ALL-IN-ONEFOODPROCESSOR VOLGT VRAAG NAAR COMBITOESTELLEN
OPTIONELE ACCESSOIRES VOORAL DOORSLAGGEVEND BIJ DUURDERE SEGMENT
Foodprocessors nemen het dagelijks hak- en snijwerk uit handen, terwijl keukenrobots vooral bakfanaten weten te bekoren. Multifunctionele toestellen verenigen beide functies en genieten een groeiende populariteit. De prijsbewuste consument wil zoveel mogelijk halen uit de bijgeleverde toebehoren. Wie echter op zoek is naar een specifiek accessoire voor zijn keukentoestel, is best bereid daarvoor in de portemonnee te tasten. Cruciaal is steeds een aanbod van uiteenlopende apparaten. In combinatie met uw gedetailleerde kennis van de mogelijkheden leidt u de consument zo naar een oplossing op maat.
MARKT BIEDT VOLOP NIEUWE OPPORTUNITEITEN
Foodprocessors
Foodprocessors deden het volgens de GfK-cijfers goed tijdens de periode november 2017-oktober 2018. In volume zien we een toename van 4,7%, wat zich in waarde vertaalt als een stijging van 16%. Het zijn echter wel alleen foodprocessors met een kookfunctie die zorgen voor deze groei. Toestellen zonder deze functie geven integendeel een sterk dalende trend weer. Deze laatste groep is nog steeds veruit de grootste, maar kokende foodprocessors winnen verder aan belang. Deze cookprocessors krijgen in volume voor deze periode een gewicht van 12,4% met een groei van 79,9%. Voor foodprocessors zonder kookfunctie betekent dit een gewicht van 87,6% met een daling van 1,2%. In waarde vertegenwoordigen kokende foodprocessors bijna de helft van de markt met een gewicht van 48,5% en een groei van 55%. Foodprocessors zonder kookfunctie zakken naar een gewicht van 51,5% met een daling van 6,3%.
Toename multifunctionele apparaten
De consument verwacht steeds meer performantie van één en hetzelfde toestel. Bij diverse merken zien we dan ook een toename van multifunctionele toestellen, foodprocessor en keukenrobot in één, en soms nog in combinatie met een blender ook. Een foodprocessor wordt meer gebruikt voor voedselvoorbereiding: om ingrediënten te hakken, snijden, raspen ... met behulp van verschillende accessoires. Bij foodprocessors zit de motor meestal onderaan. Een keukenrobot daarentegen - bij GfK bekend onder de categorie 'kitchen machines' - wordt meer gebruikt voor patisseriedoeleinden. De motor zit hier dan vaak bovenaan. Aangezien de hype van het bakken wat over haar hoogtepunt lijkt, heeft dit ook effect op de kitchen machines. Zij kennen tijdens de periode november 2017-oktober 2018 een daling van 12,3% in volume en 9,7% in waarde.
Kansen dankzij nieuwe toepassingen
Er is nog ruimte in de Belgische huishoudens voor groei. Door de opkomst van vegan en raw food en een over het algemeen gezondere keuken duiken er steeds nieuwe toepassingsgebieden op. Denk aan pizzabodems van knolselder of couscous van bloemkool, spaghetti van courgette. Fans van om het even welke nieuwe kooktrend stellen de functionaliteiten op prijs van een foodprocessor die verschillende diktes aankan en waarvan de snelheid - al dan niet automatisch - aangepast wordt aan het gevraagde vermogen. Daarnaast proberen merken consumenten te lokken met limited editions in bijzondere kleuren en verrassende ontwerpen waarbij de kom bijvoorbeeld tevens dienst doet als opbergbox voor de accessoires. Ook de minifoodprocessor waait als een frisse wind door de verkoop. Deze compacte versie van een klassieker is plaatsbesparend en spreekt andere doelgroepen aan, zoals kleinere gezinnen of mensen op zoek naar een ruimtebesparende oplossing.
EXTRA MOGELIJKHEDEN
Inbegrepen en optionele accessoires
De apparaten zelf blijven uiteraard belangrijk bij de koopbeslissing; het basismodel is prioritair. Toch verschuift de focus enigszins naar de accessoires die met het toestel meegeleverd worden. Deze zijn afhankelijk van het merk en het type en staan toe het werk van verschillende apparaten uit te voeren: hakken, fijnmalen, snijden, mengen, mixen, kloppen, emulgeren, kneden. Sommige modellen zijn zeer veelzijdig en het is voor de consument interessant om een toestel te kopen dat direct bij de aanschaf al zoveel mogelijk aan zijn behoeften voldoet. Dat is namelijk qua prijs interessant. Het hogere segment heeft daarentegen dikwijls tal van optionele accessoires en deze winnen bij kwalitatieve toestellen toch aan belang. De consument kijkt of het gewenste hulpstuk apart verkrijgbaar is, en dan speelt de prijs minder een rol.
Bijkomende functies
Volgende nieuwe functies zien we verschijnen: toebehoren om spaghetti, tagliatelle en fusilli te maken van groenten, ideaal voor iedereen die graag creatieve slaatjes op tafel zet. Verder is er de snijschijf voor frieten, een kaas- of ijsschilferrasp, citruspers ... Zoals reeds aangegeven zitten foodprocessors met een kookfunctie in de lift en verdere groei binnen foodprocessors komt allicht vooral vanuit deze hoek.
GOEDE AANPAK GARANDEERT BETERE VERKOOP
Weldoordacht aanbod
Belangrijk is om te starten met een mooi gamma van een 4- of 5-tal exemplaren met uiteenlopende mogelijkheden. Het heeft geen zin om 10 gelijkaardige toestellen in stock te nemen. Er valt vooral te winnen door het aanbieden van degelijke, kwaliteitsvolle machines tegen een sterke prijs.
Ken de mogelijkheden
Kies apparaten waarmee u als retailer zelf graag werkt. Verdiep u in de opties en leer alle functies kennen zodat u zelf kunt demonstreren; eens een worteltje raspen of kikkererwten pureren moet mogelijk zijn. Belangrijk is dat alle accessoires uitgestald worden. Bega niet de fout dat u eerst nog in de doos moet kijken wanneer de consument informeert naar de hulpstukken. Fabrikanten helpen u graag met scholingen, begeleiding en informatieverstrekking.
Denk mee met de klant
Vraag de consument waarvoor hij het toestel gaat gebruiken. Zo bepaalt u de behoefte en peilt u naar welke accessoires interessant zijn. Op deze manier biedt u de klant een toestel op maat aan. Hij of zij heeft immers geen nood aan toebehoren die toch nooit worden bovengehaald.
Overtuig met design
Idealiter staan dergelijke keukentoestellen continu op het aanrecht, binnen handbereik. Zo is er de meeste kans dat ze vaak gebruikt worden. Is het de bedoeling dat ze in de kast verdwijnen, dan komen ze er zelden uit. Dit impliceert natuurlijk een mooi ontwerp. Over smaak en kleur valt niet te twisten, maar feit is dat voor een dergelijk keukentoestel inox de eerste keuze is. Bovendien heeft dit materiaal een professionele uitstraling. Soms speelt de uitvoering een beslissende rol. Vandaag zien we veel rood en zwart, en matte afwerkingen in zwart en wit.