Innovatie troef op de kranenmarkt
Focus op gebruikscomfort en energiebesparing
Kranen worden gebruikt op verschillende plaatsen in en rond ons huis. Keuken en badkamer zijn zeker de belangrijkste, maar laten we ook toilet, kelder, garage, bijkeuken, wasplaats en tuin niet uit het oog verliezen. Voor elk van deze plaatsen komen er regelmatig nieuwigheden op de markt. Wat dacht u bijvoorbeeld van ‘slimme’ kranen met een intuïtieve bediening, of nog wastafelkranen met een infraroodsensor. In dit artikel zetten we de belangrijkste productevoluties op een rijtje.
Innovaties
Keuken
Keukenkranen vormen in de doe-het-zelf de best verkochte categorie. Ze worden immers het meest gebruikt, en zijn daardoor ook sneller aan vervanging toe. Voorlopig vooral op de professionele markt voor de keuken worden steeds meer intelligente waterkranen geïntroduceerd. De ene kraan tovert gefilterd en gekoeld plat en bruisend water uit de kraan en maakt de keuken en de frigo flessenvrij. Een andere kraan levert dan weer rechtstreeks uit de kraan water aan 100°C, ideaal voor thee, het koken van pasta, het blancheren van groenten, maar bijvoorbeeld ook voor het thermisch ontsmetten van babyflesjes of het verwarmen van borden.
Later dit jaar introduceert een fabrikant SmartControl, een kraan met een intuïtieve bediening door te drukken en te draaien. Om de watertoevoer te starten, drukt u met uw hand, elleboog of pols op de knop bij de uitloop van de kraan. Door opnieuw op de knop te drukken, wordt de waterstroom onderbroken. In een ander assortiment vinden we al enkele jaren handige keukenkranen met een grote sproeier of met ingebouwde ledverlichting.
Badkamer
Wat de douche betreft, is België een echt ‘thermostatenland’. Voor de badkamer werd er onlangs een thermostatische douchekraan gelanceerd met Cool Touch-technologie, waardoor de buitenkant niet warm wordt. Daarnaast bracht het bedrijf ook een reeks wastafelkranen op de markt met een infraroodsensor voor particulier gebruik. Die zijn vooral in te zetten als fonteinkraan. Ook bij andere fabrikanten zijn er badkamerkranen met Cold Touch in het assortiment. Net als thermostatische wastafelkranen en de innovatieve kranen met Cold Start, die energiebesparend zijn: ze beginnen immers steeds ‘koud’. Ook voor de douche is er een SmartControl-systeem dat met het drukken-en-draaienprincipe werkt. Je kiest de straal die je wenst en draait om het debiet te regelen. Wanneer je nog eens drukt ‘pauzeert’ de douche en bij je volgende douchebeurt staan all voorkeuren al voorgeprogrammeerd. Later op het jaar komt een badkamerkraan op de markt die met een display aangeeft welke temperatuur het water heeft dat uit de kraan komt. Bovendien kan de temperatuur op een heel intuïtieve manier aangepast worden.
Andere ruimtes
In de kelder, of andere plaatsen waar de waterleidingen zich in het huis bevinden, werkt een fabrikant met de slimme lekdetectiesystemen, Sense en Sense Guard. Sense stuurt berichtjes via een app indien hij abnormaliteiten voelt waar hij geplaatst staat qua temperatuur, vochtigheid of wanneer hij lekkages detecteert. Sense Guard sluit bij plots groot waterverlies (wat meestal duidt op een leidingbreuk) de waterleiding af.
Trends
Materialen
Bij kranen is messing nog steeds de eerste keuzen. Een nieuwe trend in keukenkranen zijn de kranen gemaakt van 100% rvs.
Kleuren
Qua kleuren verkoopt chroom nog steeds het best. Combinaties van chroom, met bijvoorbeeld wit, scoren vandaag ook. Daarnaast is er een duidelijke trend naar matzwart en grafietgrijs. We zien ook meer en meer goud-, koper- en bronstinten, al sijpelt dit nog niet volledig door naar DIY. Tot slot is er nog een trend naar uiteenlopende felle kleuren waarbij ofwel het volledige kraanlichaam ofwel de flexibele uitloop in een kleurtje zit.
A, B & C
A-merken bieden vaak een DIY-assortiment aan naast hun professionele gamma. Er is echter een vervaging van de kanalen DIY en PRO gaande, waardoor er ook meer en meer vraag komt vanuit DIY naar professionele referenties. Nieuwe series van A-merken worden na verloop van tijd wat goedkoper. Heel wat consumenten hebben echter voldoende aan een kraan van een B-merk. Zo lang ze niet op zoek zijn naar extravagante designs, materialen of technologieën, vinden ze in het B- of zelfs C-gamma ook zeker een product dat bij hen past. Die extravagante producten vormen bovendien een niche-segment, dat meestal niet verkocht wordt via het DIY-kanaal.
Met dank aan Calodar, GROHE, SCHÜTTE & Van Marke