeld al eens gekeken wat er zoal beschikbaar is op de markt en tegen welke prijs. Die voorbereiding van die aankoop gebeurt in ons land niet zozeer om te kijken wat er technisch zoal mogelijk is, maar veeleer om te kijken hoe mooi de kranen zijn en hoeveel ze kosten. Voor de Belgische klant geven prijs en esthetiek de doorslag.
PRODUCTKENNIS CRUCIAAL
Om de modellen uit de hogere prijsklassen vlot te verkopen, is het cruciaal dat het winkelpersoneel de producten goed kent. Vandaar dat merken inzetten op doorgedreven opleidingen.
ACCESSOIRES
Vele fabrikanten verkopen ook toebehoren bij hun kranen. Niet alleen gereedschap om ze te reinigen, maar eventueel ook bijpassende zeeppompjes, handdoek- en wc-rolhouders of afvoerpluggen. Het spreekt voor zich dat je deze het best in de buurt van de kranen aanprijst.
A- VS. B- EN C-MERKEN
Natuurlijk zijn er altijd klanten die vooral op de prijs kopen. Op zich is dat geen issue: ook B- en C-merken bieden kwaliteit en nemen innovaties over van A-merken. Ze groeien naar elkaar toe. Belgen kiezen sowieso het meest voor mediummodellen met enig comfort, zeker voor thuis.
VOORRAAD
Vervangmarkt
Als het gaat over sanitair zijn er geen echte seizoenen, tenzij bij tuinkranen of technische kranen. Weliswaar gaat de verkoop van kranen iets omhoog als het bouwverlof nadert. Voor douchekranen is er een lichte stijging van mei tot eind september. Degenen die niet met vakantie gaan en de tijd benutten om hun woning of huis te renoveren, kopen dan vaak sanitaire artikelen, waaronder kranen. Toch vormen kranen vooral een vervangmarkt. Als er iets kapot gaat, moet het vervangen worden, en dat gebeurt natuurlijk het hele jaar door. Een leverancier raadt aan om de keukenkranen te scheiden van de badkamerkranen. Dat brengt rust en overzicht in het rayon: een consument die een kapotte keukenkraan wil vervangen, heeft toch geen badkamerkraan nodig.
Safety stock
Een echt grote voorraad is meestal niet nodig, aangezien de meeste fabrikanten al leveren vanaf een kleine waarde en retailers bijvoorbeeld één keer per week een order kunnen plaatsen. Voor goed roterende of iets goedkopere kranen, kan er best wel iets meer stock voorzien worden. En wie gekleurde kranen voor keuken of badkamer in zijn assortiment opneemt, haalt best een safety stock in huis omdat de leveringstermijnen langer zijn door het zeer duurzame proces.
Met dank aan Calodar, Conmetall, Coram, Grohe & Van Marcke