ad
Warme drankenPremium

Duurzaam koffieaanbod steeds belangrijker op de werkvloer

Personeel verwacht ook hier kwalitatieve opties

Koffie op het werk Douwe Egberts
Zelfs in een werkomgeving is er een stijgende vraag naar bonenkoffie (Douwe Egberts)

Naar voorkeuren zijn er twee opvallende trends. Consumenten drinken thuis kwalitatieve koffie en willen dit graag terugzien in hun werkomgeving. Een lekkere koffie is dan ook een manier om waardering voor uw personeel uit te drukken. Anderzijds is er de drive naar meer duurzaamheid. Verschillende doelgroepen hebben vaak een ander verwachtingspatroon. Laat u adviseren door een leverancier die precies aanvoelt welk systeem het beste past.

Welk koffiesysteem?

De keuze is afhankelijk van het type bedrijf (kantoor, fabriek …), het aantal medewerkers, het budget en de onderhoudsopties. Zijn er vastgelegde pauzes waarin iedereen moet bediend worden, of is het mogelijk om doorlopend koffie te nemen aan één centraal toestel? Gaat het om veel koffiedrinkers in een gezamelijke break, dan is er vaak nood aan verscheidene toestellen om de wachttijden te beperken.

Concepten voor alle omstandigheden

Post-corona zijn er minder medewerkers op de werkvloer. In het algemeen is er een inkrimping van het aantal apparaten, maar er is wel een duidelijke upgrading. Het aanbod wordt rijker en uitgebreider, op vraag van de werknemer. Leveranciers bieden oplossingen 100% afgestemd op de wensen van de klant. De opties zijn:

  • een automaat met oploskoffie
  • een toegankelijk filtersysteem dat werkt met thermossen
  • machines op basis van koffieconcentraten
  • diverse mogelijkheden met capsules en discs
  • automaten met verse bonen

Het dagelijks onderhoud kan intern worden verricht door iemand die de stock aanvult en zorgt voor de schoonmaak

Hoogwaardige oplossingen

Het neusje van de zalm zijn 'table top'-automaten met verschillende bonensoorten, melkpoeder, cacaopoeder, enz. Sommige volautomatische toestellen werken bovendien met verse melkbereidingen, en/of flavour stations voor toppings. Ga in deze opties niet té breed, zodat de siropen, poeders en melk voldoende roteren om ze vers te houden. Het koffiegebeuren is allesbehalve tijdverlies: het is de ultieme gelegenheid om de interactie tussen de collega's te bevorderen. Een inspirerende coffee corner is een ontmoetingsplaats die de creativiteit stimuleert.

Java Koffie op het werk
Ook in klassieke automaten verwachten personeelsleden meer opties (Java)

Belang van goed onderhoud

Het dagelijks onderhoud kan intern worden verricht door iemand die de stock aanvult en zorgt voor de schoonmaak. Van zodra u verse melk aanbiedt, wordt de reiniging heel belangrijk. De extra stoomboiler is immers iets gevoeliger voor storingen. Bij espressotoestellen luistert de extractietijd nauw. In het betere segment is dit correct afgesteld, maar een volautomatisch apparaat 'leeft' en dient na verloop van tijd te worden bijgeregeld. Handig voor bedrijven met toestellen over verschillende afdelingen is dat je centraal kunt inloggen op het systeem om te checken welk type koffie verkocht is, welke toestellen een storing vertonen en wat die storing eventueel is, op welke verdieping er veel latte wordt gedronken en waar er dus meer melk moet besteld worden … Kiest u voor full service, dan wordt het onderhoud uit handen genomen. Van belang is wel dat u zich altijd laat adviseren door een verkoper die feilloos aanvoelt waar uw mogelijkheden liggen en hoe complex het systeem mag zijn.

Koffie-met-melk-gerelateerde dranken zoals cappuccino en latte macchiato zijn toegankelijk voor een breed publiek

Welke koffiesoort?

Oploskoffie

Gevriesdroogde koffie is een convenienceoplossing, vaak gekozen als snelheid de doorslaggevende factor is. Machines voor oploskoffie bestaan op zich enkel uit een mengsysteem. Het is geen zetgroep, en dus zijn deze apparaten technisch eenvoudiger. Er zit minder aroma in oploskoffie en wie dagelijks van een automaat moet consumeren, haakt soms af. Is er meer tijd, dan mag het iets kwalitatiever.

Gemalen koffie

Een interessante tussenoplossing is gemalen koffie, eventueel voorgedoseerd. Gemalen koffie wordt ook wel gebruikt om grote hoeveelheden te zetten, al dan niet rechtstreeks in thermossen. Deze blijven ongeveer 1,5 u warm en worden vaak gebruikt tijdens vergaderingen. Deze koffie is lekkerder dan oploskoffie. Nadeel is dat u met een grote voorraad zit die achteraf misschien weggegoten wordt.

Koffieconcentraten

Machines met koffieconcentraten zijn geschikt voor grote bedrijven die snelheid en gebruiksgemak vooropstellen, zonder in te boeten aan kwaliteit. Het vloeibaar koffie-extract wordt gezet in een fabriek en direct geconcentreerd. Hierdoor blijven de aroma's behouden. In enkele seconden voegt de machine water toe en komt de versheid van de koffie weer tot leven.

Capsules en discs

Een zetsysteem met capsules of discs is ideaal op locaties waar u premium koffie wil serveren, maar waar het volume laag is en onderhoud snel moet gaan. Het is geschikt voor ruimtes die sporadisch gebruikt worden, kleine kantoren en dergelijke. Door de capsules blijft de koffie vers.

Verse bonen

De marktevolutie naar verse koffiebonen is een feit en personeel wil graag deze premium koffiebeleving doortrekken naar de werkvloer. De boon zorgt voor het natuurlijke behoud van de aroma's. Na het malen vervliegt het, dus koffiezetten onmiddellijk na het malen is de meest kwalitatieve optie. Het zetsysteem werkt met heet water in op de koffie. Voldoende extractietijd is nodig voor een geurig kopje. Uiteraard hangt aan een bonenoplossing een iets duurder prijskaartje.

Grootmoeders koffie op het werk
Grootmoeders Koffie biedt een totaalpakket van ambachtelijk gebrande koffievariëteiten met een zacht karakter, inclusief de coffee corner

Lékkere koffie

Voor lekkere koffie moet eerst en vooral de basiskwaliteit goed zitten. Ambachtelijk gebrande koffie is zacht en heeft het meeste aroma. Verder is het een kwestie van de correcte blend met een goed evenwicht. Robusta is krachtig, maar iets bitterder. Arabica floraal en zoet. De smaakvoorkeuren worden beïnvloed door geografie en demografie: elke subdoelgroep heeft een eigen voorkeur. Espresso kent vandaag over het algemeen het meeste liefhebbers. In de espressoautomaat wordt lungo het meest verbruikt, de gewone variant. Oudere werknemers verkiezen doorgaans wel filterkoffie. Koffie-met-melk-gerelateerde dranken zoals cappuccino en latte macchiato zijn toegankelijk voor een breed publiek. Deze varianten zijn in opmars en worden vooral door jongeren en dames geapprecieerd. Daarnaast stijgt de vraag naar specialty coffee, zoals single origin.

Duurzaamheid

Bulkkoffie in het streven naar de goedkoopste optie resulteert in een minder duurzaam product, in tegenstelling tot kwalitatieve oplossingen. Hoewel de prijs bij veel bedrijven doorslaggevend is, is duurzaamheid best belangrijk. De consument hecht meer dan ooit belang aan de oorsprong van zijn of haar kopje. Dat moet niet alleen heerlijk, maar ook eerlijk zijn. Labels als BIO, UTZ, klimaatneutraal, Rainforest Alliance, Fairtrade … werken goed, net als 'Farmer Connect', traceerbaarheid via een QR-code. Vaak wordt de bedrijfskoffie geleverd door lokale branderijen met een kleinere ecologische voetafdruk die inspelen op de smaak van de regio. Daarnaast is ook de duurzaamheid van de apparatuur cruciaal, want uitval betekent tijdverlies en zorgt voor frustratie bij de werknemers.

Beyers koffie op het werk
 Beyers Koffie voert duurzaamheid hoog in het vaandel met de slagzin 'taking coffee further'

Gratis of tegen betaling?

Een gratis kopje wordt in kantoren en ontvangstruimtes sterk geapprecieerd, nog meer wanneer het kwaliteitskoffie is die goed geserveerd wordt. In de talentenjacht op de beste medewerkers, speelt ook lekkere koffie mee in de bedrijfscultuur. Het komt ook voor dat bedrijven werken met een bepaald budget van x consumpties per dag. Ofwel bepalen ze voor premium koffie een prijs. Personeel is hiervoor bereid te betalen, al moeten we ons wel realiseren dat het een werkomgeving blijft en geen gezellig terras, en dat heeft invloed op de prijsperceptie. In de koffiehoek betalen werknemers graag 2 euro voor een koffie gezet door een echte barista.

Contactloos

Bij een munter is er keuze tussen toestellen met of zonder teruggave. Om op te splitsen tussen betalend en gratis, is de combinatie munter/jeton een mogelijkheid. Er zijn echter steeds minder munten in omloop, waardoor betaalkaartsystemen winnen aan belang. Zeker contactloos betalen is daarbij interessant.

Java koffie op het werk
In de talentenjacht op de beste medewerkers speelt ook lekkere koffie mee in de bedrijfscultuur

Thee blijft nicheproduct

Het aandeel thee blijft vrij beperkt in consumptie. Dames drinken het vaker dan heren. Momenteel is een assortiment met losse builtjes en heet water (uit een volautomatisch toestel) nog steeds het meest aangewezen. Theepoeder is niet zo kwalitatief. Earl grey is favoriet, maar ook groene thee. Bovendien worden er meer infusiedranken gekozen. Hier speelt het seizoen een grote rol. In de zomer wordt er vaker gekozen voor frisse, fruitige thee en munt, in de winter voor meer "warme" smaken zoals bijvoorbeeld bosvruchten.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Luc Vandenbroeck

Meer weten over

ad