bakkerij adams biedt het beste van twee werelden
Ronald Adams was nog maar een kleuter toen hij voor het eerst de bakkersdroom uitsprak. Geen loze woorden, ondanks de jonge leeftijd, want de enthousiaste veertiger heeft ondertussen meer dan 10 jaar zijn eigen bakkerij. "Wat ik zo mooi vind aan de bakkersambacht? Pistolets die nog knisperen als we ze in de winkel leggen; het is een van de mooiste momenten van de dag. Dat heb ik het liefst, ovenverse producten die de smaakpapillen triggeren, want voor die ongeëvenaarde kwaliteit komen klanten tenslotte naar onze bakkerij", vertelt Ronald Adams van Bakkerij Adams in Baarle-Hertog.
KWARTEEUW VAKMANSCHAP
Eerste bakker in de familie
Dat Ronald bakker ging worden, stond niet in de sterren geschreven, want bij geen enkel familielid waren bakkersgenen te vinden. "Toen ik als kleuter een excursie maakte naar Bakkerij Bruurs in Baarle wist ik het: ik wou bakker worden. De immense – althans in mijn herinneringen – bakker met heerlijk geurende creaties en tafels vol met taaitaai (taai en dikker dan speculaas n.v.d.r.) om te versieren, lieten een overweldigende indruk achter", vertelt Ronald. Hij week niet meer af van zijn keuze en besloot de opleiding Consumptieve techniek, richting Brood en banketbakken te volgen op het Van Cooth in Breda, gevolgd door de Vakschool en de lerarenopleiding in Wageningen. "Ik had het geluk dat mijn docent Jan Arts sterk in mij geloofde, want hij moedigde mij onder meer aan om deel te nemen aan het Nederlands Kampioenschap voor de jeugd, waar ik toen ook de hoofdprijs in de wacht sleepte. Uiteindelijk ben ik in 2002 hier terechtgekomen, bij de toenmalige Bakkerij Broeckx-Govaerts en in 2012 kregen we de kans om de bakkerij over te nemen."
Duo vormt een gouden tandem
Terwijl Ronald de kneepjes van het bakkersvak tot in de puntjes beheerst, zorgt zijn vrouw Anke ervoor dat achter de schermen alles in goede banen loopt. Het duo werkt als een geoliede tandem en is zichtbaar goed op elkaar afgestemd. "Ik ben docent aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, maar toen Ronald de kans kreeg om de bakkerij over te nemen, ben ik mee in het verhaal gestapt", vertelt Anke. "Ondertussen combineer ik mijn job met uiteenlopende taken in de bakkerij: administratie, schrijven van nieuwsbrieven, sociale media beheren, organisatie in de brede zin van het woord … En toeval of niet, maar mijn grootouders hadden een bakkerij, dus de interesse zit misschien toch ergens diep verscholen. Ik herinner me nog dat mijn oma me waarschuwde en vroeg of ik wel zeker was van de keuze, want je kiest niet alleen voor een bakker maar ook voor het leven dat erbij hoort."
DANKZIJ RENOVATIE KLAAR VOOR DE TOEKOMST
Al vanaf 1942 zijn er in het pand aan de Molenstraat 63 in het gezellige enclavedorp bakkers in de weer. Door de jaren heen raakten het atelier en de winkel echter verouderd, waardoor het Belgisch-Nederlandse duo besloot alles te strippen en opnieuw in te richten. "In 2018 zijn we met renovatiewerken gestart. We wilden een moderne, warme winkel creëren met een sterke link naar het wondermooie ambacht. De oven is blijven staan, maar al de rest hebben we grondig onder handen genomen", aldus Anke.
Wie de winkel binnenkomt, ziet meteen een black box, waar de broden de hoofdrol spelen
Weloverwogen design spreekt aan
Over het ontwerp van de nieuwe zaak werd goed nagedacht, met gepaste eerbied voor ambacht en vakmanschap, maar tevens met bewust ondernemerschap en een duidelijke blik op de toekomst. "De ingang is geaccentueerd met een gestileerde Arc de Triomphe, als verwijzing naar de hoofdstad van de croissant. Wie de winkel binnenkomt, ziet meteen een black box, waar de broden de hoofdrol spelen. In het midden van de ruimte staat de koelvitrine, met onder meer charcuterie en kaasjes, om een one-stop-shop te creëren", legt Anke uit terwijl ze enthousiast door de winkel wandelt. "Het doel was om een organisch geheel te creëren, waarbij de winkel en bakkerij in elkaar overvloeien. Dit mag je letterlijk nemen, want de open wand tussen beide delen is enkel onderaan met glas dicht, waardoor elke klant een kijkje kan nemen achter de schermen en de geuren tot in de winkel komen. We onthullen graag het geheim van de bakker. Dat is een van onze paradepaardjes."
HET BESTE VAN TWEE WERELDEN
Bijzondere situatie in het grensdorp
Is het nu een Belgische bakker in Nederland of een Nederlandse bakker in België? Om hier een sluitend antwoord op te bieden, duiken we kort de geschiedenisboeken in. Baarle ligt in het hart van de Benelux en de Kempen, op de grens van België en Nederland. Wat de locatie zo bijzonder maakt, is dat het dorp uit 30 stukken België én Nederland bestaat, namelijk het Belgische Baarle-Hertog met 22 enclaves en het Nederlandse Baarle-Nassau met 8 enclaves. Bakkerij Adams is gelegen in Baarle-Hertog en ligt dus officieel op Belgisch grondgebied, terwijl de overkant van de straat Nederlands eigendom is. Kortom, een verweven lappendeken en een kluwen aan enclaves.
Opvallende nationale consumentenvoorkeur
"Er zijn grote verschillen op te merken", legt Ronald uit als we hem vragen naar de consumentenvoorkeur van beide nationaliteiten. "In eerste instantie zijn Belgen echte bourgondiërs, die elke dag durven genieten en een dagelijks bezoekje aan de bakker niet schuwen. Nederlanders aan de andere kant beperken de frequentie sneller tot één keer in de week, waarbij een grote voorraad wordt ingevroren. Bovendien is een rijkelijk ontbijt op zondagmorgen heilig voor de Belgen, terwijl de Nederlandse bakkers net dan vaak hun sluitingsdag houden. Daarnaast eten Belgen van oudsher vaak lichter brood, zoals wit en ardeens, en in dunnere sneetjes, terwijl Nederlanders eerder voor volkorenbrood en dikkere sneden opteren. Verder zijn de Hollandse worstenbroodjes anders dan de Belgische. De Hollandse variant is met sandwichdeeg, wat een heel jaar door verkoopt, terwijl Belgisch getoerd gerezen is en het populairste is in de winter. En wist je trouwens dat broodautomaten in Nederland eerder uitzondering dan regel zijn? De unieke situatie is een onuitputbare inspiratiebron voor nieuwe combinaties, om het beste van twee werelden te combineren."
DE BAKKER STAAT VOOR UITDAGINGEN
Moeilijk te voorspellen consument
Na de wereldwijde pandemie kennen we ondertussen een heuse energiecrisis met productschaarste en exploderende prijzen tot gevolg. De mondiale veranderingen zetten de bakker voor heuse uitdagingen, en dan hebben we nog niet gesproken over de veranderende verwachtingen van de consument. De bakkerijsector blijft er niet van gespaard. "Door de jaren heen hebben we het gedrag van onze klanten sterk zien veranderen. Terwijl we vroeger eenvoudiger konden voorspellen welk aanbod ging aanslaan, is de moderne consument grilliger en mondiger geworden en durven ze al vaker opteren voor innovatieve producten. De ene dag is om 10.00 uur de winkel leeg, terwijl er de volgende dag nog een volle toog is om 14.00 uur; we krijgen er kop noch staart aan", verklaart Ronald. "We proberen de veranderende wensen en behoeften echter als kansen te beschouwen. Anke volgt de trends op de voet en komt regelmatig met innovatieve ideeën om de consument te strikken. Een voorbeeld? Consumenten zijn bewuster met voeding bezig en trekken steeds vaker de kaart van gezonde alternatieven. Om hierop in te spelen hebben we een taartje gemaakt met wortelen. Bovendien proberen we zoveel mogelijk met bestellingen te werken, zodat we weten wat we moeten maken. We werken al meer dan 6 jaar met een webshop en dat werkt uitstekend!"
Terwijl we vroeger eenvoudiger konden voorspellen welk aanbod ging aanslaan, is de moderne consument grilliger en mondiger
Goede grondstoffen primordiaal
De basis van kwalitatieve producten zijn goede grondstoffen; dat spreekt voor zich. "Aan de ene kant zijn de stijgende grondstofprijzen een bekommernis. Voor eieren betalen we ondertussen bijna een derde meer, granen worden schaarser en de prijs van verpakkingsmateriaal schiet de hoogte in. Daarnaast merken we dat de kwaliteit van bepaalde grondstoffen afneemt. Aangezien we steeds de beste kwaliteit willen garanderen aan onze klanten, levert dit voor ons een bijkomende zoektocht op."
STERK INZETTEN OP COMMUNICATIE
Wie een stapje zet in de bakkerij ziet meteen dat het open gevoel een belangrijk aspect is. Die openheid willen ze niet alleen doortrekken in het pand, maar ook in de manier van communiceren. "Ik merkte al snel dat klanten het beroep van bakker bijzonder boeiend vinden en dat ze hier graag meer over zouden leren. Om hierop in te pikken ben ik na verloop van tijd gestart met 'Het geheim van de bakker' op onze website", vertelt Anke trots. "Elke 2 weken post ik een nieuwsbrief met 3 artikels over het reilen en zeilen binnen de zaak. Nu hebben we bijvoorbeeld een leuke samenwerking met het Davidsfonds in België. Voor de 36e keer organiseren ze de Zomerzoektocht en dit jaar trekken ze naar Hoogstraten, Merksplas en Baarle. De deelnemers worden met een exclusieve streekgids en dankzij de lokale handelaars zorgeloos door de dag geleid, dus daar maken wij dit jaar ook deel van uit."
EN DE TOEKOMST?
Dat de formule van de familie Adams werkt, blijkt alvast uit de snelle groei die ook de nieuwe bakkerij mocht meemaken. "Onze doelstelling is om te blijven evolueren met de markt. Onlangs heb ik een nieuwe geautomatiseerde doseermachine gekocht, onder meer om eclairs, soezen en merengue te spuiten en ook een automatische uitroltafel behoort sinds kort tot het machinepark", gaat Ronald verder. "Door die uitbreiding willen we proberen om in de toekomst steeds een volle winkel aan te bieden, zowel om 08.00 uur 's morgens, als om 15.00 uur in de namiddag. En voor de rest gaan we, zoals steeds, ons blijven inzetten om de beste kwaliteit te garanderen van onze ambachtelijke producten."