Gezondheid en duurzaamheid troef bij waters en frisdranken
Nu het alcoholgebruik in de horeca afneemt, nemen water, frisdranken en fruitsappen een steeds belangrijkere plaats in. De zogenaamde ‘craft soda’s’ – in kleinere oplage geproduceerd en met natuurlijke ingrediënten – winnen aan belang. Maar de belangrijkste trend is toch wel de aandacht voor gezondheid. Consumenten letten op calorieën en suikers. Ook frisdranken die het mondgevoel van alcohol hebben of een volwassen smaakprofiel, zoals gingerbeer, zijn populair.
Uitbreiding aanbod
De tijd dat niet-alcoholische dranken op menukaarten in de horeca zich meestal beperkten tot platwater, bruiswater, een paar limonades en fruitsap ligt al ver achter ons. Wie het liever alcoholvrij en fris houdt, heeft in horecazaken – zowel cafés als eetgelegenheden – die enigszins ‘mee’ zijn toch wel een mooie keuze. We klopten aan bij enkele spelers op de markt van waters en frisdranken om te polsen naar trends en innovaties.
Gezondheid boven
Een eerste trend, of beter gezegd vaststelling, die al een tijdje aan de gang is, is het belang van gezondheid. Consumenten letten op calorieën en suikers en kiezen meer voor ‘zero’ of ‘no added sugar’ proposities. Bovendien heeft de groeiende voorkeur voor alcoholvrije opties ook gevolgen voor frisdranken. Consumenten kiezen vanwege gezondheidsoverwegingen voor alcoholvrij, maar willen nog steeds de ervaring van een alcoholisch drankje behouden. Daarom wordt gekozen voor frisdranken die het mondgevoel van alcohol en/of volwassen smaakprofielen hebben. Denk daarbij aan kombucha, gingerbeer of elderflower smaken. Ook mocktails, de alcoholvrije cocktails dus, zijn hierin een trend. Dit komt bijvoorbeeld terug in de Big Tom spiced tomato dranken van D-Drinks die worden verwerkt in ‘Virgin Bloody Mary’ recepten.
Natuurlijke oorsprong
Bij waterproducenten, zoals Gerolsteiner, merken ze dat consumenten steeds minder suiker willen. Op dat vlak kan de consument uiteraard kiezen voor de klassieke mineraalwaters – van plat over licht bruisend tot ‘sprudel’ – maar ook voor de waters met fruitsmaken zoals orange light, lemon light of apple spritzer. Producent Spadel speelt daarop in met haar SPA Fruit en Citron, die laag aan calorieën zijn en gemaakt worden op basis van ingrediënten van natuurlijke oorsprong, maar ook met de SPA Fruit still limonades zoals Strawberry Watermelon of Lime Ginger. Daarmee wil men gezondheid combineren met lekkere, aangename smaakcombinaties. Volgens wat we vernemen bij producenten en verdelers ontwikkelt de vraag naar gezonde en natuurlijke dranken zich erg snel. 'Zero', 'no added sugar', calorie-arm ... deze termen kennen allemaal een stijgende populariteit.
Gefermenteerde thee
Een bedrijf als D-drinks positioneert zich hier sterk met merken als Sqweez The Gutsy, Captain Kombucha en Vitamin Well. Voor wie er minder mee vertrouwd is: een kombucha is een soort gefermenteerde, licht bruisende thee die goed is voor je darmen en je immuunsysteem. Vitamin Well is dan weer een niet-koolzuurhoudende, caloriearme drank die verrijkt is met vitamines en mineralen. Wat zeker ook een belangrijke rol speelt in de opkomst van bepaalde dranken is de impact van sociale media. Producten krijgen vaak een boost, aangejaagd door kanalen als Instagram, TikTok en – in iets mindere mate bij jongeren – Facebook. Denk bijvoorbeeld aan de snel opkomende trend van de uit Azië overgewaaide Bubble Tea.
Duurzaamheid en milieubewustzijn
Naast gezondheid zijn ook duurzaamheid en milieubewustzijn belangrijke aspecten geworden in de markt van water, frisdranken en vruchtensappen. Spadel bijvoorbeeld is als bedrijf B-corp gecertifieerd, wat wil zeggen dat het een winstgedreven bedrijf is dat wel een grote, positieve impact heeft op mens en milieu. Het bedrijf geeft als voorbeeld het herstellen en beschermen van het natuurgebied in Spa waar het water vandaan komt, en het feit dat de producten niet verder dan 500 kilometer van de bron worden gedistribueerd. Andere producenten, zoals D-Drinks, stellen dat ieder merk in hun portfolio minstens één duurzaamheidsaspect heeft, zoals Vitamin Well flessen die van gerecycled plastic zijn gemaakt. Mineraalwaterproducent Gerolsteiner benadrukt dat er altijd zorgvuldig wordt gekeken naar de hoeveelheid water die uit de bron wordt gehaald. Het bedrijf engageert zich ook om zelf bossen in de Eiffel-regio verder aan te planten. Ook in het transport wordt duurzaamheid beoogd, met onder meer vervoer per spoor en het rijden op biodiesel. Gerolsteiner wil hierin ook externe partners betrekken, bijvoorbeeld wat transport betreft, en ook richting de horeca blijven ze glas promoten, omdat dit niet alleen netjes is en klasse uitstraalt, maar ook duurzaam.
Innovaties
Wat betreft innovaties zien we een sterke groei van blikjes als verpakkingsvorm. We zien ook een groeiende aandacht voor functionele dranken, bijvoorbeeld met extra energie of een boost voor je immuunsysteem. Dit kan in veel gevallen ook extra omzet opleveren, zo is een kopje koffie goed te combineren met een gembershotje.
In de horeca zijn smaak, beleving en het blijven verrassen van de klanten belangrijk. Met de voornoemde innovaties kan dit versterkt worden. Producenten en verdelers bieden ook graag inspiratie over hoe de producten te verwerken zijn in mocktails of cocktails om de beleving voor de klanten nog verder te versterken.