ad
BakkerijPremium

"stilstaan is achteruitgaan"

Landelijke gezelligheid en out of the box denken 

THV Neirinck
Machiel en zijn partner Dana in de winkel

In Machelen vind je bakkerij Neirinck. De bakkerij straalt landelijke gezelligheid uit en wordt uitgebaat door bakker Machiel en zijn partner Dana. Klantvriendelijkheid staat bij hen voorop alsook het aanbieden van kwaliteitsvolle producten. Ze denken al graag eens out of the box maar willen vooral dat al hun klanten zich welkom voelen.

van bankfiliaal tot bakkerij 

Het pand waarin de bakkerij zich bevindt was oorspronkelijk een bankfiliaal. In 1995 vestigde er zich een eerste bakkerij, Martin. In 2008 nam Machiel Neirinck, de bakkerij over op 23-jarige leeftijd. "Ik had al een 15-tal panden bezocht voor ik op deze uitkwam. Mijn toenmalige vrouw was afkomstig van Machelen en zo ben ik hier verzeild geraakt", steekt Machiel van wal. Op 15 september 2008 opende de zaak haar deuren. Het was meteen een schot in de roos. "Bij de opening waren we meteen uitverkocht, niettegenstaande dat we enorm veel gebakken hadden – je weet namelijk niet hoeveel van alles je moet bakken. In de loop der jaren kan je dan iets beter inschatten wat te maken. Toen we in 2017 de winkel compleet uitbreidden en vergrootten, hadden we de voorgaande jaren reeds grote investeringen gedaan om de drukte van een grotere winkel aan te kunnen. De omzet bij de tweede opening, in 2017, was het dubbele van de eerste opening in 2008", vertelt Machiel.

winkel gevel
"Ik wil dat mijn klanten zich hier thuisvoelen"

"Ik zoek naar unieke combinaties
en probeer mezelf constant te verbeteren"

winkel
De winkel straalt een gezellige warmte uit

Toch had Machiel zelf geen achtergrond in de bakkerswereld: "Ikzelf ben in de paardenwereld geboren, al generaties lang. Mijn grootvader had een slachthuis, dat hij van zijn ouders overnam. Toen ik klein was, hielp ik mijn oma wel al met het bakken van taarten. Ik denk dat mijn liefde dan ontstaan is. Ik speelde toen met het idee van een eigen tearoom, maar mijn grootouders raadden me aan om naar de bakkersschool te gaan omdat daar volgens hen meer toekomstmuziek in zat. In het jaar 2000 startte ik mijn bakkersopleiding aan Ter Groene Poorte in Brugge. Ik ben mijn grootouders tot op de dag van vandaag nog steeds heel dankbaar voor dat advies." 

een warme winkel waar iedereen welkom is 

"Bij de start in 2008 hebben we de toenmalige winkel wat opgefrist en het is bij de uitbreiding en totale vernieuwing van de winkel in 2017 dat we kozen voor het echt landelijke, rustieke karakter dat de winkel nu uitstraalt. Ik wil mij met mijn bakkerij vooral profileren als een zeer toegankelijke winkel waar iedereen welkom is. Ik wil dat mijn klanten zich hier thuis voelen. Daarom staat klantvriendelijkheid bij mij met stip op nummer één. Tevens wil ik mijn klanten ook een mooie keuze aan gevarieerde producten aanbieden. Toen ik startte in 2008 had ik een al een redelijk uitgebreid aanbod, maar ik denk dat het logisch is dat je hierin groeit. Vooral bij de uitbreiding van de winkel zijn er veel zaken veranderd. Zo hebben we nu meer soorten zachte broodjes en pistolets en is er een groter assortiment aan patisserie. Ook probeer ik mijn assortiment steevast af te stemmen op het seizoen. Ik wissel ook graaf af. Citroentaartjes zal je bij mij in de herfst of winter dus niet vinden. Qua versiering en afwerking vind ik het ook belangrijk dat daar variëteit in zit. Het is altijd leuk om bezig te zijn met voeding. Daarom zoek ik naar unieke combinaties en probeer ik mezelf constant te verbeteren. Ik wil mijn klanten ook af en toe iets nieuws kunnen aanbieden, daarom lanceer ik graag nieuwe producten. Ook mijn partner Dana helpt bijna dagelijks mee in het atelier en springt bij waar nodig. Onlangs maakte ze volgens haar eigen recept brownies. We posten dit op onze sociale media en onze klanten vinden dit super en komen er wel op af. Tevens vind ik dat je je aanbod moet afstemmen op je locatie. We liggen met onze winkel in een behoorlijk landelijke omgeving: extravagante patisserie zou hier gewoonweg niet passen."

bakkerij neirinck
Het aanbod moet afgestemd zijn op de locatie waar je je bevindt

out of the box denken

"Met de bakkerij probeer ik ook in te zetten op sociale media. Ik heb een Facebookpagina en post hier wekelijks. Dat kan gaan van ludieke posts tot de voorstelling van een nieuw product of actie. Onze klanten houden er ook van om filmpjes van achter de schermen te zien passeren. Facebook is trouwens een heel tof én snel platform. Het is al gebeurd dat ik een net afgebakken product online zet en dat er 10 minuten later al iemand voor in de winkel staat, nog zonder dat de winkelmeisjes ervan op de hoogte zijn. Facebook is een goede manier om reclame te maken; ik vind het zeer jammer om te zien dat niet meer bakkers gebruikmaken van deze tool."

assortiment
Machiel komt graag vernieuwend uit de hoek en speelt vaak met nieuwe recepten en ideeën

"Ik denk ook graag out of the box. Daarmee hou ik soms eens een actie met 'De stoel'.  In coronaperiode botsten we ergens in een stockwinkel op een replica van de stoel; we beslisten deze mee te nemen met het idee dat we er nog wel eens iets zouden mee doen – we doen namelijk nu en dan eens gek. Toen enkele maanden geleden bleek dat het programma van de buis zou verdwijnen, schoten we in actie: samen met het 15-jarig bestaan van de bakkerij lanceerden we dus de actie rond 'De stoel'. We plaatsen hem vijf keer, en elke winnaar wint één jaar gratis brood."

"Mijn grootouders raadden me aan om bakkerijschool te doen.
Ik ben hen nog steeds dankbaar daarvoor"

Toekomstplannen 

Voor de toekomst heeft Machiel alsnog geen wilde plannen. De laatste jaren werd er heel veel geïnvesteerd in het atelier en in het machinepark. Machiel is van plan om nu enkele jaren op dit elan verder te gaan. Zijn missie is ook om zoveel mogelijk zelf te doen en met zo weinig mogelijk personeel te werken. "Er is slechts één gast die ons helpt met de patisserie maar voor de rest doe ik alles zelf", aldus Machiel. "Ik hoop nog zo lang mogelijk in deze stiel te morgen werken, want het is een zeer harde stiel. Als je niet bereid bent om keihard te werken, dan red je het niet. Mocht het een job zijn die je volledig overdag kan doen, dan zou het voor mij zelfs de mooiste stiel op aarde zijn. Vroeg opstaan hoort erbij en continu tegen de klok werken is onvermijdelijk. Als je om 06.30 uur opengaat, verwachten de klanten nu eenmaal dat de winkel volstaat. Het is vooral zoeken naar een balans, genoeg verlof inplannen en ook durven keuzes maken in je aanbod. Die keuzes zorgen ervoor dat je ook een sociaal leven kan onderhouden naast het werk. Ook kijk ik met nieuwsgierigheid uit naar de toekomst van mijn 13-jarige zoon die ook in Ter Groene Poorte zit. Wie weet breiden we later de zaak uit of installeer ik hem ergens anders. Dat is nog koffiedik kijken, maar ergens in mijn hoofd denk ik daar toch al aan. Het ondernemen zit nu eenmaal in het bloed en ik vind het toch belangrijk om daar al eens bij stil te staan."

atelier
De laatste jaren werd er fors geïnvesteerd in het atelier en het machinepark

Visie voor de bakkers 

Op de vraag of bakkers een uitstervend ras zijn, antwoordt Machiel: "Zolang de kleine warme bakker zich focust op kwaliteit en zich blijft distantiëren van de steeds grotere kracht van de supermarkt, zal hij blijven bestaan. Creativiteit, goede grondstoffen en juiste keuzes zullen hierin een rol spelen, volgens mij, en dan vooral de combinatie van de drie. Probeer je medebakkers ook niet te zien als concurrenten. We kunnen allemaal veel leren van elkaar." 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Axelle Brants
ad

Ontdek vorige edities