ad
Retail & winkelsPremium

broodhemel brengt klanten in hogere sferen

Paul De vos gaat geen innovatie en uitdaging uit de wegde broodhemel thv

Al meer dan twintig jaar zit Paul De Vos in het bakkersvak. Ook hij heeft de branche maar ook zijn beroep zien veranderen door de jaren heen. De bakker van vandaag moet niet alleen heerlijke producten kunnen afleveren, maar ook online aanwezig zijn en vooral up-to-date blijven van wat er speelt op de markt. En of Paul niet stilgezeten heeft. Hij ging van bakkerij 'Paul De Vos' in Oostakker naar de 'Broodhemel' met twee vestigingen in Sint-Amandsberg en Gent. Maar de visie waarbij kwaliteit steeds centraal staat, is nooit gewijzigd. 

Opportuniteit

Het verhaal van Paul De Vos begint in 1997. Na een bakkersopleiding aan Ter Groene Poorte en een aantal jaren in dienst gewerkt te hebben, was het tijd voor zijn eigen zaak. Hij kon een bakkerij in Oostakker overnemen en bleef daar tot begin vorig jaar. Gedurende meer dan 20 jaar wist hij een vast cliënteel op te bouwen en zes jaar geleden opende hij een tweede vestiging in Sint-Amandsberg.

 "Op een gegeven moment was er sprake van wegenwerken in de straat van de winkel in Oostakker. Hierdoor zou ik ook mijn parking verliezen. Voor mij was dat het ideale moment om uit te kijken naar een ander pand. Zo zijn we hier vorig jaar in Gent terecht gekomen. We bakken alles in het pand in Oostakker en transporteren vervolgens alles naar de twee winkelpunten. Dat was echt wel een risico. Uiteindelijk heb je gedurende 20 jaar een vast cliënteel opgebouwd. Gelukkig zijn de meeste van mijn klanten naar Sint-Amandsberg getrokken."

Nieuwe naam

"Toen heb ik ook de naam van de zaak veranderd naar 'Broodhemel'. De zaak droeg eerst mijn naam, maar eigenlijk sta ik niet zo graag in de aandacht. Bovendien is het niet meer van deze tjd om een zaak te hebben die naar jezelf genoemd is. Waar ik vroeger misschien iets meer de klemtoon legde op patisserie, is dat door de jaren heen verschoven naar brood. Zo is de naam 'Broodhemel' ontstaan."

Handelskenmerk

Het aanbod is door de jaren heen toch wat gewijzigd. De duidelijke keuze voor de beste ingrediënten daarentegen is steeds hetzelfde gebleven. "We proberen een beetje beter te zijn dan de rest, maar wat is beter natuurlijk? Vanaf dag één hebben we gekozen om met goede boter te werken. We hebben ook een vrij sterk gamma van desembroden en kiezen voor de iets fijnere patisserie. We hebben geen gigantisch groot assortiment om de beste kwaliteit te kunnen garanderen. Verder is het aanbod uiteraard ook aangepast volgens de verschillende seizoenen."

"Waar ik vroeger misschien iets meer de klemtoon legde op patisserie, is dat door de jaren heen verschoven naar brood. Zo is de naam 'Broodhemel' ontstaan."

toog koeltoog patisserie
Onderweg naar de kassa passeer je de koeltoog vol met strakke patisserie.

Atypische winkelinrichting

Dat Paul het al eens anders durft aan te pakken, is ook te zien aan de winkelinrichting en -opstellling. Waar men in de meeste bakkerijen een winkelbediende vindt tussen de koeltoog vooraan en broodrekken achter zich, is het bij de Broodhemel anders. "Zowel in Sint-Amandsberg als in Gent hebben we ervoor gekozen om alles in een u-vorm op te stellen. Zo kunnen de klanten de producten het best zien en is de barrière tussen het winkelpersoneel en de klant klein, wat een veel persoonlijker contact met zich meebrengt. Nu met corona is dat natuurlijk wat moeilijker en hebben we dat ook wat moeten aanpassen."

Eerst praktisch, dan verleiding

Bovendien pakt Paul het slim aan. Bij het binnenkomen in de winkel krijg je meteen een mooi overzicht van de verschillende broden die liggen uitgestald. Je waant je in een oogwenk op een lokale markt en doet je meteen watertanden. Aan de andere kant van de u-vorm, staat er een lange koeltoog met nog meer lekkers. De strakke patisserie moet zorgen voor de ultieme verleiding, alvorens de klanten gaan afrekenen. "Ik vond dat een zeer logische opstelling en ik heb intussen gemerkt dat het effectief ook werkt."

brood watertanden aanbod
Bij het binnenkomen waan je je meteen op een markt en doet het brood je onmiddellijk watertanden.

werkritme

Heel wat bakkers maken steeds meer de overstap naar dagwerk, of trachten althans het nachtwerk zoveel mogelijk te beperken. "Bij ons ligt de overstap naar dagwerk wat moeilijker aangezien we produceren in Oostakker om dan alles vervoeren naar de twee winkels. Ik probeer wat werk naar overdag over te hevelen, maar toch moet ik ook ‘s nachts werken. Ik werk elke dag zo’n 16 à 17u maar ik ben daar niet fier op. Ik zou het liever anders willen. Ik heb wel die mogelijkheden om ‘s middags nog vers brood te gaan brengen in de winkels, maar dat hangt een beetje af van dag tot dag. Het is niet zo dat het standaard is, het is meer zo als het uitkomt en als er echt nood aan is."

Evolutie beroep

"Ik heb het beroep door de jaren heen enorm zien veranderen. Tijd is hoe langer hoe meer een groter probleem aan het worden. Waar je vroeger vooral moest bezig zijn met je product, zijn er nu nog 1001 dingen bijgekomen. De hygiënewetgeving, administratie, personeel, social media, webshop … Dat maakt het niet altijd evident, zeker omdat je als bakker natuurlijk het liefste bezig bent het maken van heerlijke creaties."

koffiecorner gent thv
In Gent is er ook een koffiecorner voorzien waar klanten kunnen genieten van een heerlijke koffie. Al is deze corner voorlopig nog onbenut gebleven door de coronacrisis.

Toch is Paul niet het type dat denkt dat het vroeger allemaal beter was en erg nostalgisch is. "Vroeger was het zeker niet altijd beter. Geen enkele sector staat stil en dat is bij de bakkerijsector niet anders. Vroeger werden bakkers niet gedwongen om na te denken over wat hun onderscheidend vermogen is en hoe hij de klant moet overtuigen om naar hem te komen. Men kon jarenlang in zijn atelier werken en de klanten bleven komen. Nu moet je een pak meer ondernemend zijn en vooral buiten uw vier muren kijken. En dat vind ik een zeer goede zaak!"

Geheim van een succesvolle bakker

"Bovendien werd er veel egoïstischer gedacht. Want de concurrentie mocht zeker niks te weten komen. Vandaag de dag ervaar ik een sterk kameraadschap met de collega's. We gunnen elkaar echt wel succes. Er zijn klanten genoeg voor iedereen! Ook als we in nood hebben of een goed recept hebben, dan wisselen we dat maar al te graag uit. Dat is voor mij ook het geheim van een succesvolle bakker."

"Nu moet je een pak meer ondernemend zijn dan vroeger en vooral buiten uw vier muren kijken"

Trends & publiek

"Mijn aanbod is zeer gevarieerd en dat weerspiegelt zich ook in mijn cliënteel. In Sint-Amandsberg trek ik vooral jonge gezinnen met kinderen aan. In Gent is het een zeer uitgebreide mix met heel wat nationaliteiten. Ik speel daar ook wat op in. Zo gebruik ik geen dierlijke gelatine en bijna geen alcohol. Hoe breder dat je kan gaan, hoe beter. Zelf ben ik ook erg geïnteresseerd in de trends, maar ik moet toegeven dat tijdsgebrek me momenteel weinig toelaat om daarop in te spelen. Bovendien vind ik sommige trends niet altijd makkelijk om die te laten rijmen met mijn visie. Ik werk bijvoorbeeld enkel met echte goede boter, maar dat druist in met het veganisme. Wat ik wel zou zien zitten is om bijvoorbeeld één vegan koffiekoek in mijn assortiment te hebben."

brood desem houthakker
Het assortiment bij de Broodhemel is gevarieerd: van een klassiek houthakkersbrood tot een desembrood.

Kleinere pleziertjes

Voor heel wat kleine zelfstandigen zoals bakkers en slagers is de coronacrisis een goede zaak geweest. Ook Paul bevestigt dat covid-19 hem geen windeieren gelegd heeft. "Ik denk dat corona voor onze sector iets heel positief is geweest. De mensen zijn lokaler beginnen winkelen en voelen ze zich ook wat veiliger. In het begin was ik wel wat bang om besmet te worden en dat mijn personeel ziek ging worden. Maar de dankbaarheid die ik voelde bij mijn klanten deed me echt veel.  Het gevoel dat je met iets goed bezig was, geeft veel voldoening. Waar ik vroeger vooral taarten voor 6 personen maakte, heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat ik ze nu maak voor 2 à 3 personen. Met succes!"

Online verkoop boomt

"Zo'n tien jaar geleden zijn we gestart met de webshop. Elk jaar evolueerde dat verder, maar sinds de coronacrisis merken we echt wel een groot verschil. We leveren niet aan huis, maar we hebben onze garage omgebouwd tot een afhaalpunt. De bedoeling was om dat zonder bediening te doen, maar we konden niet volgen met de bestellingen. Er staat daar nu altijd iemand die ook de broden kan snijden."

Is een webshop dan een must voor elke bakker? Volgens Paul wel! "Verkopen via een webshop heeft een aantal voordelen voor zowel ons als voor de consument. Alle informatie over de producten staat correct op de webshop, als je met jobstudenten werkt, kan er al eens verkeerde informatie tot bij de klant komen. Bovendien merk ik dat er online voor een hoger bedrag aangekocht wordt dan in de winkel. Voor de klanten is het ook een pak makkelijker. Zo kunnen ze online op hun gemak kiezen wat ze willen. In de winkel wordt men al rap eens zenuwachtiger als men merkt dat er een lange wachtrij is achter hen. Nu met corona is het natuurlijk nog makkelijker en veiliger. Waar ik vroeger eerst twijfelde of ik het wel zou doen, ben ik er nu helemaal van overtuigd en vind ik het zelfs een must voor de moderne bakker."

pistolet industriele toetsen
Paul koos voor een open sfeer met industriële toetsen zodat de producten helemaal tot hun recht komen.

Toekomst

"Met de investeringen die we net gedaan hebben in Gent, heb ik voorlopig geen wilde plannen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om te blijven verder doen zoals ik bezig ben en de locatie in Gent verder te laten groeien. Voor de bakkerijbranche denk ik dat we gaan evolueren naar ofwel de grote bakkerijketens en de kleine bakkerijen met een heel sterk ambachtelijk aanbod. Alles wat ertussen zit, gaat eruit, denk ik. Maar brood zal er altijd verkocht worden, en er zal altijd een plaats zijn voor de bakker."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Marie Verhulst
ad

Ontdek vorige edities