Tabaksaccessoires volgen dalende verkoop RYO en MYO, maar minder sterk
Consument is op zoek naar meer natuurlijke of ecologische producten

Het volume van vloeitjes, hulzen en tips nam in 2024 licht af in vergelijking met het jaar voordien en ligt volledig in lijn met de evolutie van de categorie van huls- en roltabak in België. De verkoop van hulzen, vloeitjes en filtertips daalt als gevolg van de krimpende markt voor huls- (-29% vergeleken met 2023) en roltabak (-16% vergeleken met 2023). De daling ligt wel iets lager, omdat consumenten de tabak wel in het buitenland kopen (Duitsland, Luxemburg), maar de accessoires veel minder (hulzen, vloeitjes, tips).
Belangrijkste ontwikkelingen in 2024
Ecologische producten
2024 werd gekenmerkt door een toegenomen zoektocht naar meer natuurlijke of ecologische producten (plasticvrije filters, ongebleekt papier,...), evenals een groeiende vraag naar praktische of premium formaten. Design en gebruikerservaring worden belangrijker in dit segment.
Verschuivende verkoopkanalen
Distributie anderzijds blijft gedomineerd worden door de traditionele kanalen (perswinkels & benzinestations), maar we zien wel een gestage toename van online verkoop, met name op gespecialiseerde websites. Het voedingskanaal blijft stabiel, hoewel het gevoeliger is voor juridische en logistieke beperkingen. Uiteraard wordt er sinds 1 april enkel nog rekening gehouden met winkels kleiner dan 400 m².


Groeisegmenten en kansen
Biologisch afbreekbare filters, compacte formaten en 'alles-in-één'-accessoires (complete kits) groeien. De fabrikanten zien nog steeds kansen in consumenteneducatie (via verpakking, productuitleg) en in het ontwikkelen van exclusieve referenties voor bepaalde kanalen.
Vooruitzichten voor 2025
Dit jaar zal duidelijk gekenmerkt worden door de inwerkingtreding van het uitstalverbod sinds 1 april 2025. Alle tabaksproducten, maar ook alle accessoires (vloeipapier, hulzen, rol- en tubemachines) en dus ook RYO- en MYO- accessoires mogen niet meer zichtbaar zijn voor een consument bij het betreden van de winkel.
Klanten kunnen sindsdien enkel aan de hand van een neutrale prijslijst tabaksproducten kopen. De marktspelers verwachten dat dit een aanzienlijke impact zal hebben op de impulsaankopen, waardoor het belang van branding, onderscheidende verpakkingen en advies op het verkooppunt wordt versterkt.
Invloed van regelgeving en accijnzen
Accijnsverhogingen en nieuwe wettelijke verplichtingen blijven wegen op de markt. Dit duwt sommige consumenten in de richting van goedkopere alternatieven, wat de verkoop van RYO/MYO-accessoires kan ondersteunen... op de korte termijn althans.

Verschuiving naar e-sigaretten en CBD
De daling in de consumptie van traditionele tabak heeft een structureel effect. Een kleine groep consumenten blijft echter trouw aan RYO- en MYO-tabak, vaak uit kostenoverwegingen of gewoonte. Opvallend is ook dat sommige CBD-rokers vergelijkbare accessoires gebruiken, wat een nieuwe niche creëert.
2024 in drie evoluties:
1. De verkoop van accessoires daalde minder sterk dan de verkoop van RYO- en MYO-tabak
2. Opvallend is een stijging van de verkoop van biologisch afbreekbare filters
3. Het afgelopen jaar werd ook gekenmerkt door een lichte daling van standaardpapier, gecompenseerd door groei in 'natuurlijke' assortimenten
Top-3 merken vloeitjes: Rizla, Mascotte, Smoking
Top-3 merken hulzen: Club, Mascotte, Memphis
Top-3 merken filters/tips: Mascotte, Smoking, Rizla
